Nekromanti Vad är minikraven för at börja med rollspel ?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Är man inte bunden till svenska rollspel finns ju ett bredare urval, men "enkla" rollspel som det faktiskt ges ut produkter till finns det ju inte direkt gott om på marknaden.
Produkterna är ju mindre viktiga tycker jag för att komma in i det hela, däremot är nätsupporten det viktiga.

Men det finns enklare rollspel på svenska som är fantasy i dag - både SAGA och Västmark uppfyller de exempel som du räknar upp tycker jag.

Torbjörn

Swordsman
Produkterna är ju mindre viktiga tycker jag för att komma in i det hela, däremot är nätsupporten det viktiga.
Håller inte med riktigt här. Det är inte alla nya potentiella (dessutom unga?) rollspelare som har tillgång till de dataprylar (=bredband och en bra skrivare) som krävs för att ladda hem och skriva ut. Dessutom tror jag att det är bättre att butikspersonalen kan presentera en rollspelet + ett bra nybörjaräventyr istället för att bara erbjuda rollspelet och säga att äventyret får du själv ladda ner från hemsidorna x och y.

Men det finns enklare rollspel på svenska som är fantasy i dag - både SAGA och Västmark uppfyller de exempel som du räknar upp tycker jag.
Västmark och SAGA må vara utmärkta rollspel (kan egentligen inte uttala mig om detta). Men vad händer när man spelart klart det första äventyret? Skall den nybakade spelledaren då börja skapa egna äventyr? Jag tror inte det är det optimala för att locka fler spelare till hobbyn. För att locka fler att spela rollspel krävs ett rollspel (som kan vara precis lika bra som de ovan nämnda) + att det backas upp av nya produkter och äventyr, gärna enkla och inte alltför invecklade som passar att spela på ett eller ett par spelmöten. Rollspelsindustrin måste, precis som alla andra branscher, satsa på att locka fler till hobbyn med nybörjaranpassade produkter, inte bara göra nya produkter till de som redan spelar. Jag tror inte att varken Västmark eller SAGA är lösningen på detta problem. Det är möjligt att jag har fel, framtiden lär utvisa det.

P.s. Vill poängtera att ovanstående inte alls är någon negativ kritik av SAGA eller Västmark. All heder åt de som skapar inom rollspelshobbyn.

Torbjörn

Rickard

Urverk speldesign
"Det funkade ju för mig (men jag minns knappt)"

"Jag utgår från (har dock inga belägg för detta) att de flesta som testar rollspel för första gången är ganska unga."
Jag drar in folk i hobbyn ibland och de är i min ålder, alltså typ tjugos... tjugoett år. Men jag kan ju inte utgå från mig. Rollspelare idag är numera så gamla att de har barn som de muterar till rollspelare, så du har nog antagligen rätt i din antagning. Fast där gäller andra förhållanden, då föräldern är spelledare.

"Jag <u>tror</u> inte att nya spelare har så svårt att föreställa sig och spela en riddare eller en trollkarl, en alv eller dvärg, i en värld med drakar och andra monster därför att de spelat, sett på film och läst om detta tidigare. Därför <u>tror</u> jag att fantasy är en naturlig genre att starta med."
Eller så kan det vara för att du började spela med det och tyckte att det funkade, så det är därför som du tycker så? Jag säger inte att det är enklare att spela SF men det är banne mig inte svårare.

Det ska väl vara vilken sorts nisch rollspelet har. Jag <u>tycker</u> (behöver ju inte stämma, bara därför) det är lättare att spelleda Star Wars än Västmark (som jag inte har någon aning om hur man ska spela). Fasst.... jag är ju van att göra fantasyaktiga äventyr också och Star Wars skiljer sig inte såå mycket från dem.

"Det är lättare att börja spela en trollkarl än en psi-mutant, det är naturligare att besegra draken än ekoxen."
Nä, för det är det inte? :gremwink:

Och angående vad man började med. Det är inte lika viktigt som att få reda på hur man började.

/Han som tyckte som Torbjörn en gång i tiden, eftersom han började med DoD fast med storebror som spelledare så han slapp bry sig nämnvärt om att förstå regelboken, men som nu ifrågasätter hur vettigt tänkandet om att fantasy ska vara så himla jätteenkelt egentligen är

Krille

Super Moderator
Men vad händer när man spelart klart det första äventyret?
Ungefär samma sak som hände när man hade spelat klart det första äventyret i Drakar&Demoner anno domini 1982, och innan Sinkadus 1 (Skelettbyns Hemlighet) eller Spindelkonungens pyramid hade kommit ut. På nåt sätt så räckte det för att få igång nybörjarna på den tiden.

