Nekromanti Vad är minikraven för at börja med rollspel ?

Johan K

Gammal & dryg
Säg att du har en kund framför dig & du skulle rekomendera honom/henne att börja med rollspel.
Vad skulle du rekomendera att han/hon att köpa som grund-grunkor till ett valfritt rollspel, för att kuna köra inång på nästan omelebar studs ??

Jag för min del skulle rekomendera valfri grundbok + tillhörande tärningar + ett shysst rollformulär. Tror inte att man behöver så mycket mer för stunden.

/ Johan K, som är riktigt seg just nu !

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Du ska inte behöva mer än grundboken för att det skall vara ett bra rollspel (bokmässigt då... tärningar är bra givetvis :gremwink: ) i mina ögon. Det är ett misslyckande i mina ögon om man måste köpa två separata böcker för att kunna börja spela (som t.ex. Eon verkar vara uppdelad numer).

En bok, gärna inte mer än 300 kronor heller (inget ont om dyrare rollspel, tvärtom... Men det är knappast något för en nybörjare).

Storuggla

Champion
I mina ögon ska grundkraven vara Grundboken + tärningar + fantasi. De två första kan han köpa sig i valfri butik, det sistnämda kan bli lite svårare. Har du inte det, eller inte kan skaffa det på annat vis, sök dig till en annan hobby, till exempel tennfigurer. Där behövs knappast fantasi.

Och innan Dimfrost börjar muppa sig så vill jag bara påpeka för honom att jag beställt fudge-tärningar. Så there.

Men ja, man ska inte behöva mer än grundboken (ej subjektivitet!), men vissa spel kräver mer än så. Vissa spel behöver en bok för spelaren, en för spelledaren och en för världen för att vara halvvägs begripliga, och det är inget som i lättaste laget säljer på en nybörjare.

Storuggla, flock-sniffing

thark

Hero
Och innan Dimfrost börjar muppa sig så vill jag bara påpeka för honom att jag beställt fudge-tärningar. Så there.
Huh. Var köper man fudge-tärningar, månne?

Storuggla

Champion
"Jag hade hoppats på någon inrikes återförsäljare för att slippa Obscenfrakt™."

Weeeell, nu kollade jag upp det och Alliance för fudgetärningar, vilket innebär att de affärer som har dem distriu... distrubu... de som gör affärer med alliance kan beställa dem. SF-bokhandeln tillexempel. Ifall du nu vill.

Storuggla, like a monkey on skates

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, det är ju ett startkit. Den _seriöse_ nybörjaren fixar ju naturligtvis ett mer komplett startkitt från början: tärningsputs, kasthandske, rullduk, bokväska, e-mugg, skärmmössa och naturligtvis käksmorning om man skall vara spelledare.

Rickard

Urverk speldesign
Jag skulle nog rekommendera Once Upon a Time och sedan säga att om personen gillar spelet så kan denne alltid utveckla det med något fantasyrollspel senare, typ Eon eller DDT.

/Han som främst skulle erbjuda sig att spelleda ett spelmöte före ett köp

MrG

Swashbuckler
En dröm skulle vara att man kunde presentera kunden för ett prova-på scenario färdigt att köras med en snabb genomläsning och en eller två vanliga tärningar.

Men i brist på sånt så står jag med probelm, en grundbok och tärningar ska räcka, men sedan så vill jag hitta den lättlästa och nybörjarvänliga grundboken vilket är svårare

Jake Steele

Warrior
Endyamon said:
Du ska inte behöva mer än grundboken för att det skall vara ett bra rollspel (bokmässigt då... tärningar är bra givetvis ) i mina ögon. Det är ett misslyckande i mina ögon om man måste köpa två separata böcker för att kunna börja spela (som t.ex. Eon verkar vara uppdelad numer).

