Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,064
Med anledning av diskussionen om vilket rollspel som her _mest_ lore (och i avvaktan på en diskussion om vilket spel som har _bäst_ lore) och Gurgehs mfl kommentar om hur man definierar lore tänkte jag lyfte den frågan separat. För det känns som att det inte är så uppenbart vad som egentligen ÄR lore som man hade kunnat tro. Att det finns en gråskala från det mer abstrakta till det mer konkreta och spelrelaterade.
Å ena sidan har du sådant som är ren bakgrund och färg. En stämningstext. En myt. Ett conlang eller ett namnskick. Rent av illustrationer och layout. På någon nivå kommunicerar det spelvärlden - och för den delen genren - men den har kanske aldrig någon inverkan på hur jag spelar min rollperson och hur den interagerar med spelvärlden. Så man kan fråga sig om den här information "finns" i spelet på något meningsfullt sätt.
Å andra sidan har du vad många skulle kalla crunch - egenskaper, feats, förmågor, Sanity och Mythos i Call of Cthulhu. Regelbitar som bär upp spelvärlden på ett mer eller mindre direkt sätt. Här är frågan inte huruvida det används i spel, utan snarare om det bär med sig något av världens färg på något meningsfullt sätt?
Här går jag inte in på huruvida material presenteras i en regelbok, en världsmodul, ett äventyr eller tom i ett statblock - det känns mer som en fråga om form än om innehåll. Material som relaterar till ett äventyrs intrig, och för den delen grottor och stridsscener befinner sig väl på olika grader av skalan ovan.
Sedan är den stora elefanten i rummet det som spelgruppen utforskar och upplever tillsammans. Här är jag kluven. Å ena sidan kan man se det som att det är det som är den egentliga loren - det är det spelgruppen upplever under rollspelandet istället för att läsa som skönlitteratur. Å andra sidan skulle man också kunna definiera lore som den input, det yttre ramverk, som spelgruppen använder för att spela igenom det som egentligen räknas - själva spelberättelsen.
Vad säger ni, är det här en vettig uppdelning eller är jag ute och cyklar?
Å ena sidan har du sådant som är ren bakgrund och färg. En stämningstext. En myt. Ett conlang eller ett namnskick. Rent av illustrationer och layout. På någon nivå kommunicerar det spelvärlden - och för den delen genren - men den har kanske aldrig någon inverkan på hur jag spelar min rollperson och hur den interagerar med spelvärlden. Så man kan fråga sig om den här information "finns" i spelet på något meningsfullt sätt.
Å andra sidan har du vad många skulle kalla crunch - egenskaper, feats, förmågor, Sanity och Mythos i Call of Cthulhu. Regelbitar som bär upp spelvärlden på ett mer eller mindre direkt sätt. Här är frågan inte huruvida det används i spel, utan snarare om det bär med sig något av världens färg på något meningsfullt sätt?
Här går jag inte in på huruvida material presenteras i en regelbok, en världsmodul, ett äventyr eller tom i ett statblock - det känns mer som en fråga om form än om innehåll. Material som relaterar till ett äventyrs intrig, och för den delen grottor och stridsscener befinner sig väl på olika grader av skalan ovan.
Sedan är den stora elefanten i rummet det som spelgruppen utforskar och upplever tillsammans. Här är jag kluven. Å ena sidan kan man se det som att det är det som är den egentliga loren - det är det spelgruppen upplever under rollspelandet istället för att läsa som skönlitteratur. Å andra sidan skulle man också kunna definiera lore som den input, det yttre ramverk, som spelgruppen använder för att spela igenom det som egentligen räknas - själva spelberättelsen.
Vad säger ni, är det här en vettig uppdelning eller är jag ute och cyklar?