Nekromanti Vad är minikraven för at börja med rollspel ?

Torbjörn

Swordsman
Vet inte riktigt hur vi hamnade på detta sidospår om Drkar och Demoners tidiga historia men,

Har inte Tvillingbergen i huvudet, men de andra modulerna släpptes följande år:

Spindelkonungens Pyramid - 1983.
Dimön - 1984.
Havets Vargar - 1985.

Tror Tvillingbergen ligger däremellan också. Men det var ju inte Target Games som släppte den. Mao. de dåvarande rollspelarna hade inte särskilt mycket att luta sig mot - och ingen stor produktlinje som du sa tidigare
Tråden börjar bli ganska lång och jag orkar inte läsa allt igen men jag tror inte att jag sagt att DoD hade en stor produktlinje i början. Detta hade ju varit dumt eftersom jag vet att det inte var en stor produktlinje i början. Jag köpte själv äventyren så fort de kom ut och längtade otåligt på nästa.

Men utgångspunkten var vilka minikrav man i nuläget skulle ha på ett rollspel lämpligt för nybörjare. Och då är det väl givet att det är en klar fördel om det finns färdiga äventyr att spela än att det inte finns något.

Torbjörn

Svarte Faraonen

ром и смерть
"Sociokulturellt bjäfs åsido, nånting är väldigt fel. Så återigen, är nybörjarna sämre nu?"

Antagligen inte, och om de är det kan vi inte göra något åt det. Det vi i stället bör fråga oss är "är 200+ sidor verkligen bättre?". Och där är jag inte säker på att vi kan svara ja.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
men jag tror inte att jag sagt att DoD hade en stor produktlinje i början.
Nej, du sa det inte explicit, men jag tyckte att det kändes som du implicit menade det.

Det är ju statistisk fakta att äventyr i sig säljer dåligt (eller rättare sagt, sämre än andra moduler), vilket inte i sig uppmuntrar till rena äventyr. Där tror jag vi idag har en mycket större möjlighet att arbeta via nätet. Inte som en ersättning, utan som ett komplement.

Snarare är det andra moduler som folk vill ha och där är det inte lika lätt att bygga upp det på nätet. Det är då bra med en stark produktlinje med många moduler i sig. Men jag tror inte att det är det absolut viktigaste - jag tror vikten snarare ligger i grundreglerna med ett komplement i form av en stark nätsupport.

Arfert

Facit
Jag tror att det är möjligt att ett slimmat spel på 48 sidor och ett par introäventyr (och möjligen en skissad spelvärld) skulle funka finfint idag... om det paketerades på ett aptitligt sätt... Det är möjligt att vi fastnat i "bigger is better".

Har lite tankar på att släppa ett "saga-light" så småningom... ännu enklare regler, helt i fyrfärg, lite mer "action-inriktad" fantasy.. kompatibelt med Albion, men inte nödvändigt att köra den kampanjen. Kanske i en box med tärningar..

Arfert

Facit
som jag skrev i ett annat inlägg: 200 sidor är kanske "to much" egentligen... för att dra in nybörjare eller andra som bara vill spela ibland när man har tid och ork... Även mer erfarna rävar som inte pallar med att bränna en gubbe i Burning Wheel eller liknade utan vill ta det mer med en klackspark.

Robert Jonsson

Avdelning: Sidospår?

Har lite tankar på att släppa ett "saga-light" så småningom... ännu enklare regler, helt i fyrfärg, lite mer "action-inriktad" fantasy.. kompatibelt med Albion, men inte nödvändigt att köra den kampanjen. Kanske i en box med tärningar..
Bara en liten sidnotis...Jag känner mig djupt oroad över att höra sådana här tankar för SAGA. Jag menar, det luktar Riotminds lång väg (det var inte en komplimang!). Det sista man som konsument vill höra är omfokuseringar och nya regelversioner. Det är något som snabbt dödar intresset.

