Mogger
Hipsteranka
Re: Fiktionsleks tankar om "traditionella spel"
Lustigt, för ditt syfte med Whitehack var ju just att göra D&D-spelandet enklare. Men det är naturligtvis inte alls samma sak, eller hur, för trots allt det ju indiespelarna som säger sig vara bättre än alla andra (fast de är sämre, hihi).
Edit: Såg inte att Arvid redan hade svarat på det här, det var inte mening att hoppa på en indie-bandwagon här.
Aha, så tradspelare är helt enkelt lite bättre på rollspel? Inte som de där indiespelarna som måste förenkla för att det ska bli begripligt för dem...Min teori är att BRP och liknande spel bygger på utmaningar som många story nowspelare inte riktigt klarar av att hantera. De känner sig bakbundna av spelvärldens interna logik och konfysa inför den sociala paradox som maktfördelningen mellan spelare och spelledare innebär...Rollspelshobbyn som helhet bärs emellertid upp av en stor majoritet spelare som klarar av och kanske också föredrar dessa utmaningar framför spel där berättelsen s.a.s. är garanterad.
Lustigt, för ditt syfte med Whitehack var ju just att göra D&D-spelandet enklare. Men det är naturligtvis inte alls samma sak, eller hur, för trots allt det ju indiespelarna som säger sig vara bättre än alla andra (fast de är sämre, hihi).
Edit: Såg inte att Arvid redan hade svarat på det här, det var inte mening att hoppa på en indie-bandwagon här.