Re: Tärningsslagsbaserad problemlösning
Så det betyder att vi håller problemlösning borta från storynivå och även borta från en... Eh, förberedande nivå (typ att man får tilldelat sig färdigheter för att kunna lösa problem etc.)?
Det senare är väldigt intressant, och svårt att säkert uttala sig om; vilket kan illustreras med tre enkla exempel:
A. Säg att du som spelare står och väger mellan att köpa ett eldsvärd och ett issvärd. Du tänker att issvärd låter bättre, och tur var väl det! För i de nästföljande äventyren så visar det sig att SL bestämt att ni skall tampas med betydligt fler eldmonster än ismonster.
Om du - när du köpte svärdet - inte hade någon chans att förutse vilka monster du skulle möta i framtiden, så var det uppenbarligen inte problemlösning. Man kan säga att du bara haft en snäll spelledare. Men problemet är inte att SL kan vara snäll/tjaskig, utan vad som är problemet är att du inte fattar ditt beslut i reaktion till utmaningarna i spelet, ty det är ju snarare så att först fattar du
ditt beslut - och sedan blir det upp till SL att försöka förbereda äventyr som kommer att tilltala och stimulera spelarna
utifrån deras beslut av det här slaget. Att du väljer issvärdet är alltså inget problemlösningsval, utan bara en flagga - precis som i ett samberättarspel. Ditt val är blott en signal som säger "jag vill möta svårare/fler eldmonster, tack".
C. Du väljer mellan ett kedjelod och ett svärd. Svärdet gör i regel mindre skada, förutom i de sällsynta lägen då man får in en väldigt bra träff. "Men vänta nu!", tänker du; "min gubbe är ju så smidig att han får slå om sina fäktningstärningar tre gånger per encounter. Det gör ju att jag har bättre chanser att få in sådana där väldigt bra träffar!"
Du har med andra ord gjort en mer optimerad build än om du hade valt kedjelodet. Du har hittat en spelmässig synergi som kommer gynna dig
i allmänhet, även om du inte står inför någon särskild utmaning just för stunden.
De flesta skulle hålla med om att den här sortens builds, synergier och minmaxande är ett fall av problemlösning, just eftersom det är ett allmänt problem att försöka vara så effektiv som möjligt i allmänhet.
B. (Här kommer det komplicerade mellanläget
Nu spelar du ett nytt spel, där eldmonster och ismonster är långt ifrån utbytbara med varandra. Tvärtom så har eldmonster mycket gemensamt med varandra utöver att tillhöra ett och samma element; ty de tar alla och bränner upp scrolls som ni äventyrare bär med er. Efter ett antal spelomgångar så märker du att ni har betydligt mycket mer problem med eldmonster än ismonster, ty det som ismonsterna gör - spräcker potions - är ni inte lika sårbara för som att få era scrolls uppbrända.
Plötsligt har valet mellan ett eld- och ett issvärd alltså
blivit ett allmänt val. Om man bygger sina synergier på potions så är det bättre att man skaffar sig ett eldsvärd för att ta itu med ismonster - som man i sådana fall kommer att ha större problem med än eldmonster.
Men det här visar ju också hur oerhört godtyckligt det här gråområdet i mitten är. Hur stora och tydliga måste de här "allmäna" mönsterna egentligen vara för att det ska kvalificera som problemlösning? Det är omöjligt att peka på någon specifik gräns.
Det blir inte bättre av att merparten av problemlösningsdelen för rollspel ligger i just detta gråområde, och som spelledare känner man sig nästan alltid kluven mellan rollen som Motspelare (="jag ska vinna över er!") och Problemmakare (="jag ska designa roliga och stimulerande utmaningar åt er, efter era önskemål!").
---
En gåta, ett skiffer, ett pussel eller en dörr med kodlås i stil med Spindelkoningens pyramid är ett begränsat problem. Det finns en eller ett fåtal lösningar och de leder i princip alla till samma sak. Man låser upp ETT objekt med ETT resultat för att uttrycka det lite enkelt. I motsats till detta finns Deckargåtan där ett antal fragment skall pusslas ihop till en helhet. Finns det några fler intressanta fall?
Det viktigaste man vill tillägga är väl problem som inte har någon given lösning. Typ att förbereda en borg och sedan låta spelarna försöka infiltrera denna på vilket sätt de än önskar.