?Gällande att låta alla vapen skada ungefär lika mycket så tycker jag att om man nu spelar spel där "levlande" (eller annan form av jakt efter att öka FV eller skador) är en del, så bör olika typer av vapen också göra olika typer av skada. Samtidigt eftersträvar jag viss realism, låt oss kalla den bondvettsrealism med en uns av filmrealism (filmrealismen gör t.ex. som någon påpekade att det inte tar 6 veckor att läka ett sår). Därför vill jag att olika vapen skadar olika mycket.
Men en rätt huggen dolk ska kunna döda, allt annat är konstigt (även vad gäller filmrealism). Samtidigt är det klart att en rätt huggen pålyxa ökar den chansen något. I DoD:s gamla regler kan den bäst huggna dolk inte göra mer än 5 i skada, vilket knappast räcker för att ta kål på någon. En vanlig människa har 4 i KP i huvudet eller magen och kräver så 9 skadepoäng för att dö...
Dessutom är jag rätt trött på hur maktlösa många spelare blir i strid. En smidig och duktig tjuv med endast en dolk ska kunna döda ett klumpigt troll. I DoD krävs det extremt mycket tur för att det ska kunna ske. Det gör att vill man kunna slåss så är det som gäller stora starka karaktärer som kan bära mycket rustning och har stora vapen. I min spelgrupp har folk börjat gå mer och mer åt krigartyper för det är enda sättet att kunna ha kul i strider.
Harry S;n128449 said:
Det här var intressant men vad är meningen? Att man slipper slå ett extra slag för skada (snabbar upp spelet) och att skadan är relaterad till färdighetsvärdet/slaget?
Dels snabba upp, men främst gör det att hur bra man är på ett vapen faktiskt påverkar effekten av en träff. I nuvarande system har någon som håller i en dolk för första gången mindre chans att träffa, men OM denne träffar så gör den lika mycket (eller lite) skada som någon som har knivfightats hela livet. De slår 1T4+1 i skada oavsett om de har FV 3 eller 17.
Om jag har klen erfarenhet av knivfajt så vet jag inte hur jag bör hugga/skära för effekt. Jag borde inte bara ha mindre chans att få in en träff, utan borde även ha mindre chans att få in ett rakt och effektivt hugg/snitt än någon som är van att slåss vid kniv. Någon med mycket erfarenhet av att slåss med en yxa håller, vinklar, bedömer avstånd och nyttjar säkert centrifugalkraften (eller vad som nu kan tänkas spela in) mer än någon med mindre erfarenhet -- och borde därför generellt även kunna åstadkomma mer skada vid träff. Mitt system (eller mitt och mitt, DETTA system) löser detta.
Den stora bristen i systemet ser jag är att man i fallet FV 17 i dolk kan skada 1-4 eller 17 och inget där mellan. Funderar lite på hur det kan lösas. Antagligen måste en till tärning in. (typ: Slå 1T20 igen. Du gör skada som den visar, dock minst 5 och max 17 enligt aktuellt exempel), men det är lite osnyggt. Kanske beror skadan även på någon sorts differens. Om du har FV som är 1-5 mer än maxskadan så gör den bara 50% mer i skada vad gäller differensen mellan FV och maxskada. 6-10 75%. 11- 100%. Men det är inte heller helt snyggt. Systemet är dock fortfarande på utvecklingsstadiet.
Har också funderat kring att skadan vid perfekt slag kan vara max vapnets maxskada x 2, för att begränsa det någonstans. En dolk kan då som mest ge 8 i skada. Men då kan dolken inte heller döda en vanligt människa med ett snitt över halsen (dock blöder den ihjäl på 1 SR, vilket i sig är rätt realistiskt).
Harry S;n128449 said:
Det här förstår jag inte. Om en person är dålig på tvåhandsyxa så kommer personen aldrig kunna få in en bra träff eftersom färdighetsvärdet gör att personen aldrig kommer att göra särskilt stor skada?
De klena vapnens maxskada hindrar ju också att "göra ordentligt med skada även med klena vapen".
Hur får du ihop det med skada (FV - tärningsresultat) upp till vapnets maxskada?
Du måste missat att jag skrev det... Perfekt slag (slår samma som FV:t, 17 vid 17) ger vapnets maxskada eller ens FV beroende på vad som är högst.