Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Re: Artikelartikel (ännu mer OT)
Ett sista inlägg innan jag lämnar den här tråden.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Nä, men det gör jag. Jag vill vistas på din mark enligt artikel 13, men det får jag ju inte enligt artikel 17.
<hr></blockquote>
På det hela taget tycker jag (men det är nog bara jag) att provat mark ska betraktas som en "mini-nation", med omfattnade självbestämmande et cetera.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
"På det hela taget så jämför du dessutom en säker inskränkning (inskränkt rörelsefrihet) med en möjlig (skaderisken)."
Som det heter, "better safe than sorry". Dessutom, säkerhet innefattar ju inte bara säkerheten i att slippa olyckor, utan även säkerheten i att slippa potentiella olyckor. Även om det bara är en på hundra att en olycka inträffar så är det fortfarande en risk, och därmed föreligger en osäkerhet. Per definition.
<hr></blockquote>
Du missförstår mig. Inskränker man rörelsefriheten har man gjort det. 100% säkert. Gör man inte det har man ökat en skaderisk (gissningsvis i storleksordningen en procent). Då tycker jag att 100%-aren väger tyngst.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Sen vill jag definitivt hävda att det inte finns någon undersökning i världen som säger emot sambandet högre hastighet = värre skador. Snarare tvärtom.
<hr></blockquote>
Det finns åtskilliga undersökningar som tyder på att högre fart ger en mer aktiv och uppmärksam förare som är mindre benägen att göra misstag. Åt andra hållet blir förare som kör långsamt slöa och ouppmärksamma. Tyvärr ges dessa undersökningar inte samma uppmärksamhet i media eftersom de inte stämmer med de dogmer som för närvarande är på modet. Detsamma gäller förresten otaliga rapporter om krockkuddars farlighet (Har förresten nyligen köpt ny bil med sådan. Är tacksam för tips om var man kan få den desarmerad.) Annat trafiksäkerhetsämne som sopas under mattan är att varje år får flera förare som inte uppmärksammet fartgupp (även kända som sovande poliser/images/icons/devil.gif) allvarliga ryggskador, i vissa fall så illa att ryggkotor krossats med förlamning som följd.
Jag tror att det effektivaste (och troligen mest kontrovrsiella) sättet att minska antalet dödade i trafiken är att förbjuda bussar. De står för en oproportionellt stor andel av trafikdödade. Andra stora anledningar som alkohol och självmord är svårare att komma åt. Bättre bilar är viktigt, speciellt att få bort de riktigt dåliga som Volvo Amazon eller VW-bublan. Flyt i trafiken, dvs möjligheter till säkra omkörningar är också viktigt. Åtgärder enligt skriften "Lugna gatan" från kommunförbundet där man bygger gatan så att man motiverar snarare än tvingar föraren att köra rätt. Säkrare vägar som är förlåtande mot misstag, tex viltstängsel, säkrare räcken och barriärer, påkörningsskydd vid bropelare etc, mitträcken, bra vägbana, bra belysning och så vidare är också viktigt.
Börja med det, sedan kan man skruva med lagstiftningen.
Ett sista inlägg innan jag lämnar den här tråden.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Nä, men det gör jag. Jag vill vistas på din mark enligt artikel 13, men det får jag ju inte enligt artikel 17.
<hr></blockquote>
På det hela taget tycker jag (men det är nog bara jag) att provat mark ska betraktas som en "mini-nation", med omfattnade självbestämmande et cetera.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
"På det hela taget så jämför du dessutom en säker inskränkning (inskränkt rörelsefrihet) med en möjlig (skaderisken)."
Som det heter, "better safe than sorry". Dessutom, säkerhet innefattar ju inte bara säkerheten i att slippa olyckor, utan även säkerheten i att slippa potentiella olyckor. Även om det bara är en på hundra att en olycka inträffar så är det fortfarande en risk, och därmed föreligger en osäkerhet. Per definition.
<hr></blockquote>
Du missförstår mig. Inskränker man rörelsefriheten har man gjort det. 100% säkert. Gör man inte det har man ökat en skaderisk (gissningsvis i storleksordningen en procent). Då tycker jag att 100%-aren väger tyngst.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Sen vill jag definitivt hävda att det inte finns någon undersökning i världen som säger emot sambandet högre hastighet = värre skador. Snarare tvärtom.
<hr></blockquote>
Det finns åtskilliga undersökningar som tyder på att högre fart ger en mer aktiv och uppmärksam förare som är mindre benägen att göra misstag. Åt andra hållet blir förare som kör långsamt slöa och ouppmärksamma. Tyvärr ges dessa undersökningar inte samma uppmärksamhet i media eftersom de inte stämmer med de dogmer som för närvarande är på modet. Detsamma gäller förresten otaliga rapporter om krockkuddars farlighet (Har förresten nyligen köpt ny bil med sådan. Är tacksam för tips om var man kan få den desarmerad.) Annat trafiksäkerhetsämne som sopas under mattan är att varje år får flera förare som inte uppmärksammet fartgupp (även kända som sovande poliser/images/icons/devil.gif) allvarliga ryggskador, i vissa fall så illa att ryggkotor krossats med förlamning som följd.
Jag tror att det effektivaste (och troligen mest kontrovrsiella) sättet att minska antalet dödade i trafiken är att förbjuda bussar. De står för en oproportionellt stor andel av trafikdödade. Andra stora anledningar som alkohol och självmord är svårare att komma åt. Bättre bilar är viktigt, speciellt att få bort de riktigt dåliga som Volvo Amazon eller VW-bublan. Flyt i trafiken, dvs möjligheter till säkra omkörningar är också viktigt. Åtgärder enligt skriften "Lugna gatan" från kommunförbundet där man bygger gatan så att man motiverar snarare än tvingar föraren att köra rätt. Säkrare vägar som är förlåtande mot misstag, tex viltstängsel, säkrare räcken och barriärer, påkörningsskydd vid bropelare etc, mitträcken, bra vägbana, bra belysning och så vidare är också viktigt.
Börja med det, sedan kan man skruva med lagstiftningen.