Vad är Lore?

Leon

Leo carcion
Med anledning av diskussionen om vilket rollspel som her _mest_ lore (och i avvaktan på en diskussion om vilket spel som har _bäst_ lore) och Gurgehs mfl kommentar om hur man definierar lore tänkte jag lyfte den frågan separat. För det känns som att det inte är så uppenbart vad som egentligen ÄR lore som man hade kunnat tro. Att det finns en gråskala från det mer abstrakta till det mer konkreta och spelrelaterade.

Å ena sidan har du sådant som är ren bakgrund och färg. En stämningstext. En myt. Ett conlang eller ett namnskick. Rent av illustrationer och layout. På någon nivå kommunicerar det spelvärlden - och för den delen genren - men den har kanske aldrig någon inverkan på hur jag spelar min rollperson och hur den interagerar med spelvärlden. Så man kan fråga sig om den här information "finns" i spelet på något meningsfullt sätt.

Å andra sidan har du vad många skulle kalla crunch - egenskaper, feats, förmågor, Sanity och Mythos i Call of Cthulhu. Regelbitar som bär upp spelvärlden på ett mer eller mindre direkt sätt. Här är frågan inte huruvida det används i spel, utan snarare om det bär med sig något av världens färg på något meningsfullt sätt?

Här går jag inte in på huruvida material presenteras i en regelbok, en världsmodul, ett äventyr eller tom i ett statblock - det känns mer som en fråga om form än om innehåll. Material som relaterar till ett äventyrs intrig, och för den delen grottor och stridsscener befinner sig väl på olika grader av skalan ovan.

Sedan är den stora elefanten i rummet det som spelgruppen utforskar och upplever tillsammans. Här är jag kluven. Å ena sidan kan man se det som att det är det som är den egentliga loren - det är det spelgruppen upplever under rollspelandet istället för att läsa som skönlitteratur. Å andra sidan skulle man också kunna definiera lore som den input, det yttre ramverk, som spelgruppen använder för att spela igenom det som egentligen räknas - själva spelberättelsen.

Vad säger ni, är det här en vettig uppdelning eller är jag ute och cyklar?

Leon

Leo carcion
P.s. det riktigt eleganta är förstås när sådant som först framstår som ren bakgrundsfärg - en stämningstext eller en charmig myt - plötsligt visar sig ha väldigt konkret innebörd i äventyr/spel. Så förstå det här som kategorier man kan leka med, inte som varandra uteslutande

DanielSchenström

Swashbuckler
För mig är lore all information som är specifik för den miljön, det universumet och så vidare. Det inkluderar reglernas konsekvenser för spelvärlden. Det rollpersonerna gör blir lore, en del av världen, åtminstone den gruppens värld.

Jag tror inte man behöver dela upp det beroende på vart det kommer ifrån, annat än när man diskuterar ett känt franchise om vad som är Canon och dylikt. Ens egens spelgrupps lore är inte spelets lore när man talar om det som är gemensamt tillgängligt för alla läsare.

Angående ditt ps så gillar jag sånt, men mina spelare nappar i princip aldrig på sådant, eller inser att de har information om vissa saker så för mig funkar det inte.

2097

deleta mitt konto tack
Lore = saker som inte händer vid spelbordet utan som händer i rollspelsböcker, tie-in romaner, clanbook malkavian, filmer osv

En annan uppdelning än fluff vs crunch eller symboliska mekaniker (siffror, stats, tärningar osv) vs diegetiska mekaniker ("jag skakar asken… låter det som om det är nåt där inne?") eller tapet vs salient.

2097

deleta mitt konto tack
Dvs att jag håller med dig Leon. Men ord har flera betydelser. Är ett otyg som heter polysemi. är bara att acceptera. Så att diskutera vilken definition som är "rätt" ger inte så mkt.

Om jag vill skilja på det som står i en tryckt&utgiven tabell med "saker du kan råka utför på gatan i Waterdeep" (dvs något som kanske är en delad upplevelse med alla som har köpt in sig på samma rollspelsfranchise) från något som hänt just min grupp "Shit, River och Flask dog!!!" så är det bra om vi har ett ord för detta, ex vis lore. Men gränsen mellan dom är luddig. Om du Daniel vill använda ordet lore på ett helt annat och inkompatiblet sätt är det för mig ok. ord kan betyda olika saker i olika sammanhang

Leon

Leo carcion
Ja, syftet med tråden är inte bestämma vad Lore 'betyder' på något slutgiltligt sätt (trots trådtiteln) - så mycket hybris har jag inte ;) Tanken är snarare att utforska hur man kan tänka runt det här på ett bra sätt - och kanske bottna ut hur vi resonerar runt betydelsen utan att vara det minsta preskriptiv ;)

Jag kan hålla med er båda två - å ena sidan kan jag hålla med på att det är viktig skillnad mellan alla de resurser som man använder för att skapa spelupplevelsen och spelupplevelsen i sig, å andra sidan tycker jag att det är elegant att tänka utifrån spelets lore och spelgruppens lore. Och det förankrar ägarskapet för spelvärlden där den hör hemma - i spelgruppen, inte hos författaren.

zonk

muterad
Lore har jag alltid förstått som fluff (= ej regler eller sånt som är väldigt omedelbart applicerbart), och (lite mer löst) som kommer från de som skapat världen/settingen. Har SL skapat en egen värld kan lore utvecklas i gruppen, men annars känns det spelgrupps-specifika som nåt annat än lore.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag associerar nog begreppet "Lore" i väldigt hög grad till MMO-datorspel. Lore är det där som MMO-fans har försökt övertyga mig om sina spels förträfflighet med, när jag beklagat mig över att det i mina ögon inte funnits speciellt mycket story i spelen. Den lore de beskrivit har ju då framför allt handlat om information som inte direkt upplevs eller interageras med i spel – kanske att man stöter på någon enstaka karaktär från "loren" eller får slåss mot nån lore-relaterad boss, men själva loren i sig har alltid känts lite som allt det där coola i en spelvärld som redan är gjort av någon annan, någon annanstans.

