Nekromanti vad är rollspel?

Balderk

Swashbuckler
Har diskuterats massvis med gånger... eller iaf liknande frågor. Rollspel är för mej när man samlas omkring ett bord (eller ute i vildmarken/i en lägenhet vid lajv) och har var sin karaktär som man sedan ska gestalta. En spelledare ska man gärna också ha vid bordsrollspel. Ja, det är allt som krävs för att det ska vara rollspel (kanske till och med mer) för mig... Men rollspel inbegriper också ofta någotsorts regelverk (vilket det finns hundratals av) och en del tärningar beroende på vilket regelverk man använder. Kända spel (med regelverk, en del liknande) är Drakar och demoner, Eon, Dungeons & Dragons (d20), neotech, Warhammer Fantasy Roleplay, Mutant (gammla, nya, undergångens arvtagare), World of Darknes (Vampire, Mage, Werewolf, Hunter m.m.)... och en massa andra. spelledaren bestämmer allt som ska hända, beskriver miljöer och personer. Han spelar alla som inte är spelarpersoner, så kallade SLP:s. Det är han som bestämmer handlingen och ofta något sorts problem. Han styr fienderna i strider... Han gör världen levande.

Okej, det var väl det viktigaste skulle jag tro... Väldigt kortfattat, men ändå.

/Balderk

Rising

Vila i frid
På tiden att vi komer frm til 1 ordboksdefinition?

*Stavningen i rubriken är avsiktlig för att jag skulle få plats*

---

Nå, problemet med ordet "rollspel" är att det både kan handla om vår hobby och om en rad andra rollgestaltningslekar. Folk bedriver "rollspel" i både terapi- samt sexuellt syfte, till exempel.

Antingen så låter vi "rollspel" betyda just =rollgestaltning i alla möjliga former och nöjer oss med det. Så är det idag. Det betyder att rollspelshobbyn hamnar i dåligt ljus varje gång någon fuckad rollgestaltningslek ballar ut. Dessa lekar har väldigt lite gemensamt med vår typ av rollspel.

ELLER så gör man något av följande:

1. Döper om rollspelshobbyn. Det är väl vad Sverok har föreslagit. Genom att kalla vår hobby för "hobbyrollspel" så skiljer man på vårt rollspelande (=rollgestaltning som hobby) gentemot de andra formerna (=rollgestaltning i terapi- eller sexuellt syfte, till exempel).

2. Döper om alla andra rollgestaltningslekar. Man kallar vårt rollspel för rollspel medan leken "nunnan och dammsugarförsäljaren" helt enkelt får heta det nya ordet rollgestaltning. Det är i praktiken förstås mycket svårare, men det är dessa termer jag valt att använda när jag diskuterar ämnet här på forumet. Alla som låtsas vara någon annan, de "rollgestaltar", men det är bara vi i hobbyn som "rollspelar".

---

Medan vi ändå håller på kan vi beta av lite andra termer:

Lajv
Typ av rollspel där spelaren försöker iklä sig rollen och agera såsom den, i miljöer som skall stärka illusionen. Man går endast ur rollen när det finns risk för att någon kan skada sig eller tycker handlingen är obehaglig.

Bordsrollspel
Typ av rollspel där spelaren både säger vad hans rollperson gör samt vad rollpersonen säger. Spelet är mycket verbalt och deltagarna sitter ofta ned runt ett bord.

Bordsbollspel
Pingis.

Friform
Typ av rollspel som saknar spelvärden och regelverk.

Systemlöst
Typ av rollspel som spelas utan att man använder någon rollspelsbok, där spelarna får lära sig det de behöver veta om världen genom spelledaren.

---
Vad tycks? Jag vet att det är många som inte håller med mig eller som kan peka på ändringar som behöver göras.
---

/Rising

Bombu

Hero
Re: På tiden att vi komer frm til 1 ordboksdefinition?

Låter svårt att döpa om ett vedertaget hobbynamn.

Är det nödvändigt att göra detta?

Kommer namnbytes definitionen att få nått genomslag?

Jag har inte svaret på dessa frågor, men att kalla det vi gör för hobbyrollspel tror jag inte kommer få nån effekt, varför?

Jo för det florerar redan många förkortningar, rollspelare tycker långa namn är jobbiga, vill ha korta förkortningar, hobbyrollspel kommer inte att användas som namn, det är min gissning.

Att döpa om de andra rollspelarna, (helga och damsugarförsäljaren otto) kommer helt enkelt inte funka, (tror jag).

Vi vet vad vi gör, förklara istället vad vi håller på med, omdöpning tror jag inte funkar.

