Nekromanti Vad är inte rollspel?

Rickard

Urverk speldesign
Ta och slänga upp så många saker som du kommer på som du inte klassar som rollspel och försök hitta vad rollspel har, som alla de punkterna inte har.
  1. Teater är inte rollspel.
  2. Mamma, pappa, barn (barnleken) är inte rollspel.
  3. Descent och Runebound är inte rollspel.
  4. Arkham Horrors och Fury of Dracula är inte rollspel.
  5. Univeralis och Baron Münchhausen är inte rollspel.
  6. Dungeons and Dragons Miniatures är inte rollspel.
  7. Once Upon a Time är inte rollspel.
Ok, jag kommer att ta detta från botten först. De två sista punkterna är enkla. Man har inga roller, alltså är de inte rollspel. I punkterna 3-5 så har man roller, men det är bara berättande utifrån en roll och inget gestaltande. Teater har både gestaltande och roller, men det är inte interaktivt.

Mamma, pappa, barn...? Jag vet faktiskt inte.

Rollspel för mig är alltså när <font size="1">MAN LEVER UT - GESTALTAR - EN ROLL SOM EN RESPONS PÅ VAD NÅGON ANNAN FANTISERAT FRAM</font size>. Jag skulle kunna utelämna Mamma, pappa, barn genom att säga att rollspel måste ha regler, men det vore bara inskränkt av mig. Barnleken följer ändå en viss typ av (sociala) regler. Lilla Sara som vill ha en tebjudning skulle inte gilla om Egon kom som en destruktiv samuraj.

/Han som med andra ord skulle klassa lajv, re-enactment och vissa former av interaktiv teater och barnlekar som rollspel.

Nightowl

Champion
Mamma, pappa, barn (OT)

Jag ska vara krass och säga att reglerna i rollekar som Mamma, pappa, barn, Tjuv och polis eller Indianer och vita inte räknas som "regler" för mej - det är samma sorts regler som finns, säg, när jag hanterar en kund på jobbet, inte den sorts regler man har i spel, eller för den delen ens i lekar som Kurragömma eller Rymmare och fasttagare. Man kan liksom inte fuska i Mamma, pappa, barn...

Jag räknar kallt det vi oftast menar som rollspel som en underavdelning till rollekar, och det som framförallt särskiljer det är just att det finns regler. Rollspel är alltså en rollek med ett regelverk som ett spel. Totalt regellös friform är alltså inte rollspel i min mening, utan en rollek.

Erik

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Mamma, pappa, barn (OT)

Totalt regellös friform är alltså inte rollspel i min mening, utan en rollek.
Jag var VÄLDIGT nära att skriva något här, men istället undrar jag - var det inte bara härom veckan jag fick bannor för att jag drog upp ett ämne som kunde knytas till "vad-är-rollspelsdiskussionen"?

Här däremot hoppar man glatt på tåget och gnäller om vad som "är rollspel" och vad som "inte är rollspel"...

//Krank, det jag håller på med är rollspel, det andra håller på med är det inte

Wilmer

Hero
Re: Mamma, pappa, barn (OT)

Spelledaren i friform, alltså en som agerar domare och har kontroll över världen, finns det någonsin i rollekar? Jag kan inte minnas att folk någonsin gav kontroll åt ett av de andra barnen att bestämma vad som var rimligt och inte även om många försökte.

Eller är friform med enväldig spelledare något som för sista gången aborterats och slängts i soptunnan?

Krille

Super Moderator
Vinkelslip [OT]

Jag var VÄLDIGT nära att skriva något här, men istället undrar jag - var det inte bara härom veckan jag fick bannor för att jag drog upp ett ämne som kunde knytas till "vad-är-rollspelsdiskussionen"?

Här däremot hoppar man glatt på tåget och gnäller om vad som "är rollspel" och vad som "inte är rollspel"...
Newtons tredje lag, du vet. Den här tråden är säkert en reaktion på just din tråd, fast frågan angrips ur en annan vinkel för att se om man kommer nån vart från det hållet.

Personligen tycker jag att det är dödfött. Vi kommer inte enas i den här tråden heller.

krank

Re: Vinkelslip [OT]

Personligen tycker jag att det är dödfött. Vi kommer inte enas i den här tråden heller.
Det tror inte jag heller.

