Nekromanti Vad är prylarna egentligen värda - urgamla DoD....

Airpang

Veteran
Hejsan!

Under slutet av 1980-talet så samlade jag på Äventyrsspels produktion med målsättningen att få ihop en komplett samling, helst udda saker.

Det jag är lite nyfiken på nu är vad detta är värt?

Samlingen sträcker sig ifrån 1982-1991 och alla prylar är oanvända, vissa är fortfarande plastade, de flesta är dock avplastade för inspektion att de var kompletta boxar. Tonvikten är lagd på DoD och EDD men även MT och MT2 förekommer.

Ibland de udda sakerna kan nämnas:

- Blå Boxen 1982
- Sinkadus 1, 2 & 3
- Spindelkonungens Pyramid/Dimön (första tryckningen)
- Tvillingbergen
- Svarta boxen (första versionen, med tryckfel)
- Svarta boxen (andra versionen, Sarah Hans gravvalv)
- Monsterboken (första versionen, löst rättelseblad i)
- Div kuriosa, privata teckningar av NisseG, autografer från Blixt mfl

OM man skulle sälja detta, ska man då försöka avyttra det som en komplett samling eller del för del?

I övrigt så finns allt övrigt komplett också, EDD, EA-boxen, Gigant, ÄV och konfluxen, Trakorien - ja allt från dessa år. Naturligtvis nyskick men inga udda saker. Har även Samurai-serien, i princip komplett.

Botulf

Hero
På en höft:

En box med orginal DoD i fint skick kan man nog få ut en 1000-1500 kr för hos samlarare. I exceptionellt fint skick så kanske ännu mer.

Konfluxsviten Den brukar gå för runt 500 per del på Tradera.

Ereb Altor i fint skick kan jag tänka mig hamna någonstans från 500-800 spänn.

Sinkadus 1,2 och 3 är definitivt värdefulla. Vet inte exakt hur mycket dock.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du kan få upp till 1000 spänn bara för den blå boxen, och om du har tur flera hundralappar för äventyren till den.

Sedan sjunker värdet rejält, men alla Granströms grejer bör du kunna få bra betalt för.

Kolla på Tradera för riktpris, det tror jag ger bra info.

Jag tror att din samling ger mer om du säljer den styckvis, eftersom allting tillsammans skulle bli svårt dyrt, fast det är klar om du hittar just rätt köpare så kan du få ett bra pris tror jag.

Lägg gärna upp en komplett lista, det skulle vara intressant att se.

/Magnus

Airpang

Veteran
Tack för era synpunkter.

Jag funderade på att packa upp allt och fota men så hittade jag en låda till...

gruntl

Veteran
Har ingen aning om de riktigt gamla prylarna (fantastisk samling förresten), men jag sålde konflux-äventyren (Oraklens, Kristalltjuren och FK) för totalt runt 1000 kr på Tradera för en månad sen.

Ereb Altor-boxen i hyfsat skick gick för 470 kr för några veckor sen.

Om du vill se vad saker har sålts på på Tradera så kan man enkelt göra det via google (sök på tradera och objektets namn), då får du upp även gamla auktioner.