Är nybörjarna sämre nuförtiden?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Nej, däremot innehåller Västmark en massa sociokulturellt bjäfs som kan verka hotande om man vill ta sig an det som nybörjare. Jag tror att många nybörjarrollspelare är nogranna med att göra saker "rätt", vana som de är vid andra spel där det som står i regelanvisningarna är exakta regler (och även settinginformationen ses som regelanvisningar). Västmark innehåller saker i stil med "figuren måste stå i tjänst till någon", med information om wargild och trohetseder, medan de sociala normerna i gamla Drakar mest kan sammanfattas med "skelett slår man ihjäl". Jag tror det senare lämnar lite mer frihet i den presumtive spelledarens skrivande -- ju mer information som krävs för att göra settingen rättvisa, ju mer hotande tror jag detta uppdrag tycks för spelledaren.

Arfert

Facit
Finns ju redan flera äventyr med i Sagas regelbok (+ många "inbyggda" äventyrsidéer i världsbeskrivningen), sen har vi ytterligare ett antal äventyr att ladda ner... så just nu finns det färdigt material att spela som räcker i alla fall ett antal månader... och det är inte direkt svårt att snickra ihop egna äventyr och placera in i världen, vi har ju vart generösa med information från början.

...sen kommer naturligtvis mer tryckt material produceras, nu när Saga finns ute och verkar säljas hyfsat bra... planen är att ha en "bok" till ute med kampanjmaterial och äventyr innan jul..

Torbjörn

Swordsman
Nej, förmodligen inte. Men trots allt kom det ut lite prylar till Drakar och Demoner i början av 80-talet. Minns inte exakt, men Tvillingbergen, Dimön, Spindelkonungen och Havets vargar var väl ganska tidigt ute? Det var trots allt lite nytt som kom. Hade DoD blivit den framgång som det blev om inte dessa äventyr kommit ut? Hade spelarna hållit fast vid DoD (och hobbyn) om det inte kommit några moduler över huvud taget?

Torbjörn

Torbjörn

Swordsman
Re: "Det funkade ju för mig (men jag minns knappt)"

Eller så kan det vara för att du började spela med det och tyckte att det funkade, så det är därför som du tycker så?
Klart att det påverkar min inställning att jag började med fantasy och att det fungerade bra. Men jag har iaf lite argument för min inställning att fantasy är en bra (bästa?)nybörjargenre.

Jag säger inte att det är enklare att spela SF men det är banne mig inte svårare.
Du tycker så, men varför?

Det är inte lika viktigt som att få reda på hur man började.
Med storebrorsan och hans kompis. DoD.

Torbjörn

Dimfrost

Special Circumstances
Om du orkar beställa fudgetärningar någonstans ifrån kan du slänga in en bunt åt mig också, så delar vi på frakten.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Jag kan hålla med om att standardfantasy (och även de flesta mer uthärdliga varianter också, så länge vi inte går in på till exempel ovannämnda Tekumel) är mer lättillgängligt än Mutant för nybörjare. Dock tycker jag fortfarande att ett rollspel som utspelar sig i Sverige eller åtminstone Jorden i nutid borde vara det allra enklaste att ta till sig: allt som inte är explivcit avvikande är precis som den världen vi alla lever i! Nu finns det inga större nutidsspel på svenska i tryck, men jag tror att något som Millennium (om det inte hade varit så förfärligt svårt att komma på äventyr till det spelet) vore optimalt egentligen.

/Dimfrost

Olle Linge

Snigel
Påpekande

Jag vet inte riktigt vilket inlägg jag ska svara på, men jag gör det här. Jag tycker att frågan hur svårt eller lätt det är att ta till sig inte alls är central. Anledningen till att jag är övertygad om att fantasy är bäst att börja med är därför att där är allting okej. Eller nåja, väldigt mycket i alla fall. I ett nutidsrollspel kommer nybörjaren känna sig hämmad och undra vad som är okej.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag vet inte jag. Standardfantasy tillåter liksom att hela gruppen med rollpersoner har bakgrunder som "walk the earth like Kane from Kung Fu", medan nutida personer som utsätts för äventyr och har andra skills än kontorsjobb och hamburgervändning faktiskt måste ha någon form av ursäkt för detta. Säga vad man vill om det, men standardfantasyn är den genre som är mest tillåtande för den typiska grupp blandade psychon som många tycker är rolig att spela. Visst, det är inte genomtänkt på något vis, men ett nybörjarrollspel som tvingar folk att inte spela något annat än genomtänkta, realistiska kampanjer har redan blivit för elitistiskt, i mitt tycke.

Dimfrost

Special Circumstances
Observera att jag exemplifierade med Millennium. Vår nuvarande spelgrupp består av en intelligent aztekisk offerdolk, en småsenil vikingadrake och en tokig älva. Jag menade inte att man ska spela äventyr som går ut på att rädda Konsum från snattare, liksom.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Re: "Det funkade ju för mig (men jag minns knappt)

"Du tycker så, men varför?"
Egentligen vet jag inte, för jag har precis tagit den här sidan men...

