Jag anser att definitionen "trad" är ganska luddig, men kanske inte helt värdelös, så länge som man inte säger att ett mindre spel inte kan vara trad bara för att det är släppt av ett independent-förlag (rollspelsmarknaden är ju nästan aldrig en fråga om större företag). Det som särskiljer torde ju vara spelsättet.
Med det sagt, tror jag att många har en mental bild av mer eller mindre "traddiga" rollspel - i Sverige tror jag många mentalt kopplar trad till BRP/DoD eller Mutant i första hand. I USA tror jag många tänker D&D 3.5 när de tänker sig definitionen av trad-rollspel.
Men det enda gemensamma med tradrollspel är nog spelledare, spelare, regelsystem. Typ. Vissa äldre spel som Baron Münchausen har inte det, men jag tror inte många definierar det som "riktig" trad.
Sedan har vi modernare spel med lite annorlunda tänk, som jag tror det finns en lockelse att sätta neotrad-etikett på, t ex kanske Gumshoe. Men egentligen så är det nog bättre att använda sig av andra etiketter för att definiera spel än trad/indie.
Med det sagt, tror jag att många har en mental bild av mer eller mindre "traddiga" rollspel - i Sverige tror jag många mentalt kopplar trad till BRP/DoD eller Mutant i första hand. I USA tror jag många tänker D&D 3.5 när de tänker sig definitionen av trad-rollspel.
Men det enda gemensamma med tradrollspel är nog spelledare, spelare, regelsystem. Typ. Vissa äldre spel som Baron Münchausen har inte det, men jag tror inte många definierar det som "riktig" trad.
Sedan har vi modernare spel med lite annorlunda tänk, som jag tror det finns en lockelse att sätta neotrad-etikett på, t ex kanske Gumshoe. Men egentligen så är det nog bättre att använda sig av andra etiketter för att definiera spel än trad/indie.