Om tankarna funnits där hade det väl varit bättre att satsa på dem i första början? Mitt förslag och förhoppning är att nu under de närmsta åren satsar på att vräka ut moduler och prylar till SAGA, istället för att leka med tankar på nya regelversioner. Snälla?

Arfert

Facit
Re: Avdelning: Sidospår?

Det skulle inte vara en regelversion, utan ett HELT EGET spel i så fall, med eget namn och riktat till en annan (troligen yngre) målgrupp... att jag inte gjorde det från början beror på 2 saker:

1. Saga som det ser ut nu är det fantasyrollspel jag själv vill spela. Det var därför jag skrev det. Kommer inte bli andra versioner av det (utom eventuella buggfixar och eventuella småändringar vid nästa tryckning.. och kanske en och annan ny bild...). Saga är och förblir det spel jag kommer skriva mest till.

2. Göra ett SNYGGT spel för en WoW-spelande generation i 4-färg (kanske med metallfoliering och annat lull-lull) och snygg box är DYRT, även om man har färre sidor. OM jag gör ett sånt ska det ha en helt annan känsla än saga grafiskt... mer kommersiellt helt enket, vilket kanske betyder att jag behöver köpa in specialritade proffsillustrationer i det stuk jag är ute efter. Alltså inget spel jag hade råd att BÖRJA med. Det ligger i alla fall minst ett år eller mer fram i tiden innan jag orkar satsa på det. Sen har Johan och jag ett flertal Saga-grejer vi ska skriva klart och ge ut innan jag tar i nåt annat (utom "Steam" då..)

Rickard

Urverk speldesign

"Bara en liten sidnotis...Jag känner mig djupt oroad över att höra sådana här tankar för SAGA. Jag menar, det luktar Riotminds lång väg (det var inte en komplimang!). Det sista man som konsument vill höra är omfokuseringar och nya regelversioner. Det är något som snabbt dödar intresset."
Fast Riotminds var ju heltokiga. De släppte först en Expertvariant, vilket jag tycker är helt ok, men sedan reviderade de reglerna och slutligen ändrade hela regelsystemet. Det här som tomasarfert snackar om är inget som antagligen kommer att ersätta det gamla regelsystemet, utan är en inkörsport för nybörjare.

Egentligen skulle jag hellre vilja att se de reglerna på nätet som en nerladdningsbar förhandstitt av Saga, men det motverkar sitt syfte. Själv tycker jag att man vill ha något blädderbart ute i butikerna, för det är nog en klar minoritet som en dag vaknar upp och tänker "Jag vill börja spela rollspel" och sedan sätter sig och letar rollspel på nätet. Men för att få ut rollspelet till "allmänheten" räcker det nog inte med att placera exemplar i obskyra rollspelsbutiker. In med skiten i leksaksaffärer istället och marknadsför det som ett "historieberättat brädspel" eller något.

Mina tankar om nybörjarvänliga rollspel baseras på vad folk antagligen klarar av. Brädspel som Monopol, Fia med knuff och liknande har alla en sak genomensamt; de kan läsas igenom på 20-60 minuter och sedan kan man sätta igång och spela. Första speltillfället innebär i regel att man gör lite fel, men det kommer man i regel på under andra speltillfället. Jag skulle vilja se ett rollspel som man kan läsa igenom på 20-60 minuter och sedan sätta igång och köra direkt.

Sedan kan man använda internet för att bygga ut det och/eller hänvisa till andra rollspel (förslagvis sitt egna). Men för alla de som funderar på nybörjarvänligaspel, så kan jag säga att jag har 5-6 artiklar á 2-3 sidor med spelledartips som bara ligger och väntar på att få läsas, förutom de nio som jag redan har skrivit ihop.