...för att jag har spellett en nybörjare* i det nutida skräckrollspelet In the Dark och det gick bra.
...för att jag har spellett en nybörjare* i actionrollspelet Feng Shui och det gick bra.
...för att jag har spelat med nybörjare* i det futuristiska Mutant Chronicles (tre gånger, olika nybörjare).

* med övriga normala spelgänget.

Och i alla dessa fall har de kunnat ta till sig världen. Det som varit svårt är alla jäkla siffror hitan och ditan. Köpsystem har varit värst, tydligen (Take that, Rising!). Det som har varit svårt är också att rollspela på "rätt sätt". Hur man kommer igång, hur man ska agera, hur man ska beskriva sina handlingar. Typ sådant.

Är det så himla genrespecifikt? Njaee.. Kanske inte.

/Han som därför börjar förstå varför Vampire blev så populärt

Big Marco

Läskig

Nej, men de har fler saker som distraherar och som är lättillgängligare än att läsa en bok om 200+ sidor. Förr fick man fantasin kittlad av 200 tecken bakgrund...

I dagens "nybörjarvänliga" rollspel ingår så mycket info, bakgrund, och annat så man hinner bli trött bara av att titta på boken. "Usch, vad jobbigt".

Jag hoppas på Hjältarnas Tid...

Robert Jonsson

Jag kan hålla med om att standardfantasy (och även de flesta mer uthärdliga varianter också, så länge vi inte går in på till exempel ovannämnda Tekumel) är mer lättillgängligt än Mutant för nybörjare.
Det handlar väl om intresse också? Men jag antar att du tänker i stora ordalag att fantasy är mer lättåtkomligt än efterkatastrofen-rollspel?

Dock tycker jag fortfarande att ett rollspel som utspelar sig i Sverige eller åtminstone Jorden i nutid borde vara det allra enklaste att ta till sig
Instämmer helt och hållet på den punkten.

Nu finns det inga större nutidsspel på svenska i tryck
Det kommer :gremwink:

Robert Jonsson

Arfert...

...har en bra poäng som jag tycker går att kombineras med vad Krille säger. För i tiden klarar rollspelarna sig utan massa nya saker och moduler. Skillnaden mellan det rollspel du rekomenderar och t.ex. SAGA är att dagens rollspel har bättre inbyggt med att vidareutveckla berättelser. Det gick inte förut. Så där tror jag att det är en viktig skillnad som du inte får glömma. Rollspel i dag är generell mer lätt behjälpliga att hjälpa vidare fantasin än förr.

Robert Jonsson

Givetvis är det bra att ha en lång produktlinje att kunna visa upp. Det säger sig självt. Det kommer så småningom med Saga tror jag också. Jag tog upp det där mer i svaret till Arferts post .

Men vi får inte glömma att nätet är något som många har tillgång till. Det är en allt mer viktig möjlighet att kunna erbjuda support och direktkontakt. För det är just direktkontakten och möjligheten att fråga om rollspelen som gör att man kan vinna bra cred. Förr fick man skicka ett brev till Target Games för att ställa regelfrågor och fick vänta länge och kanske inte fick ett bra svar. Nu går det på fem minuter i stället och du kan få ett bättre svar än förr. Det är just det ledet som är viktigt. Mer viktigt än publicerade äventyr. Med hjälp av nätsupporten kan du väcka upp fantasin med instant feedback - där har du vinsten!

Robert Jonsson

Har inte Tvillingbergen i huvudet, men de andra modulerna släpptes följande år:

Spindelkonungens Pyramid - 1983.
Dimön - 1984.
Havets Vargar - 1985.

Tror Tvillingbergen ligger däremellan också. Men det var ju inte Target Games som släppte den. Mao. de dåvarande rollspelarna hade inte särskilt mycket att luta sig mot - och ingen stor produktlinje som du sa tidigare :gremwink:

(Det skedde första långt senare...)

Krille

Super Moderator
Nej, däremot innehåller Västmark en massa sociokulturellt bjäfs som kan verka hotande om man vill ta sig an det som nybörjare.
Fast nu är det inte specifikt Västmark jag talade om, utan fenomenet generellt.

En gång i tiden räckte 48 sidor, ett introäventyr, inga spelledarinstruktioner, ingen spelvärld och ingen produktlinje för nybörjare.

Idag funkar inte 200+ sidor med introäventyr, spelledarinstruktioner och spelvärld inte alls, såvida det inte finns en produktlinje med ännu fler äventyr och ännu mer spelvärld.

Sociokulturellt bjäfs åsido, nånting är väldigt fel. Så återigen, är nybörjarna sämre nu?