Nekromanti Vad är minikraven för at börja med rollspel ?

Eksem

Champion
Precis, man måste börja om med nya karaktärer vid nivå 3. Helt sjukt lågt. De borde haft till nivå 5 i alla fall.

Några extra äventyr ges det ju inte ut, men det följer med några enkla, enkla, enkla i boxen. Men jag vet inte om jag skulle kalla dem riktiga äventyr.

Lådan kostar typ 220 spänn.

---

Påpekas bör också att Dungeons and Dragons har inte bara en, utan TVÅ For Dummies-böcker, som förklarar ungefär allt som finns att veta om grundläggande rollspelade i Dungeons and Dragons-stil.

Dessutom, den må vara corny och hyfsat missvisande, men den här finns ju:

http://www.wizards.com/playdnd/playdnd.asp

Så, okej, D&D må kosta runt tusenlappen bara för grundböckerna (till vilket det kommer spelplan, tärningar, miniatyrer, spelvärldsbok och ja, ni vet), och det är typ 1000 sidor regler också (återigen, utan spelvärld), men jag hävdar ändå att D&D är det bästa nybörjarspelet.

----

Nu minns jag förresten att en kompis hade ett nybörjar-AD&D när jag var liten. Också med spelplan, antagligen figurer. Till spelet följde också en CD-skiva med inlästa SL-beskrivningar. Det var både en bra och en dålig idé, tror jag.

Arfert

Facit
Re: Billigt!

såg att SF sålde Saga för 239:-, vilket är lite under riktpris, men vi har ju fri prissättning, så visst!

kängtrollson

Veteran
Vi har ju vårt kontor i anslutning till en spelbutik och jag var med om att det kom in en ung tjej (13-15) som ville börja spelleda rollspel, hon hade tidigare spelat Chock ett fåtal gånger och ville köpa ett spel som var lätt att komma igång med. Det finns inte något sådant spel i butikerna (vad jag vet) för tillfället. Vi har ju Mutant och det är ju kul, men det är lite knepigare att komma in i än fantasy och skräck, Trudvang är inte vad jag kallar nybörjarspel. Skymmningshem då? bra, systemet är lätt att förstå, men det är mycket detaljer man måste sätta sig in i i det spelet om man vill förstå hur världen funkar och dessutom gillar inte alla manga eller anime. Vi tänkte på Gurps lite, men det har ju inte någon info om hur man spelleder. Vad jag har upplevt är att det spel man finner hemma hos folk som normalt inte spelar andra rollspel eller som man aldrig trodde spelat rollspel är uteslutande Mutant 2089. För de som är barn min tid så var det spelet lätt att förstå, för man hade sett Robocop, Terminator, Turtles och Waterworld. Ungarna behöver något som är lätt att förstå och något de kan placera. Äldre som vill börja spela och som kan engelska kan gott köpa vad som helst och lite tärningar, men rek är En Garde! (smygreklam), Trudvang, Eller Runequest, Eller Call of... eller Västmar eller Rolemaster, då de flesta vuxna som börjar spela har orken och förståelsen att läsa och behandla regler. Eller nått...