/Han som kan säga att artikelrubrikerna på de ej publicerade är än så länge "strid", "kampanjspel", "berättarstilar", "skriva äventyr" och "spelleda nybörjare"

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det ultimata nybörjarspelet

Man är förmodligen då ganska väl bevandrad i vad en fantasymiljö är, eftersom det finns hur många dataspel, böcker och filmer som hellst i denna genre.
Det tror jag inte alls är speciellt säkert. Det finns faktiskt inte speciellt många fantasyfilmer alls, i alla fall inte av den vaniljfantasymodell som återfinns i DoD D&D Eon och liknande rollspel. Det är nästan bara Sagan om Ringen-filmerna, Willow, och inte speciellt många fler filmer som ser ut så, och böckerna och dataspelen är lätta att missa om man tillhör fel subkultur.

Jag tror att det optimala rollspelet för nybörjare att ta till sig borde handla om något de verkligen är bekanta med, alltså någon av de vanligaste genrerna som man kan se på tv varje dag, till exempel deckare eller såpa (och här använder jag såpa i ordets mest vida bemärkelse, vilket inkluderar tv-serier som Vita huset eller Cityakuten). Det skulle vara lättast av två anledningar: spelarna skulle veta hur genren fungerade och vad de förväntades göra, och spelet skulle troligen fokusera mindre på detaljerade regler för att döda saker och därmed göra inlärningskurvan mindre brant.

Vad jag framför allt tror är viktigt för någon som aldrig spelat rollspel förut är att spelet visar tydligt vad man ska göra i det. Många rollspelare som är vana vid generisk fantasy tycks uppleva det som otroligt begränsande att ett spel säger att man ska spela vampyrer som intrigerar i en stad och inget annat. Så tror inte jag att någon som kommer utifrån rollspelens värld skulle uppleva det. Jag tror att de skulle tycka att det var självklart att man i ett visst spel spelade deckare och inget annat. Jag har aldrig hört någon påstå att Settlers of Catan är tråkigt för att man bara kan spela nybyggare, och att det vore roligare om man istället kunde spela Stråtrövaren, Piratkapten eller Rymdpilot.

Jag föreställer mig att det perfekta nybörjarrollspelet är en ca 50-100 sidor tjock bok i en känd genre (på jorden i nutid) med tydliga instruktioner för hur det ska spelas. Antagligen skulle ingen köpa det, men som sätt att introducera rollspel vore det bra.

/tobias

Arfert

Facit

vi har fortfarande kvar betan av Saga på sajten (den okorrade utan bilder), men vi ska ta ner den snart och ersätta den med nåt annat... troligen reglerna hur man gör en rollperson + strid... ungefär... kapitel 2, 3 och 5 i boken... anpassat för att skriva ut på A4 (alltså inte exakt samma layout som i boken, utan kanske en 2-spaltlayout för att man inte ska behöva skriva ut så många sidor).

Rickard

Urverk speldesign
Re: Avdelning: Sidospår? [OT]

"troligen reglerna hur man gör en rollperson + strid..."
Det tycker jag låter väldigt sympatiskt, med tanke på att vissa spelgrupper vill ha flera (spelar)böcker för att kunna ha fler blädderexemplar när man skapar rollpersoner. För strid tycker jag det räcker med att endast ha det mest väsentliga (tabeller och eventuellt ett flödesschema).

Men en sådan support skulle jag gärna vilja att fler spelmakare hade.

/Han som nu tänker sig att de nerladdningsbara filerna ska fungera som supplement till de som redan köpt Saga och inte till nybörjare

Arfert

Facit

Hur mycket av originaltexten ska man ha med tycker ni? några åsikter?

Robert Jonsson

Okej...

...det lät lite mer betryggande då. Intrycket jag fick av ditt första inlägg då är undanröjd. :gremsmile:

Robert Jonsson

Fast Riotminds var ju heltokiga. De släppte först en Expertvariant, vilket jag tycker är helt ok, men sedan reviderade de reglerna och slutligen ändrade hela regelsystemet. Det här som tomasarfert snackar om är inget som antagligen kommer att ersätta det gamla regelsystemet, utan är en inkörsport för nybörjare.
Det är väldigt lätt att det är så det börjar, för att sedan ledas ut i Riotminds dilemma. Riotminds är ju exemplet på att det kan ske lavinartat - och det börjar ju oftast med sådana tankar. Jag tyckte Arferts inlägg gav de vibbarna, men han förklarade sig ju närmare sedan och oron är undanröjd.

