Nekromanti Vad är fel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ett tips: Låtsas som att det inte finns några effekter. De ser generellt bara kassa ut. Ha bara vanlig text, utan effekter. Kör gärna rött.

Ett tips kan vara att minska ner loggans storlek...

krank

iFrames är vedervärdig skit som hyfsat ofta bryter kompatibilitet med andra operativsystem och browsers.

Såvitt jag vet är de inte ens en del av HTML-standarden, utan är mest nån skit M$ hittat på.

Låt bli, fy, och ursch.

G

Guest

Guest
För det första så har jag inte gett dig någon kritik alls hurvida din sida var bra eller inte. För det andra så tycker inte jag att min sida är ett dugg grötig, snarare tvärtom. Bakgrunden faller bakom själva Framen som man ska fokusera på, ser inga problem med det. För det tredje ville jag bara ge dig ett exempel på vad Iframe är för något...

Nåväl...

G

Guest

Guest
Men du... Du vet inte allt! Så det blir bra så... *Klappar på huvudet*

G

Guest

Guest
Apropå vadå? Jag ville bara visa snubben vad en iframe var för något, sidan är ju på tok för oklar, men sure... sorry att man ens vill försöka...

solvebring

Superhero
hehe... Ta det lugnt, jag bara skojade lite med dig. Ja du har rätt, uppmärksamheten hamnar på texten såsom det skall vara, dock tycker jag texten är jävligt packad, inte minst lite väl liten?

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Vad är fel?[OT]

För att vara helt ärlig och gå off topic så fastnar snarare min blick på kartan än på sidans egentliga innehåll. Blicken dras åt vänster där den plottriga kartan ligger och stjäl uppmärksamhet från den lilla vita rutan mitt på skärmen. Samt att den text som skall utgöra innehållet på hemsidan är ganska liten, vilken gör att fokus lätt faller bort därifrån.

- Jocke, helt ärlig.

krank

Nåja, alldeles oavsett huruvida iframes är del av w3-standarden eller ej, så är de likväl ett förbaskat ohyfs. Om inte annat pga att de brukar kunna bete sig hemskt underligt i olika browsers etc. Plus att de tyder på kass sidstruktur. Man kan t.ex inte använda "save page as" på ett vettigt sett, vilket man bör kunna göra. De brukar vara svåra att få att skala ordentligt till olika upplösningar. De slösar oftast skärmutrymme utan att egentligen tillföra någonting alls.

Och så vidare.

Nästan lika illa som vanliga frames, vilka också är ett otyg.

Mitt tips, återigen: Hemsidor ska man inte göra i program med grafiska interfaces. Ska man överhuvudtaget veta vad man håller på med, bör man istället lära sig HTML och CSS. Och helst PHP också.

krank

Jodå. Det enda jag skulle kunna påpeka nu är att menyn skulle må bra av att inte ha den där ramen, och kanske, kanske, mindre utrymme mellan "drakar och demoner" och "eldkvast"... Men annars - helt OK.

G

Guest

Guest
Re: Vad är fel?[OT]

Nice. Bra kritik! Som sagt sidan e ju inte klar, det ska egentligen inte ens ligga ute på nätet, men nu råkade den göra det... Du har iofs rätt att rutan är i minsta laget och att bakgrunden tar lite överhand. Ser det nu när man ramlat in i denna tråd... :)

Tack för det...

G

Guest

Guest
Ok, det kan man ju tycka vad man vill om... Men hurivda om man ska eller inte ska använda grafiska webdesignprogram är ju faktiskt upp till var och en. ALLA har inte tid eller möjligheten att lära sig HTML, CSS, PHP osv... Men man kanske har något intressant, roligt eller vad som det nu kan vara som man vill förmedla. Vad är felet? Visst, om sidan är helt kaiko så är det ju inte så bra, men då får man väl hoppas att det finns VÄNLIGA själar som kan hoppa in och rätta till felet eller bara tipsa om vad man kan göra för att ändra på det som inte stämmer...

solvebring

Superhero
Jag låter göra frågor av detta...

