Re: vad är ett spel?
spelregler är ju också beroende på defintionen av vad ett spel är, det är regler till ett spel, men vad är ett spel? det blir ju lite av ett cirkelargument
Att köra bil kan väl visst var ett spel, det finns ju massor av sånna till alla konsoller och en hel dröse till PC, eller hur?
Om jag gör inte nudda goldv till din PS2, är det mer ett spel än om vi gör det fysiskt i min lägenhet? Du verkar komma in på lite fler avgränsningar här...
En sak som Caillois (fransk gubbe som försökte förklara "games" vilket ju på svenska inefattar både lekar och spel) tar upp är att för att det skall vara ett spel (eller lek) är det en avgränsad aktivitet, skild från det vanliga, vardagliga livet, den har en tydlig början och ett slut.
Det verkar vara lite detta du är ute efter när du nämner bilen där, det är ju rimligen inte ett spel att åka bil till jobbet (om man inte gör det till ett, men då har det en början och ett slut med)
åter till lek kontra spel nu dock, det verkar som det du vill få fram är att spel är något man sätter sig vid, lekar är något man utför i rörelse, fysiskt (springa, hoppa osv) - i fia med knuff innebär fyra steg att jag flyttar en pjäs fyra "pluppar" medans det i en lek innebär fyra faktiska steg, har jag fattat det hela rätt?
Jag skulle gärna ha en absolut definition, men tror inte heller jag på sådana... min poäng är nästan mer att spel är ett av de mer svårgreppade begreppen inom svenskan och inte speciellt väldefinierat, det finns ju nu som du kanske märker ett mycket stort utrymme för tolkning.
Sedan tror jag inte att vi någonsin kommer hitta en riktigt bra definition, men jag tycker att det är intressant att disskutera ämnet