Robert Jonsson

Jag tycker att man ska ha med "inget alls". Korta ned och gör det mer koncist, mer som flödesschemasaktigt. Jag tror inte på att lägga ut identiska texter på nätet, för då känner i alla fall jag som kund mig lurad. Om du däremot lägger ut texter för att underlätta spelandet på det sätt som Han tycker är bra och omformulerar dem för det nya syftet så tycker jag som kund att "det är suveränt och servicevänligt".

entomophobiac

Low Prep High Play
Tärningarna och adressen till en närbelägen spelförening tror jag är bättre. Det verkar vara en hel vetenskap för en nybörjare att sätta sig in i att spela rollspel.

Hade en klasskamrat i högstadiet som ägt Drakar och Demoner 91 i mängder av år men aldrig "förstått" hur det skulle spelas och därför bara lät boxen samla dam. Det är lite farligt, för spelet ska ändå vara enkelt.

Problemet är väl att erfarna rollspelare tar en miljon saker för givet som nybörjaren inte kan. Detta syns ofta i spelböckerna, tycker jag. Även i nybörjarkapitlen. Så några tärningar (om ens det) och adressen till en spelförening som gärna tar emot spelare - then the whole world lies before the beginner... Eller nåt annat corny svengelskt.

ripperdoc

Myrmidon
Jag vill protestera. Hotet mot rollspel är som det påpekats, mer lättillgänglig underhållning som nästan alltid är datorbaserad. Vilken unge som helst idag har nättillgång - de som inte har det är så få och köpsvaga att de inte är intressanta i resonemanget. Folk kollar upp saker på nätet. Det betyder inte att de få butikerna som finns ska slarva - de ska kunna presentera produkterna och sälja dem, men webben blir mycket viktigare än förut. Man måste synas på webben och man måste kunna ge information snabbt till potentiella spelare - kan inte hemsidan förklara vad rollspelet är, samt ge smakprov, efter 5 minuters surfande har man misslyckats. Ta en titt på dataspelssajterna och lär...

Jag tror att rollspel har mycket att vinna på att vara gedigna, tryckta böcker, men det betyder ju inte att nätet är oviktigt - nätet är förmodligen viktigare än butikerna i det långa loppet.

/RD

Dewil

Skrivbordsgeneral
Billigt!

Som jag skrivit tidigare: En gång i tiden fick man nybörjarrollspelet för 149 kr, vilket motsvarar ca 230 kr i dagens penningvärde.

Dewil

Eksem

Champion
Jag skulle rekommendera Dungeons and Dragons Basic Game. Lite sköna plastgubbar, modulär spelplan, tärningsset, några färdiga små-äventyr, färdiga rollpersoner och lite grundläggande regler. Hade de inte begränsat levlandet så hårt (2-3 levels tror jag) kunde spelet räckt väldigt länge bara genom att man köper boosters med nya monster, liksom.

Torbjörn

Swordsman
Låter som en bra nybörjarprodukt. Den är väl också, till skillnad från i stort sett alla andra rollspelsprodukter, avsedd just för nybörjare?! Bra att en av "jättarna" faktiskt ger ut nåt för nya potentiella rollspelare.

Begränsat levlandet till 2-3 levels. Innebär detta att det bara är att börja om med nya karaktärer när man nått dessa nivåer? Låter lite lågt tycker jag. Tänker de kanske att man skall vara redo för det riktiga D&D när man spelat upp till lvl 3?

Ges det ut lite äventyr också?

Prisklass?

Torbjörn - som dock ogillar plastfigurer