Skall den lilla DoD-texten ligga närmare Eldkvast?
Min personliga åsikt är att de flyter ihop för mycket då.

Skall menyn behålla sin ram?
Själv vet jag inte om det faktiskt ser bättre ut att iaf något på sidan har en liten omfamnare som gör det hela lite mer lättläsligt och rent...

Sista tillägg:
Kanske kommer jag snart till en punkt då sidan är fin nog att pryda internet, eller är jag redan där - eller inte alls?!

Försöker hålla den ren och fin, lättläst och vänlig för allas ögon, men samtidigt med lite svag DoD-känsla som kryper på (fontsen t.ex. sedan hoppas jag på att frivilliga duktiga tecknare snart svarar på Riotminds forum).

Arfert

Facit
En reflektion: Det b-s att man inte kan göra bra hemsidor i grafiska webbdesignprogram... finns flera bra program på marknaden som funkar utmärkt, som gör bra stabil CSS-kod som följer alla standarder och funkar på alla browsers osv... Att säga att man idag, år 2007, måste kunna koda allt för hand är lika dumt som att säga at man måste kunna koda i postscript för att layouta en tidning.

Hur vet jag det? För jag har jobbat med produktion av hundratals stora webbplatser med hårda krav på stabilitet och kompabilitet, där man gjort den mesta designen i ett grafiskt webbdesignprogram. Och för en liten statisk webbplats finns det inga hinder alls...

G

Guest

Guest
Jo exakt, men det är precis det jag menar, det kanske inte bara framkom så tydligt :gremlaugh:

Grafiska webdesign program är ett utmärkt vertyg för den som inte behärskar hela tekniken, plus att det är ett underlättande vertyg för den mer vana sidbyggaren...

Så medhåll där...

krank

Å andra sidan kan jag tycka att man bör känna till grundläggande PS för att förstå hur saker hänger ihop etc. Framförallt hjälper det vid felsökning.

Sedan brukar folk som hänger vid sådana där program redan från början skaffa sig en himla massa dåliga vanor etc, och jag har inte stött på ett enda sånt där program som inte skapar åtminstone en del fullsatändigt onödig "skräpkod" som tynger ner.

Jag må ses som något av en elitist, men jag menar att man bör veta vad man håller på med.

Och jag har sett hundratals stora webbplatser skapade av stora och/eller berömda företag, som påstått sig vara kompatibla etc, där koden likförbaskat sett ut som skit, med onödiga taggar etc.

Ska man dessutom någon gång sätta ihop något mer avancerat, så hjälper det om man har lite kodning i ryggraden.

Det är lite som att jag egentligen brukar tycka att man bör ha lite grundläggande DOS-kunskap innan man börjar pyssla i windows XP, eller lite grundläggandelinux/unix-shellkunskap innan man börjar pyssla i Gnome/KDE. Det brukar generellt gå bättre om man kryper innan man går, och lär sig spika plank innan man bygger hus.

Grafiska webbdesignprogram kan användas senare, när man har grunden och bara behöver göra en mall som man sedan skriver om med PHP eller något annat vettigt. Jag har själv använt GoLive vid något tillfälle, men aldrig utan efterarbete etc.

krank

Grafiska webdesign program är ett utmärkt vertyg för den som inte behärskar hela tekniken
Tvärtom är de mest en kass ursäkt för att inte lära sig mer. Jag kan köpa att de kan fungera som en genväg för den som redan är van, men min tumregel är att aldrig göra något på det enkla sättet om man inte vet hur man gör samma sak på det svåra sättet. Lära sig den riktiga vägen innan man testar genvägarna, helt enkelt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Vad är fel? (Edit: Jag ber om ursäkt)

Apropå vadå? Jag ville bara visa snubben vad en iframe var för något, sidan är ju på tok för oklar, men sure... sorry att man ens vill försöka...
Apropå webbdesign och apropå om iframes är standard eller ej. Hursomhelst: fixa dina fel eller stryk doctype-raden.

Edit: Det är naturligtvis fel av mig att klanka på att en webbsida som inte är färdig innehåller felaktig kod.

Dewil