Jag tror man i mångt och mycket behöver förhålla sig till hela OSR-konceptet som en "era" som har passerat, precis som "realism" eran på sent 80-tidigt 90-tal, The Forge och "indie" eran på 00-talet etc. När det blir viktigt att ha tydliga definitioner och avgränsningar för vad som är "riktig" OSR (eller någonting alls, egentligen), är det ofta ett tecken på att själva ögonblicket är förbi, och det man i verkligheten diskuterar är
dess arv, konsekvenserna av att någonting skedde under en viss period.
OSR som kulturell rörelse inom rollspel är i mångt och mycket över, men förekomsten av den rörelsen har för alltid påverkat rollspelshobbyn, och det är det arvet som jag tycker är det verkligt intressanta.
Under de kommande veckorna kommer de flesta som backat
Mothership få sina leveranser, och det finns nog inget spel av den magnituden som samtidigt är så tydligt
av, men också skapar ett sånt tydligt brott
med, OSR. I min headcanon är det ett fint bokslut av en av de viktigaste och mest spännande perioderna i rollspelshistorien, och jag ser ivrigt fram emot en ny våg där nya tankar, idéer och ideal får ta plats.