Traditionellt är kärnan i Story Now så som det en gång definierades att man spelar för drama och inte för problemlösning, immersion eller annat. Du kanske har en rollperson som slits mellan lojalitet och frihet och en annan som försöker hålla ihop sin familj till varje pris. Du har berättelser som handlar om rollpersonerna och deras liv och problem. Det är "Story". "Now"-biten är, som andra påpekat, att berättelsen formas just nu, runt spelbordet. Ingen runt bordet vet vad som kommer att hända; vi spelar för att ta reda på hur det slutar.
Biten Rickard talade om att rollerna spelare/spelledare skiljer sig åt från hur andra spel funkar är inte nödvändigtvis en del av Story Now. Det går utmärkt att köra det med mer traditionella roller. Men i många spel delar man ut mer auktoritet till spelarna, som har mer kontroll över vad som händer i spelet än bara genom att styra sina rollpersoner. Sådana spel brukar vi ofta kalla för "samberättande" här på forumet. Många spel saknar helt spelledare och den auktoriteten fördelas då på alla spelare.