En bok, gärna inte mer än 300 kronor heller (inget ont om dyrare rollspel, tvärtom... Men det är knappast något för en nybörjare).
Eon såldes ju med båda böckerna plus tärningar och äventyr för 199 ett helt år, nu kostar det 399. När man kunde få den för 199 var det ju som om de gav iväg ett introduktionsset.

A.

Robert Jonsson

Eon såldes ju med båda böckerna plus tärningar och äventyr för 199 ett helt år, nu kostar det 399. När man kunde få den för 199 var det ju som om de gav iväg ett introduktionsset.
Har dålig koll på hur det var - såg det bara nyligen uppdelat i två böcker då jag kollade runt för prisjämförelser. Men ligger det i ett set (som DoDT gör) räknar jag de inte som separata böcker (därför jag tog Eon som exempel istället för DoDT). Men i den form du sa så lät det ju som en mycket bättre lösning - och billigare (för konsumenten)!

Arfert

Facit
sen kan man ju alltid köpa Saga: allt man behöver inklusive spelvärld, äventyr osv i EN bok, för ca. 250 spänn! Och en spelledare kan lära en nybörjare spela på en kvart. ;-)

Torbjörn

Swordsman
Jag skulle rekommendera ett rollspel utifrån följande kriterier:

1. Enkelt system, snabbt och lätt att skapa rollperson, enkla regler för strid och magi.
2. Fantasy, detta är den genre som jag tror är lättast att ta till sig.
3. På svenska, förutsatt att det är en svensk spelgrupp alltså. Detta begränsar visserligen utbudet rejält.
4. En bra och fängslande spelvärld till vilken det finns gott om äventyr och moduler om man skulle råka bli fast i rollspelsträsket. Enligt min åsikt meningslöst att starta med något rollspel till vilket det inte finns mer än en regelbok, hur bra systemet än är.

Utifrån ovanstående kriterier skulle jag föreslå Drakar och Demoner. Skulle man även inkludera engelska rolspel tror jag (vet inte eftersom jag ännu inte spanat in det tillräckligt) att Runequest med Glorantha skulle fungera bra. Skulle man också strunta i fantasy skulle, för en mogen spelgrupp, Call of Cthulhu passa bra - men det kräver nog att iaf spelledaren har varit med förut.

Torbjörn - som startade med Drakar och Demoner och Dimön - och blev fast direkt.

Rickard

Urverk speldesign
"2. Fantasy, detta är den genre som jag tror är lättast att ta till sig."
Får jag fråga om några argument till detta? Jag menar, att något utspelar sig i Sverige borde väl vara enklare att relatera till än en fjärran, påhittad värld och då passar både spel som Wastelands och Mutant bättre? Alltså, genren som de båda står för. Inte själva rollspelet.

/Han som tycker att Mutant och Saga är de enklaste rollspelen på marknaden

Svarte Faraonen

ром и смерть
Frågan är om "lätt att relatera till" är den huvudsakliga faktorn för nybörjarvänliga spelvärldar. Jag tror snarare att "lätt att använda" är huvudsaken. Då får vi till exempel in gamla Drakar och Demoner -- det fanns en mycket vag spelvärld, det fanns monster, och man kunde mer eller mindre slänga in rollpersonerna i Spindelkonungens Pyramid direkt -- medan till exempel Tekumel -- där man bör plugga in åtminstone grunderna i en fullkomligt främmande kultur innan man kan spela -- går bort. Jag vill hävda att en vaniljfantasyvärld är mer lättanvänd än till exempel vardagsrealism i svenska småorter -- trots att det senare borde vara väldigt lätt att relatera till är det svårt att hitta på häftiga äventyr.

Sedan vill jag också hävda att ett fåtal regler inte alltid är nybörjarvänligt. Givetvis är det krångligt för en nybörjare att läsa in allt för detaljerade regler, men jag tror ändå att en hyfsad grad av detalj är att föredra framför en allt för hög abstraktionsnivå. Regler som klart säger vad som händer i spelvärlden är att föredra framför mer nebulösa regler ("det här värdet kan tolkas som fysisk skada, eller sårad stolthet, eller bristande viljestyrka").

