Nekromanti Vad är Problemlösning?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Tärningsslagsbaserad problemlösning

Han said:
Säg att rollpersonerna bryter sig in i ett hus. Istället för att spelledaren säger "Slå för Låsdyrkning, Smyga och Vaksamhet" så säger den "Ni behöver lyckas med tre slag. Säg vilka färdigheter ni använder och motivera".

När spelledaren säger färdigheterna är för mig ingen problemlösning, men den andra är det. D&D4 hade kunnat fungera som det andra sättet. Det gör det i viss mån, men inte så optimerat.
Jag har svårt att se det där som ordentlig problemlösning, egentligen. Eftersom vilken färdighet som helst kan användas (i praktiken: ens bästa färdighet, om man vill lyckas) handlar det hela om motivationen till varför man använder färdigheten, och då är det inte längre problemlösning -- snarare är det en övning i berättande, med ett tärningsslag på slutet. Varje problem tacklas på samma vis -- genom att spelaren hittar på en lösning i sin motivation, snarare än genom att spelaren uppdagar en dold, befintlig lösning.

Ram

Skev

Hm. När jag läser vad du skriver så reagerar jag över att även detta blir ganska spretigt om man håller det för generellt...

Jag reagerar till exemepel över förhållningssättet "Ni behöver lyckas med tre slag. Säg vilka färdigheter ni använder och motivera". Det är en approach som är ointressant för mig då det dödar närvarokänslan och gör systemet väldigt påtagligt.

Jag reagerar även över när du skriver "Ett förslag jag kan ge på resursfördelning är att köpa sina färdighetsvärden". Den approachen är även den ointressant för mig då jag är en inbiten kampanjfanatiker och att ändra färdigheter därmed inte är ett alternativ.

Så vad menar jag med detta djävla gnällande då? Jo, att jag tror att generalisering av problembegreppet gör det mindre användbart i de specifika fallen. Frågan är om vi inte skulle göra oss en tjänst om vi satte ned några grundpremisser?

Fast iofs, man kanske vill hålla det generellt, jag vet inte, men det känns defenitivt som om olika problem är olika relevanta under olika förutsättningar... Eller?

//Ram - Ledsen att jag är negg, men detta är en kul diskussion och jag tror att den har större chans att leda till någonting riktigt bra om man går ned en nivå.

Ram

Skev

Bobby Magikern said:
Jag har svårt att se det där som ordentlig problemlösning, egentligen. Eftersom vilken färdighet som helst kan användas (i praktiken: ens bästa färdighet, om man vill lyckas) handlar det hela om motivationen till varför man använder färdigheten, och då är det inte längre problemlösning -- snarare är det en övning i berättande, med ett tärningsslag på slutet. Varje problem tacklas på samma vis -- genom att spelaren hittar på en lösning i sin motivation, snarare än genom att spelaren uppdagar en dold, befintlig lösning.
Nja, är det så? har man inte tagit bort sanity check:en ur det hela lite väl mycket då? Om jag har problemet Stenblock i vägen och säger att jag vill använda Matlagning, Dans och Simma så får jag det ganska svårt att motivera det, inte sant (det går säkert, men det är svårt och då är det en utmaning! :gremsmile: )

Rickard

Urverk speldesign

Bobby Magikern said:
Han said:
Säg att rollpersonerna bryter sig in i ett hus. Istället för att spelledaren säger "Slå för Låsdyrkning, Smyga och Vaksamhet" så säger den "Ni behöver lyckas med tre slag. Säg vilka färdigheter ni använder och motivera".
Jag har svårt att se det där som ordentlig problemlösning, egentligen. Eftersom vilken färdighet som helst kan användas /.../ handlar det hela om motivationen till varför man använder färdigheten, och då är det inte längre problemlösning -- snarare är det en övning i berättande,
Jag förstår hur du tänker men för mig är ett bra berättande att kunna vara intresseväckande och kunna bibehålla intresset hos lyssnarna. Det är möjligt att jag har sträckt "utmaning" lite för lång och att "problemlösning" är något mycket snävare, men jag tycker att "Vad har Bombadoll gemensamt med Froda", "Hur kan man använda en dragkedja för att rymma från cellen" eller "Hur kan man använda Matlagning för att lyfta bort ett stenblock" är väldigt lika i sin utformning, nämligen att man söker samband.