Bombu spår i kaffesump om framtiden

Troberg

Sinister eater

Låter svårt att döpa om ett vedertaget hobbynamn.
(snip)
Att döpa om de andra rollspelarna, (helga och damsugarförsäljaren otto) kommer helt enkelt inte funka, (tror jag).
Jag tror att det både är svårt och onödigt. Däremot kan det vara intressant att definiera subgrupper, även om det kommer att bli svårt eftersom folk alltid tenderar att skjuta hela iden med att gruppera i sank genom att peka på att det finns gränsfall.

Kan vi inte roa oss med att försöka klassificera de "andra rollspelarna" i stället, det har åtmintone en enorm humorpotential?

chrull

Stockholm Kartell

Är inte det sexuella rollspelet en hobby? :gremlaugh:

Annars lät det bra.

Men det kommer ju aldrig gå att genomföra. Svenskarna kan ju inte ens ena sig om stavningen på Lajv/Live...

chrull

Rising

Vila i frid
Termiter terminerar terminologin

"Låter svårt att döpa om ett vedertaget hobbynamn.
Är det nödvändigt att göra detta?"

Nej, när det gäller kampen mot okunskap runt vår hobby resonerar jag som du. Det är bättre att man berättar vad man håller på med än att man ska börja trolla med nya termer.

Men i våra interna diskussioner märker jag då och då att jag behöver prata om all form av rollgestaltning, inte bara vår rollspelshobby. Vid dessa lägen känner jag ett behov av att ha två fungerande termer. Ska jag skilja på "rollspel" och "hobbyrollspel" eller ska jag skilja på "rollgestaltning" och "rollspel"?

---

Det här är ingen viktig diskussion om rollspelens överlevnad eller så, det här är en bogusdiskussion för oss som gillar att analysera, terminologisera och definiera tills det kommer blod ur våra ögon.

Jag ursäktar att jag var oklar på den punkten.

/Riz

Johan K

Gammal & dryg
Bra beskrivning.

För min del ser jag ROLLspel som en slags teater med olika slags regler eller inte några regler.. Man gesataltar sin karaktär utifrån vissa givna formulär.
i övrigt så gilalr jag dina beskrivningar av vad lajv, rolspel & de andra termerna du nämde.

Bombu

Hero
Re: Termiter terminerar terminologin

Jag tror jag börjar förstå ditt syfte (eller inte?).

Att kunna skilja på olika former av rollgestaltning, villka typer av rollgestaltning tänker du på då?

Är det helga och damsugaren, eller terapeutiska rollspel.

Poängen tror jag är att man iallafall måste förklara vad man menar när man talar om nån annan typ av rollspel än hobbyrollspel som du vill kalla det.

Här iallafall kommer alla utgå från att du menar hobbyrollspel, så de andra formerna kommer på det här forumet behöva en extra förklaring.

detta är naturligtvis bara mina gissningar, och jag förstår helt och fullt att det är en delvis onödig diskussion, men icke desto mindre är det lite kul, eller hur?

Bombu (den lättlurade kungen av gondor)

Rising

Vila i frid

"Att kunna skilja på olika former av rollgestaltning, villka typer av rollgestaltning tänker du på då?"

Alla former. En bra definition på det som Sverok kallar "hobbyrollspel" skall särskilja det från allt vi kanske inte tycker hör hemma i samma kategori: Till exempel improvisationsteater, sexlekar, terapeutiska rollgestaltningslekar och diverse annat.

Jag tycker personligen att improvisationsteater kan få räknas in i gruppen "hobbyrollspel", det har nämligen stora likheter med vissa experimentella lajv. En grupp med improvisationsteaterfolk skulle förresten kunna ha mycket att tillföra diskussioner som vi har haft på det här forumet, så skillnaden mellan oss är inte anmärkningsvärt stor. Det som skiljer oss från dem är i stort sett samma saker som skiljer oss från lajvarna.

"Poängen tror jag är att man iallafall måste förklara vad man menar när man talar om nån annan typ av rollspel än hobbyrollspel"

Ja, idag är det så. Fast jag kommer ihåg när all elektronisk musik hette antingen "synth" eller "techno", så jag tror inte det är omöjligt att införa nya termer när någon väl har uppmärksammat ett behov av dem.

