Nekromanti Vad är Story Now?

Harry S

Swordsman
Om du inte kan förklara det enkelt, förstår du det inte tillräckligt bra. /Einstein
Jag hittar bara massa flum på nätet när jag söker efter en förklaring till vad Story Now är. Så min fråga är vad sjutton Story Now är för någonting?

Rickard

Urverk speldesign
Kort förklarat.

Istället för att någon har skrivit ett äventyr innan (typ Story Before, även om den termen inte finns) så skapar alla historien nu under spelmötet tillsammans. Det kan fortfarande finnas en spelledare men rollerna spelare/spelledare är något annorlunda.

Någon kommer säkert föra upp andra saker som GNS och förklara förkortningarna som att det är olika spelstilar men det är förlegade indelningar och där de andra två mest har funnits för att beskriva Story Now.

Harry S

Swordsman
Rickard;n122994 said:
Det kan fortfarande finnas en spelledare men rollerna spelare/spelledare är något annorlunda.
Hur skiljer sig rollerna spelare/spelledare åt i Story Now jämfört med "Story Before"?

God45

#PrayersForBahakan
Harry S;n122997 said:
Hur skiljer sig rollerna spelare/spelledare åt i Story Now jämfört med "Story Before"?
De skiljer inte sig. Alls.

Story Now är bara att man inte etablerar saker i förväg utan att man i spel etablerar en "issue" eller "fråga", ger den frågan långtgående konsekvenser och sedan hanterar spelarna den. Det spelarna gör är "The Story". Det är det mest narativistiska sättet att göra saker på.

Med andra ord, sitt ner och improvisera motherfucker! Du kastar som spelledare ut ett problem, sedan kollar spelarna på det och du ger dem hur problemet påverkar grejer. Du har ingen lösning planerad och du har inte planerat något tidigare. Sedan är handlingen vad spelarna gör. Det är verkligen så lätt!

Var beredd att improvisera fram allt bara. Men kan du inte det är du antagligen inte en spelledare.

Genesis

Ni dés ni maître
Traditionellt är kärnan i Story Now så som det en gång definierades att man spelar för drama och inte för problemlösning, immersion eller annat. Du kanske har en rollperson som slits mellan lojalitet och frihet och en annan som försöker hålla ihop sin familj till varje pris. Du har berättelser som handlar om rollpersonerna och deras liv och problem. Det är "Story". "Now"-biten är, som andra påpekat, att berättelsen formas just nu, runt spelbordet. Ingen runt bordet vet vad som kommer att hända; vi spelar för att ta reda på hur det slutar.

Biten Rickard talade om att rollerna spelare/spelledare skiljer sig åt från hur andra spel funkar är inte nödvändigtvis en del av Story Now. Det går utmärkt att köra det med mer traditionella roller. Men i många spel delar man ut mer auktoritet till spelarna, som har mer kontroll över vad som händer i spelet än bara genom att styra sina rollpersoner. Sådana spel brukar vi ofta kalla för "samberättande" här på forumet. Många spel saknar helt spelledare och den auktoriteten fördelas då på alla spelare.

RasmusL

Champion
Beskrivningarna ovan stämmer bra och kärnan är imltho att ha spel som är designade specifikt för det här ändamålet. D&D och de flesta traditionella rollspel arbetar utifrån antagandet att det finns ett färdig "äventyr"/"scenario" och regler och system är därför naturligt optimerade enligt detta. Spel skrivna för story now antar det motsatta och fokus hamnar mer på att skapa historien än att berätta och reagera på en existerande. Givetvis kan en spelledare köra story now med vilket spel som helst men då missar en hela poängen med terminologin: skriv spel med ett sätt att spela i åtanke, inga universallösningar!

Sitter på mobilen men ska länka lite shit när jag kommer hem!

Eksem

Champion
Är vilken typ av prep som görs, och när den görs, inte en ganska stor del av det hela? Många Story Now-spel har ju prep som en del av spelmötet och inkluderar hela spelgruppen; medan old school och trad har sin prep innan spelmötet och placerar nästan all prepwork på spelledaren (om än inte allt, spelarna brukar få göra sina rollpersoner och sånt).

Mogger

Hipsteranka
Eksem;n123013 said:
Är vilken typ av prep som görs, och när den görs, inte en ganska stor del av det hela?
Det kan det vara, men eftersom det finns så många undantag blir det en ganska intetsägande defintion. Jämför Burning Wheel med Grey Ranks exempelvis. Det är två väldigt olika spel som preppas väldigt oilka. Båda uppmuntrar dock Story Now.

Eksem

Champion
Måns;n123015 said:
Det kan det vara, men eftersom det finns så många undantag blir det en ganska intetsägande defintion. Jämför Burning Wheel med Grey Ranks exempelvis. Det är två väldigt olika spel som preppas väldigt oilka. Båda uppmuntrar dock Story Now.
Jag har av någon anledning inte alls klassat BW som Story Now i mitt huvud utan mer som nån slags neotrad, vad är det som gör att BW passar in i det paradigmet?

