Anledningen till att jag tror att fantasy är den genre som är lättast att ta till sig:
Jag utgår från (har dock inga belägg för detta) att de flesta som testar rollspel för första gången är ganska unga. Man är förmodligen då ganska väl bevandrad i vad en fantasymiljö är, eftersom det finns hur många dataspel, böcker och filmer som hellst i denna genre. Och vilka ungar spelar inte data och kollar på film (de som inte gör det läser böckerna
)? Det finns det visserligen i sci-fi också säger kanske vissa, men jag tror att sci-fi kräver ett större tekniskt kunnande än fantasy och därför inte är så nybörjarvänligt. Jag tror inte att nya spelare har så svårt att föreställa sig och spela en riddare eller en trollkarl, en alv eller dvärg, i en värld med drakar och andra monster därför att de spelat, sett på film och läst om detta tidigare. Därför tror jag att fantasy är en naturlig genre att starta med.
Jag tycker att Mutant är ett jättebra spel för nya rollspelare då det har ett enkelt system och är på svenska. Miljön är också fängslande och det finns gott om produkter, men jag tror (och detta är min personliga åsikt - helt utan att göra anspråk på att vara den rätta) att denna miljö inte faller lika naturligt på plats som en fantasymiljö för nya spelare. Även om det är Sverige så är efter katastrofen inte en genre som är så vanlig inom dataspelen, filmerna och böckerna. Jag tror att efter katastrofen (och Mutant i detta fallet) är en bra genre att prova när man spelat rollspel lite grann. Det är lättare att börja spela en trollkarl än en psi-mutant, det är naturligare att besegra draken än ekoxen.
För övrigt hade det varit kul att veta vad ni andra började med för rollspel, och vilken genre det var. För min del började det med fantasy och Drakar och Demoner.
Torbjörn - som spelade Mutant som sin andra rollspel och tyckte att det var väldigt kul.