Visas enklast med exempel när musiken INTE är läskig:RasmusL;n189414 said:Vad gör den läskiga musiken som skapar en skrämmande stämning?
Är det dissonans i associationerna som gör att det inte känns läskigt? Att musiken kommunicerar något som vi förknippar med något humoristiskt vilket helt formar bildernas mening?anth;n189426 said:Visas enklast med exempel när musiken INTE är läskig:
Musik är helt enkelt väldigt bra på att skapa känslor: glädje, sorg, rädsla,...
Ja, men vad mer specifikt i "läskig" musik tror du gör att den läskiga känslan skapas? Om vi ska försöka bryta ner och/eller förklara, varför tycker vi att läskig musik är läskig?MandaWall;n189420 said:Läskig musik ger ju en läsking stämmning. Tänk som film musik.. läskig musik gör att man blir lite röädd och glad film musik gör att man blir glad
https://en.wikipedia.org/wiki/Tritone är väl ett klassiskt exempel.RasmusL;n189435 said:Ja, men vad mer specifikt i "läskig" musik tror du gör att den läskiga känslan skapas? Om vi ska försöka bryta ner och/eller förklara, varför tycker vi att läskig musik är läskig?
Det är helt klart en förklaring men jag var ute efter något lite mindre mekaniskt ^_^Guran89;n189437 said:https://en.wikipedia.org/wiki/Tritone är väl ett klassiskt exempel.
Inte säker på vad du menar med detta. Jag har nog aldrig känt obehag när jag spelat rollspel. Jag är inte så känslosam av mig, antar jag. Jag har väldigt svårt för att bli rädd eller arg. Sorg kan jag däremot känna ibland när jag spelar rollspel. Men när jag typ lajvat barn som lever under en alkoholiserad far har jag spelat ut en hel del obehag och rädsla, men jag kan inte säga att jag har känt någon bleed.RasmusL;n189383 said:Inte ens obehag inför en situation?
Av ren nyfikenhet, är det "Jag har väldigt svårt för att bli rädd eller arg." eller "Jag har väldigt svårt för att bli rädd eller arg, när jag spelar rollspel"?Genesis;n189445 said:Jag har väldigt svårt för att bli rädd eller arg.
Är det inte det som sker i den mest klassiska typen av rollspel? Om du gör bort dig nu så dör din karaktär som du har levlat upp i tre år och du måste börja om med en lvl-1 gubbe. För det är ju på sätt och vis ett 'hot' fast som hör spelet till och därför kanske inte så väldigt omoraliskt? För det finns ju i det fallet en rejäl negativ konsekvens för mig som spelare, jag kommer inte kunna vara med resten av spelkvällen (tar ju tid att göra en ny roll) och även när jag kan vara med igen så kommer jag vara mycket sämre än resten. Det borde ju göra folk rädda "på riktigt" för att bli av med sin gubbe.RasmusL;n189369 said:Det här är ju faktiskt ett element som skulle kunna användas i upplevelsedesign även om det aktuella exemplet är tragiskt. Frågan är om en kan närma sig hot mot spelare utan att det per automatik blir jävligt osympatiskt, omoraliskt och idiotiskt?
Kammarlajvet "Nice Guys" hade som en av reglerna att ingen fick skratta, le eller skämta bort något som hände i spel. I vart fall jag upplevde som oerhört effektfullt.RasmusL;n189382 said:Ja, så jäkla rätt. "Öppen och redo" var ju ett fantastiskt tankeväckande sätt att se på det som gläntar dörrar till hypnos och gruppmentalitet och liknande! "Skrattandet" är ju också en sådan försvarsmekanism... När vi inte undertrycker dem så blir det jäkligt svårt att göra låtsas-rädsla verklig, men när vi anstränger oss för att hålla oss gravallvarliga? Att lura vårt undermedvetna genom att inte släppa ut övertrycket?
Jag tror att jag är med på vad du pratar om men skulle du ändå orka brodera ut lite kring dina tankar och associationer runt begreppen?Jocke;n189453 said:återkommande mönster och tydliga avgränsningar är bra verktyg för att skrämma sina vänner på.
Det här är ju asspännande! Vill/orkar du berätta mer ingående?Björn den gode;n189452 said:Kammarlajvet "Nice Guys" hade som en av reglerna att ingen fick skratta, le eller skämta bort något som hände i spel. I vart fall jag upplevde som oerhört effektfullt.
Jag är fel person att svara på sånt här. Någon som läst lite musikteori, som Basenanji, borde svara istället.RasmusL;n189434 said:Är det dissonans i associationerna som gör att det inte känns läskigt? Att musiken kommunicerar något som vi förknippar med något humoristiskt vilket helt formar bildernas mening?
Det ser jag snarare som helt naturligt.Mundo;n189467 said:Lustigt nog så funkade det där bättre när gruppen var yngre för, på något sätt, så var rollspel nytt och därför togs det mer seriöst.
Det förstnämnda. Arg har jag nog aldrig varit. Jag har aldrig tappat humöret eller liknande, sagt eller gjort saker "i affekt" som jag senare ångrat. Rädsla är inte heller riktigt så lätt. jag har blivit jagad längs gatan av män med machete, men jag fick aldrig "panik" eller tappade fattningen, och hade sinnesnärvaro nog att försöka dölja mobilen när jag fick ge dem plånkan efter att de hunnit upp mig och huggit mig i huvudet.Björn den gode;n189448 said:Av ren nyfikenhet, är det "Jag har väldigt svårt för att bli rädd eller arg." eller "Jag har väldigt svårt för att bli rädd eller arg, när jag spelar rollspel"?
Nä, det har inte hänt. Nu ser jag rätt sällan på skräckfilm, men när jag gjort det har jag mest funnit det ganska tråkigt.Enklate exemplet är väl, blir du rädd "på riktigt" av skräckfilm?
Tekniskt sätt nej, aldrig. Och det är trots att jag har haft turen att ha haft ett par tre stycken riktigt bra spelledare.RasmusL;n189346 said:Vad i rollspel är läskigt? Farligt? Obehagligt? Har du någonsin upplevt skräck, en känsla av fara eller obehag eller liknande "på riktigt" kring spelbordet?