/Han som gillar när spelarna är drivande och bidrar med saker (däribland berättande) så hans exempel är nog vinklade så att spelarna får göra något utöver problemlösandet

Rising

Vila i frid

Jag förstår hur du tänker men för mig är ett bra berättande att kunna vara intresseväckande och kunna bibehålla intresset hos lyssnarna.
Det tror jag att även Bobby håller med om. Han anklagade ju inte den här metoden för att sakna svårighet, utan pekade bara på en viss artskillnad som råder mellan dessa utmaningar.

Utmaningen att komma på bra berättelser är en sak, utmaningen att försöka komma på bra lösningar på problem en annan.

Själv gillar jag som bekant båda delarna, men jag är rätt säker på att samberättande inte har något att göra i den här tråden.

Här pratar vi om spel där spelarna skall engageras av att försöka lösa problem. Inte engageras av att hitta på bra berättelser som handlar om hur deras rollpersoner löser sina problem.

Det är två ganska olika saker.

Ram

Skev

Rising said:
Utmaningen att komma på bra berättelser är en sak, utmaningen att försöka komma på bra lösningar på problem en annan.
Men om man följer Hans linje så flyter de väl ihop på ett ganska intressant sätt, inte sant? Om man spetsar till det lite, om det inte behöver skapa en bra berättelse (såsom i nödvändigtvis konsekvent eller logisk) eller om man inte behöver komma på en bra lösning (därför att man alltid kommer att lyckas) så är de väl precis samma sak?

Däremot så lämnar vi väl spåret nu, eller? Om vi breddar Problemlösning till... Vad vi nu skall kalla det som Han pratar om så har vi snart täckt in hela mediet...

(och därtill så tycker jag att Hans approach är kul i sig. Du har DET HÄR och skall uppnå DET HÄR. Hur gör du?)

Rickard

Urverk speldesign

Rising said:
Jag förstår hur du tänker men för mig är ett bra berättande att kunna vara intresseväckande och kunna bibehålla intresset hos lyssnarna.
Det tror jag att även Bobby håller med om. Han anklagade ju inte den här metoden för att sakna svårighet, utan pekade bara på en viss artskillnad som råder mellan dessa utmaningar.
Ja, alltså. För att förtydliga. Jag tycker inte berättandet i sig är problemlösning. Där håller jag med Bobby. Däremot påpekade jag att han tittade med fel perspektiv på mitt exempel. Vad gäller samberättande så skrev jag vad jag ansåg var problemlösning där: "moraliska frågor, styra berättelsen i en viss riktning, skapa kolliderande agendor (två personer vill olika saker)." Berättandet i sig är ingen problemlösning. Det handlar endast om att nyttja diverse berättartekniker.

/Han som drar sina analyser om problemlösning utifrån sådant han själv upplevt så det är inte direkt några uttömmande exempel

Rising

Vila i frid

Men om man följer Hans linje så flyter de väl ihop på ett ganska intressant sätt, inte sant?
Jag tycker inte det, utan anser att det finns tydliga skillnader mellan de båda. Att de båda är utmanande i sig tycker jag inte räcker för att förena dem, ty i sådana fall blir det ju svårt att motivera varför inte rollgestaltningsutmaningar också skall in i soppan; "att försöka gestalta en annan sexualitet eller politisk ideologi, det är också ett problem! Alltså är de skådespelarmetoder man kan använda för att lyckas med en sådan rolltolkning också ett fall av problemlösning!" Det blir för godtyckligt.

Och nu menar jag alltså inte att man ska vara närsynt gällande GNS-termer: Tvärtom tycker jag att krank har visat att han inte är intresserad av allt som jag menar med "problemlösning", utan att han har ett mycket mer specifikt intresse, vilket han också redogjort för. Vid det här laget anser jag således att man borde hålla sig till just det som krank efterlyst, och eventuellt ta annat i en egen tråd.

