Rickard
Urverk speldesign
Ta och slänga upp så många saker som du kommer på som du inte klassar som rollspel och försök hitta vad rollspel har, som alla de punkterna inte har.
Mamma, pappa, barn...? Jag vet faktiskt inte.
Rollspel för mig är alltså när <font size="1">MAN LEVER UT - GESTALTAR - EN ROLL SOM EN RESPONS PÅ VAD NÅGON ANNAN FANTISERAT FRAM</font size>. Jag skulle kunna utelämna Mamma, pappa, barn genom att säga att rollspel måste ha regler, men det vore bara inskränkt av mig. Barnleken följer ändå en viss typ av (sociala) regler. Lilla Sara som vill ha en tebjudning skulle inte gilla om Egon kom som en destruktiv samuraj.
/Han som med andra ord skulle klassa lajv, re-enactment och vissa former av interaktiv teater och barnlekar som rollspel.
- Teater är inte rollspel.
- Mamma, pappa, barn (barnleken) är inte rollspel.
- Descent och Runebound är inte rollspel.
- Arkham Horrors och Fury of Dracula är inte rollspel.
- Univeralis och Baron Münchhausen är inte rollspel.
- Dungeons and Dragons Miniatures är inte rollspel.
- Once Upon a Time är inte rollspel.
Mamma, pappa, barn...? Jag vet faktiskt inte.
Rollspel för mig är alltså när <font size="1">MAN LEVER UT - GESTALTAR - EN ROLL SOM EN RESPONS PÅ VAD NÅGON ANNAN FANTISERAT FRAM</font size>. Jag skulle kunna utelämna Mamma, pappa, barn genom att säga att rollspel måste ha regler, men det vore bara inskränkt av mig. Barnleken följer ändå en viss typ av (sociala) regler. Lilla Sara som vill ha en tebjudning skulle inte gilla om Egon kom som en destruktiv samuraj.
/Han som med andra ord skulle klassa lajv, re-enactment och vissa former av interaktiv teater och barnlekar som rollspel.