Men jag är beredd att omvärdera det.

I rollspel funderar jag på vad jag egentligen skulle ha behov av att beskriva med begreppet. Kanske det jag traditionellt kallat "spelvärldsinformation"? Alltså allt som egentligen beskriver spelvärlden och som står i det officiella materialet. Kanske även i apokryfa källor som podcasts eller spridda blogginlägg från spelskaparna. I så fall exkluderas ju sådant jag skapat själv.

(Regelmekanik betraktar ju jag knappt ens som en del av spelet överhuvudtaget, så det utesluter jag definitivt)

Merriam-Webster säger såhär:
1: a particular body of knowledge or tradition
the lore of baseball heroes
2: something that is learned:
a: traditional knowledge or belief
tribal lore
b: knowledge gained through study or experience
the lore of religious architecture
3archaic : something that is taught : LESSON
A body of knowledge. Something that is learned. Knowledge gained through study. De här tycker jag passar ganska bra in på det jag skrev ovan – den kanonska spelvärldsinformationen är ju det man behöver studera, lära sig. Medan sånt man skapat själv inte är sånt man behöver lära sig. Men om det man skapar upptas i den allmänna kanon så blir det ju i så fall en del av spelets officiella lore – det andra behöver lära sig…

Kanske. Men jag vet inte. Jag är beredd att släppa det helt och fortsätter nog oavsett att kalla det "spelvärldsinformation", själv…

Bolongo

Herr Doktor
Vad är Lore? Datas onda tvilling.

Men mer allvarligt talat...

Leon;n344069 said:
Å ena sidan har du sådant som är ren bakgrund och färg. En stämningstext. En myt. Ett conlang eller ett namnskick. Rent av illustrationer och layout. På någon nivå kommunicerar det spelvärlden - och för den delen genren - men den har kanske aldrig någon inverkan på hur jag spelar min rollperson och hur den interagerar med spelvärlden. Så man kan fråga sig om den här information "finns" i spelet på något meningsfullt sätt.
För mig är lore - "lärdom" på svenska - definitivt fluff i första hand. Det kan informera crunch:et, men rent crunch i meningen abstrakt spelmekanik kan jag inte se som lore.

Men jag är en våldsam motståndare till den andra halvan av citatet ovan. För att det skall vara lore skall det absolut vara relevant för hur min RP interagerar med spelvärlden. En myt skall säga något om hur kulturen som producerat den ser på världen. En berättelse skall spegla hur folk pratar och beter sig i denna värld. En stämningstext till en artefakt kan exempelvis säga något om hur SLP ser på den som besitter artefakten. Och så vidare.

Lore är fluff som kan leda till culture gaming, är nog vad jag vill säga.

God45

#PrayersForBahakan
Bolongo;n344114 said:
Vad är Lore? Datas onda tvilling.
.
Jag älskar att de båda är döpta efter olik syn på kunskap. Är det viktigaste narativen vi bygger eller informationen i sig? Kunskap färgat av känslor eller känslor färgat av kunskap?

Det är samma med Lore i rollspel tror jag.

När man spelar 40k har man kunskapen om settingen i grunden. Det är coolt att skjuta rymdorkerna i huvudet för vi vet allt om den här super avancerade satiren vi spelar. Det är Lore.

Spelar man Dungeon Crawl D&D spelar inte kunskap om settingen någon jävla roll. Det kommer sedan, från spelandet. Det är inte lore på samma sätt, det är mer Data att magier och grottor finns. Anledningen är inte så viktigt. Det är narativiet vi bygger tillsammans. Skriver man ner kampanjen som en setting sedan blir det Lore till de som köper boken.

Tant Ragnar

Gamle usling
Behöver lore presenteras i verk som ges ut i direkt samband med själva spelet? Typ, är Silmarillion att räkna som lore för tor rpg? Är "andra världskriget i färg" lore för ett spel som utspelar sig under andra världskriget?

Bolongo

Herr Doktor
Tant Ragnar;n344125 said:
Behöver lore presenteras i verk som ges ut i direkt samband med själva spelet? Typ, är Silmarillion att räkna som lore för tor rpg? Är "andra världskriget i färg" lore för ett spel som utspelar sig under andra världskriget?
Om jag är trogen mitt eget försök till definition måste jag svara ja på båda.

God45

#PrayersForBahakan
Tant Ragnar;n344125 said:
Jag tänker att hävda att verkligheten aldrig är lore. Men Silmarillion är det.

Leon

Leo carcion
Lore som MMO vet jag inte om jag känner igen, men när det ni nämner det så påminner det mig om tidiga datarollspel som Elder Scrolls och (betydligt senare) Deus Ex. Små snuttar bakgrundhistoria som man hittar i böcker och dataslates som man hittar när man utforskar spelvärlden. Det är ju en annan, mer specifik och ganska intressant definition. Och kanske ett sätt att förmedla setting som man skulle kunna utforska för rollspel. Även om det är svårt att klura ut hur man löser det konkret annat än med massa handouts.