Ram

Skev

Så för att det skall vara problemlösning så får man inte ha förutsättningarna och utvägen och skapa lösningen?

Ok. Bra. Då har vi satt en gräns. :gremlaugh:

Rising

Vila i frid

Så för att det skall vara problemlösning så får man inte ha förutsättningarna och utvägen och skapa lösningen?
Precis. Man får inte själv bestämma lösningen. Man får enbart välja hur man vill försöka lösa problemet. Huruvida man sedan faktiskt kommer att lyckas eller inte, måste av nödvändighet vara upp till någon/något utomstående att avgöra; såsom att enbart spelledaren vet vem den egentlige mördaren är, eller att man matar in ens handlingar i systemets komplexa maskineri och sedan får se hur väl ens planer egentligen fungerat.

Ram

Skev

Så det betyder att vi håller problemlösning borta från storynivå och även borta från en... Eh, förberedande nivå (typ att man får tilldelat sig färdigheter för att kunna lösa problem etc.)?

Nå, nog med "boxande".

Är den mest klara skilnaden magnitud och metodik vad gäller det som vi kallar ett Problem att Lösa? En gåta, ett skiffer, ett pussel eller en dörr med kodlås i stil med Spindelkoningens pyramid är ett begränsat problem. Det finns en eller ett fåtal lösningar och de leder i princip alla till samma sak. Man låser upp ETT objekt med ETT resultat för att uttrycka det lite enkelt. I motsats till detta finns Deckargåtan där ett antal fragment skall pusslas ihop till en helhet. Finns det några fler intressanta fall?

Rising

Vila i frid

Så det betyder att vi håller problemlösning borta från storynivå och även borta från en... Eh, förberedande nivå (typ att man får tilldelat sig färdigheter för att kunna lösa problem etc.)?
Det senare är väldigt intressant, och svårt att säkert uttala sig om; vilket kan illustreras med tre enkla exempel:

A. Säg att du som spelare står och väger mellan att köpa ett eldsvärd och ett issvärd. Du tänker att issvärd låter bättre, och tur var väl det! För i de nästföljande äventyren så visar det sig att SL bestämt att ni skall tampas med betydligt fler eldmonster än ismonster.

Om du - när du köpte svärdet - inte hade någon chans att förutse vilka monster du skulle möta i framtiden, så var det uppenbarligen inte problemlösning. Man kan säga att du bara haft en snäll spelledare. Men problemet är inte att SL kan vara snäll/tjaskig, utan vad som är problemet är att du inte fattar ditt beslut i reaktion till utmaningarna i spelet, ty det är ju snarare så att först fattar du ditt beslut - och sedan blir det upp till SL att försöka förbereda äventyr som kommer att tilltala och stimulera spelarna utifrån deras beslut av det här slaget. Att du väljer issvärdet är alltså inget problemlösningsval, utan bara en flagga - precis som i ett samberättarspel. Ditt val är blott en signal som säger "jag vill möta svårare/fler eldmonster, tack".

C. Du väljer mellan ett kedjelod och ett svärd. Svärdet gör i regel mindre skada, förutom i de sällsynta lägen då man får in en väldigt bra träff. "Men vänta nu!", tänker du; "min gubbe är ju så smidig att han får slå om sina fäktningstärningar tre gånger per encounter. Det gör ju att jag har bättre chanser att få in sådana där väldigt bra träffar!"
Du har med andra ord gjort en mer optimerad build än om du hade valt kedjelodet. Du har hittat en spelmässig synergi som kommer gynna dig i allmänhet, även om du inte står inför någon särskild utmaning just för stunden.
De flesta skulle hålla med om att den här sortens builds, synergier och minmaxande är ett fall av problemlösning, just eftersom det är ett allmänt problem att försöka vara så effektiv som möjligt i allmänhet.

B. (Här kommer det komplicerade mellanläget:) Nu spelar du ett nytt spel, där eldmonster och ismonster är långt ifrån utbytbara med varandra. Tvärtom så har eldmonster mycket gemensamt med varandra utöver att tillhöra ett och samma element; ty de tar alla och bränner upp scrolls som ni äventyrare bär med er. Efter ett antal spelomgångar så märker du att ni har betydligt mycket mer problem med eldmonster än ismonster, ty det som ismonsterna gör - spräcker potions - är ni inte lika sårbara för som att få era scrolls uppbrända.

