Rickard
Urverk speldesign
Re: Tärningsslagsbaserad problemlösning
Fan, inte ens problemlösning kan man diskutera utan att hamna i definitionsfrågor kring termen.
Du kollrade för övrigt bort mig lite när du skrev följande (citat från två inlägg):
Moraliska problem har jag kommit fram till vara problemlösning när jag tog bort systemet. Hur skulle du utforma problem om det inte fanns ett system? Är deckargåtor då den enda sortens problem?
/Han som gillade kommentaren om gråzon då han har brottats med hur han ska ta ställning till det
Det känns som du endast snackar om systemmässiga problemlösningar. För mig handlar problemlösning snarare om att välja - om det är ändamål eller metod spelar inte någon roll. Så länge man vill komma fram till en lösning är det ett problem. Om det inte varit något problem hade det inte behövt någon lösning.Rising said:Jag har blandat in det. Eller rättare sagt; jag har visat varför jag utesluter det. I ett moraliskt dilemma så bestämmer spelaren sitt eget ändamål, medan problemlösning i min mening handlar om att välja metod.Vi har till exemepel inte blandat in moraliska dilemman ännu.
Fan, inte ens problemlösning kan man diskutera utan att hamna i definitionsfrågor kring termen.
Du kollrade för övrigt bort mig lite när du skrev följande (citat från två inlägg):
Detta för att du förkastade mitt "Du har [det här] och ska uppnå [det här]. Motivera!". Jag nämnde det aldrig men eftersom exemplet handlade om färdigheter tyckte jag det vore uppenbart att man slog ett tärningsslag för att se om tanken som spelaren motiverade lyckades. Detsamma gäller moraliska problem - man kan välja ett av flera alternativ men frågan finns fortfarande om man valde rätt.Precis. Man får inte själv bestämma lösningen. Man får enbart välja hur man vill försöka lösa problemet. Huruvida man sedan faktiskt kommer att lyckas eller inte, måste av nödvändighet vara upp till någon/något utomstående att avgöra;
/.../
Det viktigaste man vill tillägga är väl problem som inte har någon given lösning. Typ att förbereda en borg och sedan låta spelarna försöka infiltrera denna på vilket sätt de än önskar.
Moraliska problem har jag kommit fram till vara problemlösning när jag tog bort systemet. Hur skulle du utforma problem om det inte fanns ett system? Är deckargåtor då den enda sortens problem?
/Han som gillade kommentaren om gråzon då han har brottats med hur han ska ta ställning till det