Tre solar

Hero
Förvirringen kommer väl främst av att varken Story eller Now betyder det man brukar mena.

Genesis skriver Drama, och det är väl närmare sanningen. Om man döpte om paradigmet till dilemma-drivet rollspel eller något sånt skulle "flummet" snabbt bli mindre flummigt.

Mogger

Hipsteranka
Tre solar;n123039 said:
Förvirringen kommer väl främst av att varken Story eller Now betyder det man brukar mena.

Genesis skriver Drama, och det är väl närmare sanningen. Om man döpte om paradigmet till dilemma-drivet rollspel eller något sånt skulle "flummet" snabbt bli mindre flummigt.
Jag håller med. Jag försökte pitcha drama som term en del på förra forumet (ex. här: https://www.rollspel.nu/threads/608011.html)

Mogger

Hipsteranka
Eksem;n123018 said:
Jag har av någon anledning inte alls klassat BW som Story Now i mitt huvud utan mer som nån slags neotrad, vad är det som gör att BW passar in i det paradigmet?
Främst genom din rollpersons Beliefs men även hur hela spelet är skrivet och hur spelandet är tänkt att drivas. Artha är i princip en belöningsmekanism för Story Now-spelande.

Märk väl nu att jag inte säger något om att det här är optimalt eller så. Bara hur BW bygger Story Now.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Måns;n123044 said:
Främst genom din rollpersons Beliefs men även hur hela spelet är skrivet och hur spelandet är tänkt att drivas. Artha är i princip en belöningsmekanism för Story Now-spelande.

Märk väl nu att jag inte säger något om att det här är optimalt eller så. Bara hur BW bygger Story Now.
(Vad jag saknar att spela Burning wheel...)

Eksem

Champion
Måns;n123044 said:

Nä då är prep nog bäst att betrakta som en separat aspekt av det hela; även om jag nog tycker att Now-delen blir lite luddigare (Now-biten i BW skiljer sig i sådant fall inte nödvändigtvis i någon större grad från t.ex. platsbaserad D&D, imho, men det kan ju vara jag som missförstått allt också).

Mogger

Hipsteranka
Eksem;n123060 said:
Nä då är prep nog bäst att betrakta som en separat aspekt av det hela; även om jag nog tycker att Now-delen blir lite luddigare (Now-biten i BW skiljer sig i sådant fall inte nödvändigtvis i någon större grad från t.ex. platsbaserad D&D, imho, men det kan ju vara jag som missförstått allt också).
Jag har aldrig spelat D&D, och inte med dig, så det vet jag inget om, men Story Now är inte väsensskild från annat spelande. Det är bara ett sätt att spela som lyfter fram vissa bitar (drama), men bitarna finns där redan. Så det kan mycket väl väl vara typ samma sak.

Eksem

Champion
Måns;n123061 said:
Jag har aldrig spelat D&D, och inte med dig, så det vet jag inget om, men Story Now är inte väsensskild från annat spelande. Det är bara ett sätt att spela som lyfter fram vissa bitar (drama), men bitarna finns där redan. Så det kan mycket väl väl vara typ samma sak.

Drama-aspekten är väsenskild skulle jag säga, men emergent story/play to find out-aspekten är väldigt lik om än inte riktigt samma. Men ja, då förstår jag iaf varför prep inte riktigt har med saken att göra.

Harry S

Swordsman
Är Hillfolk och Cortex Drama spelsystem för Story Now spelande? Vilka spel/spelsystem är skapade för Story Now?

Kan ni beskriva hur ett dilemma-drivet äventyr skulle kunna fungera?

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag har inte järnkoll på exakt vad som menas med Story Now men om det räcker med ett system där vi skapar en historia med fokus på drama och emotionella (rollpersonen mot interna hinder) snarare än procedurella (gruppen mot externt hinder) som inte är förutbestämd, dvs vi skapar historien tillsammans i spel, så tycker jag definitivt att Hillfolk platsar. Cortex Drama har jag inte läst men av det jag hört verkar det lite liknande så kanske platsar det också.

Vad är det du undrar över gällande hur ett "äventyr" funkar, är det hur själva spelmötet går till eller hur en historia kan se ut? Traditionella köpeäventyr existerar normalt inte bland Story Now-spel eftersom de ofta helt eller delvis går emot premissen att spelarna skapar historien själva under spel. Historierna blir vad spelarna för dem till och vad systemet i fråga stödjer.

Fråga till ni som är mer insatta: hur är det med samberättarspel som har en tydlig struktur i form av en berättelse som spelas igenom, typ Montsegur - kan det kallas Story Now? Tänker mig att det bryter mot "Now" så som det förklarats här. Vad kallar vi det annars, för det kommer väl ur samma tradition?