Plötsligt har valet mellan ett eld- och ett issvärd alltså blivit ett allmänt val. Om man bygger sina synergier på potions så är det bättre att man skaffar sig ett eldsvärd för att ta itu med ismonster - som man i sådana fall kommer att ha större problem med än eldmonster.

Men det här visar ju också hur oerhört godtyckligt det här gråområdet i mitten är. Hur stora och tydliga måste de här "allmäna" mönsterna egentligen vara för att det ska kvalificera som problemlösning? Det är omöjligt att peka på någon specifik gräns.

Det blir inte bättre av att merparten av problemlösningsdelen för rollspel ligger i just detta gråområde, och som spelledare känner man sig nästan alltid kluven mellan rollen som Motspelare (="jag ska vinna över er!") och Problemmakare (="jag ska designa roliga och stimulerande utmaningar åt er, efter era önskemål!").

---

En gåta, ett skiffer, ett pussel eller en dörr med kodlås i stil med Spindelkoningens pyramid är ett begränsat problem. Det finns en eller ett fåtal lösningar och de leder i princip alla till samma sak. Man låser upp ETT objekt med ETT resultat för att uttrycka det lite enkelt. I motsats till detta finns Deckargåtan där ett antal fragment skall pusslas ihop till en helhet. Finns det några fler intressanta fall?
Det viktigaste man vill tillägga är väl problem som inte har någon given lösning. Typ att förbereda en borg och sedan låta spelarna försöka infiltrera denna på vilket sätt de än önskar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Rising said:
Det viktigaste man vill tillägga är väl problem som inte har någon given lösning. Typ att förbereda en borg och sedan låta spelarna försöka infiltrera denna på vilket sätt de än önskar.
Vill bara inflika att det bland värsta jag vet är spelledare som på ytan verkar vilja att man ska hitta på ett smart sätt; men som egentligen redan kommit på ett "rätt" sätt att göra det på och stängt alla andra vägar.

Den känslan hatar jag förresten i problemlösning: det är en grej när SL uppenbart skapat en gåta som bara går att lösa på ett sätt, men när han gör sken av att ha skapat en mångfacetterad grej och så visar det sig att det enda monkeyfighting sättet att ta sig in i den monday-to-friday borgen är att tjurrusa in med våld likförbannat, eftersom nån hade såpat alla väggar, murat igen alla kloakledningar och underjordiska gångar, och satt ett osynligt kraftfält ovanför. och satt taggar på alla tak.

Ram

Skev

Rising said:
De flesta skulle hålla med om att den här sortens builds, synergier och minmaxande är ett fall av problemlösning, just eftersom det är ett allmänt problem att försöka vara så effektiv som möjligt i allmänhet.
Tycker du? Menar du då att när man försöker vara förberedd på att kunna hantera så många situationer som möjligt, att det skulle vara problemlösning? Så Sam Gamgee är problemlösare?

Rising said:
Men det här visar ju också hur oerhört godtyckligt det här gråområdet i mitten är. Hur stora och tydliga måste de här "allmäna" mönsterna egentligen vara för att det ska kvalificera som problemlösning? Det är omöjligt att peka på någon specifik gräns.

Det blir inte bättre av att merparten av problemlösningsdelen för rollspel ligger i just detta gråområde, och som spelledare känner man sig nästan alltid kluven mellan rollen som Motspelare (="jag ska vinna över er!") och Problemmakare (="jag ska designa roliga och stimulerande utmaningar åt er, efter era önskemål!").
Jag går med glädje tillbaka till dessa exemepel när du övertygat mig om att förberedelser är problemlösande. Jag förstå lite vad du menar, men tycker att det är om än inte äpplen och päron så åtminstone två olika äpplesorter...

Rising said:
Mmm. Kanske, men är det ett verkligt "problem", ett verkligt fall? När jag skapar ett problem så är min sanity check att jag ser till att det åtminstone finns en lösning på problemet.