Faktum är att jag tror att det är dumt att prata om "rollspel" överhuvudtaget, eftersom det finns sådana enorma skillnader mellan aktiviteterna som utförs av friformare, forgeiter, D&D-spelare, lajvare etc... Egentligen borde var och en leta rätt på ett såpass specifikt relaterat begrepp att onödigt gnissel inte uppstår. Som t.ex att jag nu försöker sluta prata om att jag "spelar rollspel" eller "gillar rollspel", eftersom det helt enkelt inte är sant, och därtill lika värdelöst som att säga "jag gillar musik" eller "jag gillar färg". Jag gillar experimentell musik, jag gillar färgerna svart och rött, och jag spelar simulatoriskt rollspel

Rickard

Urverk speldesign

Jag var kanske inte ute efter att enas, men förra tråden var mest gap och skrik. Sedan så fick jag idén från en tråd på Sverok-forumet.

/Han som tycker att vissa saker passar bättre som blogginlägg än som forumsinlägg och trådstarten är mer bloggmaterial

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Å andra sidan finns det ju en relevans i att tala om "musik" som ett samlingsbegrepp, och på samma vis tycker jag det kan vara med rollspel. Vad vi behöver frångå är tanken om gemensamma nämnare mellan alla rollspel, så att vi inte får motsvarigheten till banjospelare som känner sig uteslutna från en stråkkvartett.

Organ

Out of time, out of mind

Som t.ex att jag nu försöker sluta prata om att jag "spelar rollspel" eller "gillar rollspel", eftersom det helt enkelt inte är sant, och därtill lika värdelöst som att säga "jag gillar musik" eller "jag gillar färg". Jag gillar experimentell musik, jag gillar färgerna svart och rött, och jag spelar simulatoriskt rollspel
Fast du måste väl ändå hålla med om att det så vitt skilda artister som Anna Book, Iannis Xennakis, Rammstein, Tommy Dorsey och Modest Musorgskij sysslar med trots allt är musik, oavsätt om du tycker om att lyssna på dem, eller? I sådana fall så borde det finnas plats för både immersionister, simulatorer, forgeiter och D&D-spelare inom begreppet "rollspel". Det känns nästan som att du mest vill slänga ut alla spelstilar du inte gillar ur begreppet.

/Anders

krank

Fast du måste väl ändå hålla med om att det så vitt skilda artister som Anna Book, Iannis Xennakis, Rammstein, Tommy Dorsey och Modest Musorgskij sysslar med trots allt är musik, oavsätt om du tycker om att lyssna på dem, eller? I sådana fall så borde det finnas plats för både immersionister, simulatorer, forgeiter och D&D-spelare inom begreppet "rollspel". Det känns nästan som att du mest vill slänga ut alla spelstilar du inte gillar ur begreppet.
Det är prtecis därför jag försöker sluta använda begreppet "rollspel". Eftersom folk inte begriper vad jag menar när jag använder termen. Jag har helt enkelt tidigare haft en alldeles för smal bild av vad rollspel är, vilket jag nu försöker gottgöra genom att sluta säga "rollspel" när jag egentligen menar "simulatoriskt rollspel". Slutet gott, allting gott - eller?

Jag har som sagt gett upp alla claims på "rollspel". Definiera det hur ni vill, jag bryr mig inte. jag vill bara kunna beskriva vad jag håller på med utan att folk tror att jag spelar D&D.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag tycker ändå att likheterna är större än skillnaderna mellan olika sorters spelstilar. Som en övergripande samlingsbeteckning så tycker jag ändå att rollspel har ett värde. Framförallt när det gäller att förklara för någon utomstående. Hade du inte brytt dig ett dugg om begreppet så hade du inte heller svarat på den här tråden eller deltagit i diskussionen.

MrG

Swashbuckler
Så något sånt här för mig:

1. Teater med publik är inte rollspel
2. Sexuella lekar är inte rollspel (fast kan vara en annan typ av rollspel)
3. Terapiövningar är inte samma rollspel som rollspel
4. Brädspel är inte rollspel
5. Kortspel är inte rollspel

Men; Om någon har skrivit rollspel på sin produkt går jag med på att det är rollspel, hur udda från mitt rollspelande det än är. Och jag hoppas folk kan ha artigheten att göra det samma med det jag kallar för rollspel.

Så för mig:
Rollspel är interaktivt, gestaltande och oberoende av publik,, vinstvillkor och regler, men det kan ha publik, vinstvillkor och regler.

-Gunnar (som ser rollspel som ett samlingsbegrepp)

Rickard

Urverk speldesign
Ett mycket bra inlägg [NT]

/Han som inte kommer ihåg de andra inläggen, men den här inlägget förde fram tankvärda saker