/Rising

Troberg

Sinister eater

Alla former. En bra definition på det som Sverok kallar "hobbyrollspel" skall särskilja det från allt vi kanske inte tycker hör hemma i samma kategori: Till exempel improvisationsteater, sexlekar, terapeutiska rollgestaltningslekar och diverse annat.
Men kanske vi borde ta till oss lite från dessa discipliner och till exempel ha med mer sexlekar i rollspelen? :gremshocked: :gremblush: :gremgrin:

Jag tycker personligen att improvisationsteater kan få räknas in i gruppen "hobbyrollspel", det har nämligen stora likheter med vissa experimentella lajv. En grupp med improvisationsteaterfolk skulle förresten kunna ha mycket att tillföra diskussioner som vi har haft på det här forumet, så skillnaden mellan oss är inte anmärkningsvärt stor. Det som skiljer oss från dem är i stort sett samma saker som skiljer oss från lajvarna.
Ska jag vara ärlig så tycker jag att livearna ligger längre bort från bordsrollspelen än vad exempelvis terapeutiska rollspel gör. De ligger nog mer åt sexlekshållet.

Dessutom tycker jag att mitt tangentbord börjar bli på tok för glappigt, det tappar bort tecken hela tiden. Dags för nytt.

Fast jag kommer ihåg när all elektronisk musik hette antingen "synth" eller "techno"
Ha! Jag är så gammal att jag kommer ihåg när all elektronisk musik var synth, och alla utövarna hatade hårdrockare och vice versa!

Bombu

Hero

Nehej inte är det omöjligt att införa nya termer.

Ofta blir det förkortningar av befintliga termer, att förlänga namn tror jag blir svårare, men vem är jag att sitta med min kaffesump of förutspå framtiden.

Improvisationsteater tycker jag är en väldigt kul hobby.

De lajver jag varit på har i lite för stor utsträckning handlat om intern status, och för lite om regelrätt Rollspel (teater), gestaltande av en rollperson, men det är bara mina erfarenheter andra har säkert andra erfarenheter.

För mig handlar Rollspel gärna om teaterspelande, rollpersoner. Olika relationer mellan figurer.

Att springa omkring och visa vem som är coolast, störst fanclub osv är något tröttande men jag kanske bara är bitter.

Bombu

Feliath

Swashbuckler
Liveares status [OT]

Ska jag vara ärlig så tycker jag att livearna ligger längre bort från bordsrollspelen än vad exempelvis terapeutiska rollspel gör. De ligger nog mer åt sexlekshållet.
Autentiskt citat från två medlemmar i liveföreningen Gyllene Hjorten: "Fy fan, de åren var det snarare Swingerklubben Gyllene Hjorten..." "Vadå? Jag gillade det..."

:gremgrin:

/Feliath - svär på sanningshalten; var själv närvarande vid konversationen

Troberg

Sinister eater
Re: Liveares status [OT]

Feliath - svär på sanningshalten; var själv närvarande vid konversationen
Kommer säkert att få ångra att jag frågade, men kan du specificera omständigheterna? :gremgrin:

Autentiskt citat från två medlemmar i liveföreningen Gyllene Hjorten: "Fy fan, de åren var det snarare Swingerklubben Gyllene Hjorten..." "Vadå? Jag gillade det..."
Det är de där skogsmänniskorna, de är lite konstiga. Jag råkar veta att en av orienteringsklubbarna i Borlänge (nej, jag sysslar inte med sånt själv) i samband med en fest anordnade nakenorientering...

Feliath

Swashbuckler

Kommer säkert att få ångra att jag frågade, men kan du specificera omständigheterna?
Såhär: Jag och en kompis som (till skillnad från mig) är medlem i föreningen hade dragit upp till scoutstugan som varit Gyllene Hjortens Värdshus i ohemult lång tid, för att scouta runt inför Midsommarlivet. Minns jag rätt var vi mitt i en omgång trästavsfäktning när livets arrangörer dök upp i bil för att inspektera de också. Så vi satt oss och snackade med dem, och då blev det en del anekdoter om tidigare Midsomrar. En av dem gällde fårtarmar :gremgrin: varpå replikskiftet ovan inträffade.

/Feliath - let us never speak of this again :gremwink:

Bombu

Hero

man skall inte hålla ilskan innom sig, låt den komma ut, det är mitt råd.

Evil Peter

Hero
Ordboksdefinitionen är väl helt ok som den är?

Tittar man i Nationalencyklopedin kan man läsa följande:
rollspel, sällskapsspel, vanligen spelat av ungdomar, utvecklat i USA ur s.k. strategispel; det första, Dungeons and Dragons, utkom 1974. Rollspel är dels ett hasardspel, där tärningar ingår, dels ett skådespel, där varje deltagare spelar en individuellt utformad roll. Målsättningen är att ta sig igenom ett tänkt äventyr, en fiktion, som byggs upp delvis genom muntlig improvisation. De flesta spelen anknyter genremässigt till populärkulturen, t.ex. fantasy och science fiction. Ibland bygger de direkt på ett litterärt verk, som "Sagan om ringen", eller på en film, som "Stjärnornas krig".
En helt ok sammanfattning enligt mig som inte går in onödigt djupt.