Rising
Vila i frid
Re: Nya termer ...
Jag tycker dock att det är en illusion.
Följande process:
Spelaren gör ett val -> Systemet hanterar valet som ett input som påverkar utgången
...är ju det viktiga. Om det sedan är så att spelaren säger "jag använder taktikvalet Bluffa" (ett val inom systemet) eller om hon säger "Pikachu, I chose you!" (ett val i världen); det spelar ju ingen roll. Att vi tycker den skillnaden är viktig beror på ett bias. Vi är väldigt präglade på gamla Drakar och Demoner, där det dels saknades val inom systemet (förutom kampsportsalternativen) och där valen-i-världen inte spelade någon större strategisk roll, åtminstone inte en ickegodtycklig sådan.
Men spel såsom D&D och många moderna spel fokuserar mer på problemlösning, och låter valen både spela roll samt vara inomsystemliga. Vi attributerar helt enkelt det avgörande på fel aspekt.
Det hela är mycket enkelt, så som var och en kan se.
Om du menar att spelighet skulle vara val inom systemet medan val såsom "jag flyr" och "jag byter till eldkastaren innan jag skjuter mot monstren" är vanliga val inom världen - så har du rätt i att det verkar vara vad folk vill ha namn för i den här tråden. Gurgeh uttrycker det i sitt nya svar på huvudinlägget, exempelvis.Men är det det som en del vill hitta ett ord för? Jag får för mig att en del vill hitta ett ord för det som t.ex. finns i stridssystemet till Terra draconis. Där väljer du först en attityd (som rent regelmässigt påverkar värdena i striden), sedan ett mål med striden (som rent regelmässigt påverkar värdena i striden och de möjliga resultaten).
Är det inte sådana saker som i alla fall en del menar med spelighet och taktiska val.
Jag tycker dock att det är en illusion.
Följande process:
Spelaren gör ett val -> Systemet hanterar valet som ett input som påverkar utgången
...är ju det viktiga. Om det sedan är så att spelaren säger "jag använder taktikvalet Bluffa" (ett val inom systemet) eller om hon säger "Pikachu, I chose you!" (ett val i världen); det spelar ju ingen roll. Att vi tycker den skillnaden är viktig beror på ett bias. Vi är väldigt präglade på gamla Drakar och Demoner, där det dels saknades val inom systemet (förutom kampsportsalternativen) och där valen-i-världen inte spelade någon större strategisk roll, åtminstone inte en ickegodtycklig sådan.
Men spel såsom D&D och många moderna spel fokuserar mer på problemlösning, och låter valen både spela roll samt vara inomsystemliga. Vi attributerar helt enkelt det avgörande på fel aspekt.
Det hela är mycket enkelt, så som var och en kan se.