luddwig
Lawful evil
Måste... motstå... fåniga... kommentarer... Måste...Sapient;n229783 said:"nice protection"
Måste... motstå... fåniga... kommentarer... Måste...Sapient;n229783 said:"nice protection"
Det är detta vi menat med niche protection.entomophobiac;n229856 said:Pointman är chefen. Wheelman kör bilen. Soldier skjuter. Faceman snackar.
Överlag, tror jag, att klasser/yrken primärt fyller speltekniska syften (även om det så klart finns in-game förklaringar och beskrivningar av dem). Men som tur är finns det mängder med spel som inte har den mallen och i spel som har den är de ofta lätta att ta bort.ceruleanfive;n229766 said:Alla förklaringar vi har spånat ihop är ju speltekniska verktyg, snarare än fluffmässiga motiveringar. För mig sabbar det inlevelsen en aning.
Det blir synnerligen besvärligt när wheelmans spelare inte dyker upp på spelmötet (om man förutsätter att man därför plockar bort rollpersonen på något sätt) men man ändå behöver fly i en bil. Eller när man behöver dela upp sig och ta två bilar. Eller i en hel massa andra sammanhang.2097;n230123 said:Det är detta vi menat med niche protection.
Jag tycker som sagt niche protection sällan brukar funka. Det som istället skulle behövas vore nån sorts spotlight insurance.
Det är exakt det här jag menar! När reglerna inkräktar på spelarnas (logiska) fantasi och inspiration blir de reglerna väldigt oattraktiva, i min mening.Rymdhamster;n230177 said:Men framför allt som spelare avskyr jag begränsningen det kan innebära om jag alltså inte längre _får_ skapa det rollperson jag har i huvudet på grund av en massa godtyckliga och arbiträra begränsningar så som att en trollkarl på något sätt är fysiskt inkapabel till hålla i ett svärd (som har skett i vissa varianter).
Där tror jag vi har en av de stora skillnader mellan de som föredrar klasser/arketyper och de som vill ha ett friare skapande. Fritt skapande är bra om du har funderat ut en rollperson redan, och bara ska översätta den till spelmekanik. Men om du kanske spelar ett spel för första gången, eller bara inte har någon speciell idé i förväg, så hjälper det ganska mycket att höra "Eller så kan du spela Warlock, de är bra på de här och de här grejerna".Rymdhamster;n230177 said:Men framför allt som spelare avskyr jag begränsningen det kan innebära om jag alltså inte längre _får_ skapa det rollperson jag har i huvudet på grund av en massa godtyckliga och arbiträra begränsningar så som att en trollkarl på något sätt är fysiskt inkapabel till hålla i ett svärd (som har skett i vissa varianter).
Ja, eller att jag max kan få d12 hp per level, mitt RP koncept behöver ha d100 hp per levels. Och tre attacker för varje level behöver jag för det är så den RP jag har i huvet ser ut. Och jag kan flyga och så kan jag trolla obegränsat med spells varje dag jag tänker mig nämligen att jag är som en sorts Dark!Willow fast med en flygande osårbar häst Shadowfax.Rymdhamster;n230177 said:Men framför allt som spelare avskyr jag begränsningen det kan innebära om jag alltså inte längre _får_ skapa det rollperson jag har i huvudet på grund av en massa godtyckliga och arbiträra begränsningar så som att en trollkarl på något sätt är fysiskt inkapabel till hålla i ett svärd (som har skett i vissa varianter).
Min ståndpunkt är att jag är emot begränsingar som är godtyckliga och arbiträra, inte att alla begränsningar är godtyckliga och arbiträra2097;n230305 said:Ja, eller att jag max kan få d12 hp per level, mitt RP koncept behöver ha d100 hp per levels. Och tre attacker för varje level behöver jag för det är så den RP jag har i huvet ser ut. Och jag kan flyga och så kan jag trolla obegränsat med spells varje dag jag tänker mig nämligen att jag är som en sorts Dark!Willow fast med en flygande osårbar häst Shadowfax.
Two can play that game.2097;n230305 said:Ja, eller att jag max kan få d12 hp per level, mitt RP koncept behöver ha d100 hp per levels. Och tre attacker för varje level behöver jag för det är så den RP jag har i huvet ser ut. Och jag kan flyga och så kan jag trolla obegränsat med spells varje dag jag tänker mig nämligen att jag är som en sorts Dark!Willow fast med en flygande osårbar häst Shadowfax.
Absolut, men man kan ha klasser utan att göra dem tvingande. Se till Shadowruns arketyper exmpelvis (i alla fall som det fungerade förr i tiden i edition 2 =): Du kan antingen bygga karaktär från scratch, plocka en arketyp och modda enligt givna regler, eller plocka en arketyp rakt av och sen tuta och köra.Staffan;n230302 said:Men om du kanske spelar ett spel för första gången, eller bara inte har någon speciell idé i förväg, så hjälper det ganska mycket att höra "Eller så kan du spela Warlock, de är bra på de här och de här grejerna".
I mitt (aldrig färdiga) simulationistiska hemmabygge finns inte klasser, däremot Bakgrunder. De är till för att hjälpa spelaren att skapa karaktärerna som är trovärdiga i den fiktiva världen och ge uppslag till bakgrundshistoria.Rymdhamster;n230177 said:Men framför allt som spelare avskyr jag begränsningen det kan innebära om jag alltså inte längre _får_ skapa det rollperson jag har i huvudet på grund av en massa godtyckliga och arbiträra begränsningar så som att en trollkarl på något sätt är fysiskt inkapabel till hålla i ett svärd (som har skett i vissa varianter).
Man känner sig oxå lite mer som en unik snöflingaLemur;n236237 said:Risken med klasslösa system tycker jag är att karaktärerna kan bli en bunt jack-of-all-trades utan tydlig inriktning, kanske är en bättre representation av verkligheten men med klasser blir karaktärerna tydliga arketyper vilket är roligare i spel samt underlättar rollspelandet för många.
Så alla ska vara av likartad ålder? Om man vill spela vetrean då? Eller vara en osnuten tonåring som just gett sig ut på äventyr?Logros;n236230 said:Man väljer en bakgrund för uppväxten (halverad) och två för sin vuxna tid. Till exempel uppväxt i en bagarfamilj, tvångsrekryterad till armén och efter kriget sadlade man om till prisjägare.
Men de blir ju samma arketyper. Hur kul är det att spela en "standardfajter" för femte gången i rad? Och hur kan man vara säker på att klassen motsvarar "vad man vill"?Lemur;n236237 said:med klasser blir karaktärerna tydliga arketyper