Jag har aldrig blivit rädd i rollspelssammanhang och har heller aldrig strävat efter att skrämma mina spelare, inte ens när vi spelade Chock eller Call of Cthulhu. Äcklade har de däremot blivit, nu senast när vi spelade Vilddjurets märke till Symbaroum. Men det är inte samma sak. Den typen av obehag är lätt att skapa. Även om jag har mycket fantasi, har jag aldrig kunnat leva mig in så mycket i spelet att det ger den krypande rädsla, som några få filmer lyckats ge mig, den där känslan som gör att jag knappt vågar gå ensam på toaletten efteråt. Stämningsmusik hjälper till, men jag tror jag behöver det visuella också.
För mig ingår det i konceptet rollspel att jag flyttar ut merparten av känslorna till en tredje part, till min rollperson. Det är hen som ska bli rädd, inte jag. Det en bra SL kan göra, är att skapa förutsättningar så att jag i min tur kan skapa en känsla av rädsla, utan att själv vara/bli rädd. Är övriga spelare också inne på samma linje, kan vi tillsammans skapa en inlevelsefull och trovärdig berättelse som skrämmer sk**en ur rollpersonerna.