Vad menar man med att OSR "föddes"? Ja, självklart skapades retroklonerna för att de som låg bakom dem var intresserade av att spela de gamla spelen. Det blir väl dock naturligt att hänvisa till just släppet av tongivande spel som en startpunkt. Svårare att peka ut en startpunkt där folk började spela gamla spel i högre grad än tidigare (och i någon mån har ju folk såklart alltid spelat gamla spel).Det har väl aldrig funnits en OGL för gam-dnd? Eller rättare sagt har det väl aldrig släppts en SRD för gam-DND.
Jag minns det mer som att retroklonerna dök upp tack vare OSR.
Folk återgick till att spela sina gamla spel (andrahandsmarknaden för rollspel på den tiden var ju något mindre galen, så det var lättare att få tag på faktiska gamla spel). Så föddes OSR. Sen nappade folk på det här med att det inte gick att copyrighta regler och började släppa kloner, för det fanns trots allt begränsade gamla kopior att få tag på.
Sen växte det hela.
Gällande OGL:en så är min uppfattning att den definitivt var relevant för att de tidigaste OSR-spelen/klonerna skulle kunna släppas (Castles & Crusades, OSRIC, Basic Fantasy m.fl.). Se denna gedigna genomgång t ex.
OSRIC släpptes för övrigt enligt skaparna själva till stor del för att möjliggöra för personer att skapa material till 1e, snarare än att faktiskt spelas. "I should say that I don't expect anyone actually to play OSRIC.", skrev en av personerna bakom OSRIC, Stuart Marshall.
Här är en annan rätt talande länk från Dragonsfoot om ifall man kan skapa ett nytt AD&D via OGL.