Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det här handlar specifikt om "setting" inte om regler och sånt.
Rollspel för nybörjare känns på många sätt som det är i ropet just nu, och många spel idag verkar vara rätt nybörjarvänliga men det "fel" många av dem gör i min mening är att de presenterar alldeles för mycket saker med grundtanken att man ska sätta ihop sin egen setting av dem.
Jag känner att jag skulle gärna vilja se spel som är mycket snävare än så. Istället för att man ska välja ut vad man ska använda vill jag se ett begränsat urval där det är tänkt att man ska använda allt på en gång, och senare kunna bygga ut settingen med mer saker allt eftersom.
Men då är frågan, vad är själva kärnan i en fantasysetting?
För mig är egentligen hela kärnan i fantasy det okända och mystiska. Jag vill att värden i stort ska vara väldigt odefinierad och från början väldigt liten. Jag vill också att eventuella monster ska vara mystiska och okända och jag vill att eventuell magi ska vara mystisk och svårdefinierad.
Det sagt så är monster inte alls nödvändiga för mig, däremot magi. Och nu pratar jag inte magi som i DnD utan att det finns märkliga krafter i världen som gör att saker och ting inte alltid fungerar så som man hade kunnat tro.
Så: en okänd värld och magi. Det är kärnan i fantasy för mig.
Som exempel kan jag ju lyfta fram Harry Potter som exempel. Det utspelar sig i "vår" värld, men där har man den okända världen som ligger dold under vår värld och vi får utforksa den med Harry.
Neverwhere är ett annat exempel där världen är okänd fast den är en del av vår egen värld.
Sen har man de mer konventionella världarna som i the hobbit där vi får följa den bekväme Bilbo när han upptäcker världen bortanför fälten.
Vad tycker ni? Har jag fel? Vad är kärnan i fantasy för er?
Rollspel för nybörjare känns på många sätt som det är i ropet just nu, och många spel idag verkar vara rätt nybörjarvänliga men det "fel" många av dem gör i min mening är att de presenterar alldeles för mycket saker med grundtanken att man ska sätta ihop sin egen setting av dem.
Jag känner att jag skulle gärna vilja se spel som är mycket snävare än så. Istället för att man ska välja ut vad man ska använda vill jag se ett begränsat urval där det är tänkt att man ska använda allt på en gång, och senare kunna bygga ut settingen med mer saker allt eftersom.
Men då är frågan, vad är själva kärnan i en fantasysetting?
För mig är egentligen hela kärnan i fantasy det okända och mystiska. Jag vill att värden i stort ska vara väldigt odefinierad och från början väldigt liten. Jag vill också att eventuella monster ska vara mystiska och okända och jag vill att eventuell magi ska vara mystisk och svårdefinierad.
Det sagt så är monster inte alls nödvändiga för mig, däremot magi. Och nu pratar jag inte magi som i DnD utan att det finns märkliga krafter i världen som gör att saker och ting inte alltid fungerar så som man hade kunnat tro.
Så: en okänd värld och magi. Det är kärnan i fantasy för mig.
Som exempel kan jag ju lyfta fram Harry Potter som exempel. Det utspelar sig i "vår" värld, men där har man den okända världen som ligger dold under vår värld och vi får utforksa den med Harry.
Neverwhere är ett annat exempel där världen är okänd fast den är en del av vår egen värld.
Sen har man de mer konventionella världarna som i the hobbit där vi får följa den bekväme Bilbo när han upptäcker världen bortanför fälten.
Vad tycker ni? Har jag fel? Vad är kärnan i fantasy för er?