Tomatalven
Hero
jag tror inte wow anses lika nördigt längre, nej.Ond bråd död said:Fast vissa nördhobbys är ju inte smala. WoW t ex. Eller är Datorspel inte nördigt längre sedan det blev mainstream?
jag tror inte wow anses lika nördigt längre, nej.Ond bråd död said:Fast vissa nördhobbys är ju inte smala. WoW t ex. Eller är Datorspel inte nördigt längre sedan det blev mainstream?
Den där tycker jag stämmer bra (även om jag är osäker på vad Dweeb är). Men som nån var inne på så tar den inte hänsyn till vilka intressen man har. Jag tycker att det ska till "rätt" sorts intressen också. Hockey och bilar skulle till exempel inte kännas rätt. Inte stickning heller måste jag säga.rjonas said:
Här kan man plotta sin egen position av geekdom. -Coolt, jag är närmast en dweeb.
Nerd = nördTomatalven said:Vad är geek, dork och dweeb på svenska?
Det är nästan samma sak, men geek har en mer positiv betydelse än nerd. En amerikansk kompis beskrev skillnaden som att en geek är en nerd som folk kan tänka sig att knulla med.Tomatalven said:Vad är geek, dork och dweeb på svenska?
Jag trodde geek och nerd var samma sak.
Av en språknörd, visst. Jag har inga problem med att kalla mig en språknörd. Men en språknörd och en nörd är ju olika saker. -nörd är ju ett efterled man kan sätta på typ vadsomhelst. Fotbollsnörd, bilnörd och så vidare. Som sagt, det finns ju skvallernördar och shoppingnördar, även om det inte är sammansättningar man är van vid att höra. Men för mig är det skillnad mellan det och att vara en nörd, utan förled. En glassbåt är inte en båt och ett skådespel är inte ett spel. Så jag tycker inte att en språknörd behöver vara en nörd. Eller?Eksem said:Men det är ju inte alls något jag förväntar mig av en språknörd (och språknörd är definitivt ett ord jag använder).
Så tänker jag också.Tomatalven said:Jag skulle säga att om man är väldigt insatt i något smalt är man en nörd. Att spela rollspel kräver mycket engagemang och det är smalt= rollspelare är nördar.
baserat på detta så utropar jag mig härmed till en kufnörd.Gordeg said:Vet inte om det kan vara till hjälp men jag och en arbetskamrat (som själv inte är nörd, men han är fascinerad av kufar) hittade för ett antal år sedan på kriterier för att skilja nördar från kufar.
Nisch vs bredd
Nörden ägnar sig åt ett eller några få områden som denne är oproportionerligt intresserad av.
Kufen begränsar sig inte till enskilda områden, är snarare en expert på "allt och inget".
Kunskap vs föreställningar
Nörden är påläst och kan kanske betraktas som en expert, om än färgad av känslomässiga ståndpunkter eller ett särskilt förhållningssätt.
Kufen är inte lika noga med att kolla upp fakta, anser istället sig själv kunna räkna ut hur saker och ting ligger till med utgångspunkt från sina tidigare kunskaper och erfarenheter.
Subkultur vs individualism
Nörden ingår i en subkultur som utomstående ofta förhåller sig oförstående till. Den som avslöjas med att inte ha koll på den egna subkulturen kan bli angripen av andra nördar.
Kufen är en individualist som helst vill vara ensam i sin roll. Max en kuf i varje rum är en bra tumregel.
Medvetenhet vs omedvetenhet
Nörden är alltid medveten om sin särart, och det kan exempelvis resultera i nörd-pride eller i förlägenhet.
Kufen är omedveten om sin särart och reflekterar inte över den.
Viss överlappning förekommer såklart...
Jo, i folks medvetande. Eftersom jag gllar språk (är "språknörd") så antar folk att jag är "nörd" rent allmänt. Och i det begreppet ligger en massa bagage om att man är som en av snubbarna i Big Bang Theory.Eksem said:Det tolkade jag som att du tyckte problemet var att "språknörd" och "nörd" ingick i någon slags kedja?
Ja, den serien hjälper ju föga. Jag har många vänner som absolut älskar den -- no accounting for taste, I guess -- och vägrar inse att den är ganska förolämpande om man faktiskt gillar sakerna de håller på med. Men det är kanske en annan diskussion än just vad som är en nörd, så jag ska nog hålla käften.Big Bang Theory
Jag prickar alla utom Östasien och Programmering. Allt detta via Läderlappen-tidningen...Eksem said:Här är en (långt ifrån komplett eller korrekt) lista på saker som jag misstänker att om man har intresse av något av dem så får man kunskaper om än inte intresse av resten i någon utsträckning:
Figurspel
Rollspel
Kortspel
Brädspel
Fantasy
Sci-Fi
Superhjältar
Tecknade serier
Östasien
Medeltiden
Programmering