//Ram - Sanity check är dagens modeord...

Rising

Vila i frid

Menar du då att när man försöker vara förberedd på att kunna hantera så många situationer som möjligt, att det skulle vara problemlösning? Så Sam Gamgee är problemlösare?
Så fort det blir situationsbundet (= "det kan vara bra att köpa en änterhake, också, för man vet aldrig när man behöver klättra!") så hamnar det i den där grå arean i mitten.

Men när det gäller allmän och intern optimering, (såsom att försöka maximera ens HP eller maxskada; eller att försöka köpa så mycket proviant som möjligt, samt möjligheten att transportera denna, med en begränsad budget) så kan det bli ett mer utpräglat och tydligt fall av problemlösning. (Förutsatt att den optimala lösningen inte är helt uppenbar, förstås)

När jag skapar ett problem så är min sanity check att jag ser till att det åtminstone finns en lösning på problemet.
Det är lite skillnad på olika utmaningar: I en del utmaningar så ser spelarna först inte någon lösning alls. I sådana fall så ser jag precis som du till att det ska finnas några möjliga outs.

I andra fall så är en möjlig (men dålig) lösning fullständigt uppenbar. I sådana fall så tycker jag att det kan vara en fördel om man som spelledare låter bli att fundera ut någon bättre lösning, utan istället bara förbereda lite kringvarandes omständigheter och sedan se vad spelarna kan hitta på.

Typ såsom infiltrationsförsök: "En möjlig lösning är förstås att slå sig in i fortet. Men lycka till med det, liksom. Jag undrar vad rollpersonerna kommer att välja för annan, bättre, lösning?"

Attentat brukar vara ett annat sådant exempel.

Ram

Skev

Rising said:
Men när det gäller allmän och intern optimering, (såsom att försöka maximera ens HP eller maxskada; eller att försöka köpa så mycket proviant som möjligt, samt möjligheten att transportera denna, med en begränsad budget) så kan det bli ett mer utpräglat och tydligt fall av problemlösning.
Hm. Njae, jag är skeptiskt. Asså, jag menar inte att sådana problem (typ ekonomiska eller logistiska) inte är problem, men det känns som om de missar målet i den här diskussionen. De kanske uppfyller vissa eller rent av alla kriterier, men det är liksom inte... intressant.

Däremot kan man naturligtvis lägga på en twist; Om inte kalifens tre gyllene apor är i Mathda till nästa fullmåne så kommer era huvuden att rulla! Jag skiter i om det är 80 mil öken och ett beduinkrig på vägen!

Rising said:
I andra fall så är en möjlig (men dålig) lösning fullständigt uppenbar. I sådana fall så tycker jag att det kan vara en fördel om man som spelledare låter bli att fundera ut någon bättre lösning, utan istället bara förbereda lite kringvarandes omständigheter och sedan se vad spelarna kan hitta på.
Iofs, men är inte det ett fall av ett överflöd av möjliga lösningar egentligen? Om man själv som problemformulerare kan spotta ur sig en flock lösningar direkt så behövs ingen "preferred solution"?

I andra fall (t.ex. attentat) så tycker jag att det är roligast (åtminstone i trad) om man har förberett ett antal aktörer i alla fall och de för i någon förlängning med sig ett antal möjliga lösningar.

Rising

Vila i frid

Asså, jag menar inte att sådana problem (typ ekonomiska eller logistiska) inte är problem, men det känns som om de missar målet i den här diskussionen. De kanske uppfyller vissa eller rent av alla kriterier, men det är liksom inte... intressant.

Däremot kan man naturligtvis lägga på en twist; Om inte kalifens tre gyllene apor är i Mathda till nästa fullmåne så kommer era huvuden att rulla!
Vad som är dramatiskt intressant hoppas jag att vi kan låta bli att dra in i diskussionen, eftersom det är så oerhört subjektivt. Jag vill inte stöta och blöta exempel genom att bemöta argument såsom "boxningsturnering? Skittrist! Det måste vara strid på liv och död för att man ska bry sig", osv. Jag vill hellre titta på själva utmaningarna och hur de är upplagda i sig.

