GnomviD said:
Jag håller inte riktigt med här, och håller fram spelet Dread som exempel. Visst, du har ett jengatorn och inga stats, men det är utan tvekan det spel jag spelat där SL har mest makt och förutsätts rälsa hårdast. Enligt den här definitionen är Noctum* betydligt mer indie än Dread.
* Jag tar Noctum som exempel då det flörtat med grejer som ödespoäng och undersökningspoäng á la Gumshoe. CoC funkar lika väl för poängen som görs.
Så ordet "mest" tolkar du som "bara", alltså, OK.
Men; spelare/spelledare är centralt i tradspel. Sedan finns det mycket annat som ofta hör ihop med tradspel, och som ger spel mer "tradspelskaraktär" när de verkar i synergi med varandra och spelare/spelledargrejen, men de sakerna kan man inte plocka isär och peka på nån enskild grej och säga "det här, det är gemensamt för alla tradspel".
Alla tradspel har hård uppdelning SL/spelare.
Alla spel som har hård uppdelning SL/spelare är inte tradspel.
Alla tradspel använder inte tärningar.
Alla tradspel använder inte stats för rollpersonerna (eller mja, den här är väl nästan lika central som SL/spelare).
Alla tradspel har inte stridsregler.
Är du med? SL/spelare-uppdelningen är liksom det enda jag egentligen tycker att man kan säga att ALLA tradspel har.