Å andra sidan kan jag tycka att man bör känna till grundläggande PS för att förstå hur saker hänger ihop etc. Framförallt hjälper det vid felsökning.
Sedan brukar folk som hänger vid sådana där program redan från början skaffa sig en himla massa dåliga vanor etc, och jag har inte stött på ett enda sånt där program som inte skapar åtminstone en del fullsatändigt onödig "skräpkod" som tynger ner.
Jag må ses som något av en elitist, men jag menar att man bör veta vad man håller på med.
Och jag har sett hundratals stora webbplatser skapade av stora och/eller berömda företag, som påstått sig vara kompatibla etc, där koden likförbaskat sett ut som skit, med onödiga taggar etc.
Ska man dessutom någon gång sätta ihop något mer avancerat, så hjälper det om man har lite kodning i ryggraden.
Det är lite som att jag egentligen brukar tycka att man bör ha lite grundläggande DOS-kunskap innan man börjar pyssla i windows XP, eller lite grundläggandelinux/unix-shellkunskap innan man börjar pyssla i Gnome/KDE. Det brukar generellt gå bättre om man kryper innan man går, och lär sig spika plank innan man bygger hus.
Grafiska webbdesignprogram kan användas senare, när man har grunden och bara behöver göra en mall som man sedan skriver om med PHP eller något annat vettigt. Jag har själv använt GoLive vid något tillfälle, men aldrig utan efterarbete etc.