Iofs, men är inte det ett fall av ett överflöd av möjliga lösningar egentligen?
Vad tänkte du att jag menade när jag skrev att det även fanns problem "utan given lösning"? I min mening är det nämligen ingen avgörande skillnad på detta och vad du just skrivit. Jag skulle lika gärna ha kunnat formulera mig på ditt sätt för två inlägg sedan.

Ingen given lösning = Överflöd av möjliga lösningar.

Det var i vart fall så jag menade.

Ram

Skev

Rising said:
Vad som är dramatiskt intressant hoppas jag att vi kan låta bli att dra in i diskussionen, eftersom det är så oerhört subjektivt. Jag vill inte stöta och blöta exempel genom att bemöta argument såsom "boxningsturnering? Skittrist! Det måste vara strid på liv och död för att man ska bry sig", osv. Jag vill hellre titta på själva utmaningarna och hur de är upplagda i sig.
Mjaha. Okej, men jag är fundersam på om vi inte försvårar en relevant diskussion om vi tar ett för stort scope. Med rätt (eller fel) slags glasögon på sig så finns det väldgit mycket som kan ses som Problem med Lösning. Vi har till exemepel inte blandat in moraliska dilemman ännu. Administrativa och logistiska problem kan vara hur stort som helst. Jag håller med om att dramatiskt intressant är subjektivt, men om man inte begränsar sig så finns risken att "analysen" bara blir utsmetat då saker och ting inte passar ihop.

Men visst, vi kan ta med förberedelser som problemlösning. Det är helt ok och kan säkerligen ha en flock intressanta aspekter.

Rising said:
Vad tänkte du att jag menade när jag skrev att det även fanns problem "utan given lösning"? I min mening är det nämligen ingen avgörande skillnad på detta och vad du just skrivit. Jag skulle lika gärna ha kunnat formulera mig på ditt sätt för två inlägg sedan.

Ingen given lösning = Överflöd av möjliga lösningar.

Det var i vart fall så jag menade.
Jag var helt enkelt kass på att klargöra vad jag menade. Jag undrade om du menade ett problem som problemställaren själv inte har en lösning på.

Rising

Vila i frid

Vi har till exemepel inte blandat in moraliska dilemman ännu.
Jag har blandat in det. Eller rättare sagt; jag har visat varför jag utesluter det. I ett moraliskt dilemma så bestämmer spelaren sitt eget ändamål, medan problemlösning i min mening handlar om att välja metod.

Egentligen föregås alla problemlösningsspel av ett dilemma: Skall man öht äventyra? Skall man verkligen bege sig ner i dungeons och döda kobolder? Men det är inte problemlösning; ty det finns ju inget "bra" eller "dåligt". Det är först när ändamålet är satt och det finns några hinder mellan en själv och ens målsättning, som det blir problemlösning. Ty nu kan man mäta hur framgångsrik rollpersonens problemlösningsförsök är i syftet att nå fram till ändamålet.

Jag undrade om du menade ett problem som problemställaren själv inte har en lösning på.
Ja, typ. Jag menade problem där problemställaren visserligen har EN lösning (eftersom sådana är helt uppenbara - för problemet i fråga) men där problemställaren mycket medvetet låter bli att precisera någon optimal eller synnerligen framgångsrik lösning.

Alltså, typ: "Tja, de kan ju förstås bara rusa rakt på och hoppas kunna skjuta sig in, men det kommer ju inte gå något vidare. Vad har de mer för möjligheter? Tja, det finns lagrade sprängämnen här, ett kloaksystem som på vissa ställen hänger ihop med katakomberna under fortet; här och här, några vakter som i den här delen låter bli att vakta för att istället spela kort, ett besökande teatersällskap som i hemlighet är lojala till den gamle konungen; och de håller till i den här delen... Undrar vad spelarna kommer att hitta på, givet dessa förutsättningar. Själv har jag inte riktigt funderat på vad jag själv skulle göra."

Ram

Skev

Ok. Vi stannar där och lämnar fältet öppet för diskussion i stället.