solvebring
Superhero
This.Eksem;n125949 said:"Vad gör man?"
Sedan: Regler och antalet sidor.
Ju fler regler och sidor, desto större chans att jag tackar för mig.
This.Eksem;n125949 said:"Vad gör man?"
Det här säger alltså killen som gillar AD&D...anth;n126072 said:- Regler. Enkla regler som helst bara tar upp ett dussin sidor av rollspelsboken, om ens det. Om spelet innehåller tärningspölar eller exploderande tärningar tar jag med spelet till nästa majbrasa.
Hur påverkar det ditt beslut om huruvida du kommer att gilla spelet? Om jag säger att i The Shab Al-Hiri Roach vinner man om man har mest Reputation när spelet är slut och inte är besatt av en telepatisk kackerlacka, i The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen röstar spelarna fram en vinnare i slutet och i Carolina Death Crawl vinner den som överlever till slutet av spelet. Gillar du rollspel med explicita vinstkriterier?Vimes;n126123 said:"Hur vinner man?"
Det undrar jag också: är det viktiga att det finns vinstkriterier eller är det vissa vinstkriterier som är bra och andra som är dåliga?Genesis;n126127 said:Hur påverkar det ditt beslut om huruvida du kommer att gilla spelet? Om jag säger att i The Shab Al-Hiri Roach vinner man om man har mest Reputation när spelet är slut och inte är besatt av en telepatisk kackerlacka, i The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen röstar spelarna fram en vinnare i slutet och i Carolina Death Crawl vinner den som överlever till slutet av spelet. Gillar du rollspel med explicita vinstkriterier?
Ja, för mig är inte den frågan så viktig, heller. Väldigt mycket går att göra roligt i rollspel om man har ett bra regelsystem. Många spel jag gillar har ett ganska vagt svar på frågan "Vad gör man?", och de svar som finns låter inte alltid så imponernade. I Psychodrame är det svårt att hitta något entydigt svar på vad man gör, och det är ett av mina favvospel. I Nerver av stål och i Gumshoe-system är svaret typ "Man löser mysterier", men medan jag har jättekul i NAS har jag väldigt svårt att ha roligt i Gumshoe, eftersom de är otroligt olika system trots att de handlar om samma sak i grunden. Så svaret på frågan "Vad gör man" är inget som påverkar mig särskilt mycket när jag ska välja spel. Betydligt viktigare är HUR man gör det.Mundo;n126142 said:Vad gör man tycks vara en väldigt populär frågeställning, men för mig är den frågan nummer två.
Om man inte vet VAD man gör så är risken stor att man inte heller vet HUR man gör det.Genesis;n126164 said:Så svaret på frågan "Vad gör man" är inget som påverkar mig särskilt mycket när jag ska välja spel. Betydligt viktigare är HUR man gör det.