Torbjörn

Swordsman
Anledningen till att jag tror att fantasy är den genre som är lättast att ta till sig:

Jag utgår från (har dock inga belägg för detta) att de flesta som testar rollspel för första gången är ganska unga. Man är förmodligen då ganska väl bevandrad i vad en fantasymiljö är, eftersom det finns hur många dataspel, böcker och filmer som hellst i denna genre. Och vilka ungar spelar inte data och kollar på film (de som inte gör det läser böckerna :gremcrazy:)? Det finns det visserligen i sci-fi också säger kanske vissa, men jag tror att sci-fi kräver ett större tekniskt kunnande än fantasy och därför inte är så nybörjarvänligt. Jag tror inte att nya spelare har så svårt att föreställa sig och spela en riddare eller en trollkarl, en alv eller dvärg, i en värld med drakar och andra monster därför att de spelat, sett på film och läst om detta tidigare. Därför tror jag att fantasy är en naturlig genre att starta med.

Jag tycker att Mutant är ett jättebra spel för nya rollspelare då det har ett enkelt system och är på svenska. Miljön är också fängslande och det finns gott om produkter, men jag tror (och detta är min personliga åsikt - helt utan att göra anspråk på att vara den rätta) att denna miljö inte faller lika naturligt på plats som en fantasymiljö för nya spelare. Även om det är Sverige så är efter katastrofen inte en genre som är så vanlig inom dataspelen, filmerna och böckerna. Jag tror att efter katastrofen (och Mutant i detta fallet) är en bra genre att prova när man spelat rollspel lite grann. Det är lättare att börja spela en trollkarl än en psi-mutant, det är naturligare att besegra draken än ekoxen.

För övrigt hade det varit kul att veta vad ni andra började med för rollspel, och vilken genre det var. För min del började det med fantasy och Drakar och Demoner.

Torbjörn - som spelade Mutant som sin andra rollspel och tyckte att det var väldigt kul.

Torbjörn

Swordsman
Jag tror snarare att "lätt att använda" är huvudsaken. Då får vi till exempel in gamla Drakar och Demoner -- det fanns en mycket vag spelvärld, det fanns monster, och man kunde mer eller mindre slänga in rollpersonerna i Spindelkonungens Pyramid direkt -- medan till exempel Tekumel -- där man bör plugga in åtminstone grunderna i en fullkomligt främmande kultur innan man kan spela -- går bort.
Håller helt med om detta. Världen bör inte, liksom reglerna, inte vara för komplex. Starta med Dimön och kör sedan Skelettbyns hemlighet - utan att för den sakens skull trassla in sig alltför mycket i hur de båda måste länkas ihop på ett bra sätt. Därför passar en fantasymiljö utan allt för strikt spelvärld bra, eller som i exemplet ovan, fantasymiljö utan definierad spelvärld över huvud taget.

Torbjörn - som började med Dimön, därefter Tvillingbergen och sen Havets vargar. Helt utan logik - men roligt.

Robert Jonsson

Men med det i tanke är det inte att rekomendera Drakar och Demoner som ett bra nybörjar rollspel. Det skiljer rätt mycket på gamla DoD och DoDT, vilket kanske är ett mindre bra startpaket för nybörjare. DoD är i dag inte längre ett nybörjarrollspel.

Torbjörn

Swordsman
Helt riktigt, Drakar och Demoner är inte som det var i början på 80-talet, kanske inte lika "enkelt". Men det är ändå det svenska rollspel som jag tycker lämpar sig bäst. Är man inte bunden till svenska rollspel finns ju ett bredare urval, men "enkla" rollspel som det faktiskt ges ut produkter till finns det ju inte direkt gott om på marknaden. Hade kanske varit något för de stora speltillverkarna att satsa på?

Torbjörn