Ah, jag ser att du valde att totalt avstå från att bemöta mig på en endaste punkt. Du godtar alltså att din "spel som dom själva gillar"-tolkning är fullständigt världsfrånvänd?
Det är uppenbart så att många här vill släppa den tidigare vedertagna definitionen om vad indierollspel är (skaparägda spel) till att passa en smalare grupp spel som definieras av en klick forumiter. Och många tycker det är helt uppåt väggarna.
Nej, det är inte alls uppenbart. Det där är bara din egen högst tendentiösa tolkning av vad som pågår i den här diskussionen.
För det första måste du förstå att varken jag, Genesis eller Rising talar om
definitioner. Vi är inte ute efter att
definiera ordet "independent". Vi vill bara påpeka hur ordet
de facto används (av några) på forumet och på Internet i stort. Måns talar eventuellt om definitioner, men han är
en person.
Och jag, Rising och Genesis m.fl. är inte en "klick". Vi har ingen gemensam agenda. Vi tycker inte ens om samma sorts spel. Rising har flera gånger högljutt kritiserat Forge-traditionen. Själv har jag ett ambivalent förhållande till den. Och som du kanske märker om du läser den här tråden lite noggrannare, så är vi inte ens överens om exakt
vad "independent" skulle betyda... förutom att det inte betyder "spel som ägs av sina upphovsmän". Du verkar se klickar och konspirationer överallt som vill ändra reglerna för språket, men det är bara hjärnspöken. Vad vore våra motiv? Vi
tycker ju inte ens om samma sorters spel.
Vi försöker inte sno "ditt" ord; vi försöker bara konstatera att det inte alltid används som du vill att det ska användas. Jag förstår ärligt talat inte vad problemet är.