Slipknot
Veteran
jag vet inte!
Jag tror att det både är svårt och onödigt. Däremot kan det vara intressant att definiera subgrupper, även om det kommer att bli svårt eftersom folk alltid tenderar att skjuta hela iden med att gruppera i sank genom att peka på att det finns gränsfall.Låter svårt att döpa om ett vedertaget hobbynamn.
(snip)
Att döpa om de andra rollspelarna, (helga och damsugarförsäljaren otto) kommer helt enkelt inte funka, (tror jag).
Men kanske vi borde ta till oss lite från dessa discipliner och till exempel ha med mer sexlekar i rollspelen?Alla former. En bra definition på det som Sverok kallar "hobbyrollspel" skall särskilja det från allt vi kanske inte tycker hör hemma i samma kategori: Till exempel improvisationsteater, sexlekar, terapeutiska rollgestaltningslekar och diverse annat.
Ska jag vara ärlig så tycker jag att livearna ligger längre bort från bordsrollspelen än vad exempelvis terapeutiska rollspel gör. De ligger nog mer åt sexlekshållet.Jag tycker personligen att improvisationsteater kan få räknas in i gruppen "hobbyrollspel", det har nämligen stora likheter med vissa experimentella lajv. En grupp med improvisationsteaterfolk skulle förresten kunna ha mycket att tillföra diskussioner som vi har haft på det här forumet, så skillnaden mellan oss är inte anmärkningsvärt stor. Det som skiljer oss från dem är i stort sett samma saker som skiljer oss från lajvarna.
Ha! Jag är så gammal att jag kommer ihåg när all elektronisk musik var synth, och alla utövarna hatade hårdrockare och vice versa!Fast jag kommer ihåg när all elektronisk musik hette antingen "synth" eller "techno"
Autentiskt citat från två medlemmar i liveföreningen Gyllene Hjorten: "Fy fan, de åren var det snarare Swingerklubben Gyllene Hjorten..." "Vadå? Jag gillade det..."Ska jag vara ärlig så tycker jag att livearna ligger längre bort från bordsrollspelen än vad exempelvis terapeutiska rollspel gör. De ligger nog mer åt sexlekshållet.
Kommer säkert att få ångra att jag frågade, men kan du specificera omständigheterna?Feliath - svär på sanningshalten; var själv närvarande vid konversationen
Det är de där skogsmänniskorna, de är lite konstiga. Jag råkar veta att en av orienteringsklubbarna i Borlänge (nej, jag sysslar inte med sånt själv) i samband med en fest anordnade nakenorientering...Autentiskt citat från två medlemmar i liveföreningen Gyllene Hjorten: "Fy fan, de åren var det snarare Swingerklubben Gyllene Hjorten..." "Vadå? Jag gillade det..."
Såhär: Jag och en kompis som (till skillnad från mig) är medlem i föreningen hade dragit upp till scoutstugan som varit Gyllene Hjortens Värdshus i ohemult lång tid, för att scouta runt inför Midsommarlivet. Minns jag rätt var vi mitt i en omgång trästavsfäktning när livets arrangörer dök upp i bil för att inspektera de också. Så vi satt oss och snackade med dem, och då blev det en del anekdoter om tidigare Midsomrar. En av dem gällde fårtarmar varpå replikskiftet ovan inträffade.Kommer säkert att få ångra att jag frågade, men kan du specificera omständigheterna?
Så lätt kommer du inte undan!let us never speak of this again
Före eller efter man plockar ur dem ur fåret?En av dem gällde fårtarmar
En helt ok sammanfattning enligt mig som inte går in onödigt djupt.rollspel, sällskapsspel, vanligen spelat av ungdomar, utvecklat i USA ur s.k. strategispel; det första, Dungeons and Dragons, utkom 1974. Rollspel är dels ett hasardspel, där tärningar ingår, dels ett skådespel, där varje deltagare spelar en individuellt utformad roll. Målsättningen är att ta sig igenom ett tänkt äventyr, en fiktion, som byggs upp delvis genom muntlig improvisation. De flesta spelen anknyter genremässigt till populärkulturen, t.ex. fantasy och science fiction. Ibland bygger de direkt på ett litterärt verk, som "Sagan om ringen", eller på en film, som "Stjärnornas krig".