Jag är inte riktigt med på vad punkt 1 och 2 har med saken att göra egentligen bortsett från intressanta kuriosa. Vad gäller trean så är det väl bara att notera att det är din åsikt och en som jag inte fullt ut delar.Rising said:1. Via hobbyns nedgång och öppenheten som råder på diskussionsforum så blev det allt mer uppenbart att rollspelshobbyn inte bestod av kommersiella storföretag vs. enskilda hobbyentusiaster. Denna vanföreställning var betydligt vanligare för 5-6 år sedan, vilket de gamla diskussionerna om independentrollspel visar.
2. Revolutionen som skett inom tryckbranschen, såväl som dagens kraftigare datorer, har gjort det mycket lättare för hobbyentusiaster att få så professionella resultat till så låga kostnader att gränserna mellan proffsighet och amatörmässighet inte syns lika tydligt på själva rollspelen som de gjorde på Kornellas tid.
3. Storygamesrevolutionen ledde till en våg av hobbyproducerade spel som faktiskt hade mycket gemensamt med varandra samtidigt som de var annorlunda från spelen på butikshyllorna. När folk pratade om independentspel så menade de alltså mer eller mindre alltid något utav dessa spel, och med tiden så skiftade anledningen från att vara "för de är alla hobbyproducerade spel" till "för de delar en och samma inriktning")
Ok, då vet jag hur du ser på saken. Vår syn på logisk och naturlig skiljer något, men jag respekterar din åsikt.Rising said:Det är fullständigt logiskt om man bara tänker på hur utvecklingen har gått. Framföraltt så har det skett naturligt i takt med att hobbyn har förändrats, det har inte varit så att någon på ett artificiellt sätt försökt bestämma ordets innebörd.
Min åsikt är att jag tycker att det är fel att använda ett förhållandevis generellt och intuitivt ord för att beskriva något specifikt och ointuitivt och jag förespråkar att dramaspel eller narrativa spel skall kallas dramaspel eller narrativa spel. Men det är bara min åsikt och den väger inte ett smul tyngre än din. Jag har lika lite rätt att hävda "vedertagenhet" som du har.