Elmrig said:
Jag förstår vad du menar (tror jag), jag förstår bara inte varför detta är en utmaning och beskrivnignen av hur jag använden en färdighet inte är det?
För att det ställer ett större krav på spelaren. Ju svårare saker att blanda in, desto större krav. Det var därför som jag skrev i en signatur att jag hellre talar om lätta och svåra utmaningar och var någonstans man ska dra gränsen för att klassa det som egentlig utmaning [för spelaren].
Säg att spelaren slår för att gömma sig i en skog. Spelledaren ber spelaren att förklara var någonstans rollpersonen ska gömma sig. Det är inte så svårt. Däremot skulle det vara svårare att förklara om rollpersonen ska gömma sig i ett rum där det har blivit deklarerat att det är ett tomt vitt rum utan några som helst saker i.
Att slå för en färdighet som heter Låsdyrkning: en fånigt enkel utmaning om spelaren ska beskriva utfallet.
Att slå för Pajbakning, Sjunga och Akrobatik i en och samma handling: något svårare att beskriva.
Behövs tärningsslaget i detta fall, där själva beskrivningen av den lyckade handlingen är själva utmaningen?
Nej.
/
Han som kan säga att i många fall behöver man aldrig tärningsslaget, utan det har mest hängt med "för att det ska vara så" och så har spelmakare byggt avväganden runtomkring tärningsslaget istället