Nekromanti Vad behöver omstövlas?

cogitare

Swashbuckler
Paal;n202390 said:
...fokusera mest på städerna och minimera zonutforskning och de muterade djuren.
Fanns ens muterade djur i Mutant 2089? Jag kan inte minnas det? Iofs. inte svårt att re-skinna MUT till att vara ett vandrande djur om man vill men var det tänkt att det även täckte muterade djur? Mitt minne sviker mig lite här känner jag men spontant har jag för mig att muterade djur redan var ganska nedtonat (hur coolt nu muterade prisjägarmungos än må vara...).

Cog.

Leon

Leo carcion
cogitare;n202410 said:
Fanns ens muterade djur i Mutant 2089? Jag kan inte minnas det? Iofs. inte svårt att re-skinna MUT till att vara ett vandrande djur om man vill men var det tänkt att det även täckte muterade djur? Mitt minne sviker mig lite här känner jag men spontant har jag för mig att muterade djur redan var ganska nedtonat (hur coolt nu muterade prisjägarmungos än må vara...).

Cog.
Jag tror att muterade djur fanns i reglerna, men aldrig dök upp i annat publicerat material.

Min referens till mungo ovan var ju för Mutant MAX - ALLA mutantversioner nedklämmda i en gigantisk lila-kamoflagespräcklig låda.

Mogger

Hipsteranka
Peter;n202411 said:
Jag tror att muterade djur fanns i reglerna, men aldrig dök upp i annat publicerat material.
Så var det. Däremot dök det upp en hel del utomjordingar!!!???

Ett nytt, snyggt Chock - lika snyggt som Symbaroum. Blev otroligt besviken på hur ful den tredje upplagan blev från Growling Door Games.
Och sen vill jag se Partisan, med utomjordiska invasioner och motståndsrörelser á la V.

cogitare

Swashbuckler
Jag skulle vilja se Nephilim RPG i en ny version med stöd för de Selenim (onda Nephilim som kom från den svarta månen istf från de vanliga fem elementen i spelet). Finns tydligen på franska men eftersom jag inte kan ett ord franska och inte orkar lära mig det för ett rollspel så... Och kanske andra regler än BRP.

Fanns det utomjordingar i Mutant 2089? Ytterligare en sak jag måste ha missat...

Cog.

Paal

Imaginär fantast
Peter;n202411 said:
De fanns med i grundreglerna och nämndes någon enstaka gång i äventyren och expansionerna. Fokuset i grundreglerna var fortfarande färgat av orginal-Mutant.

Vi spelade dock med en hel del muterade djur och plockade in expanderade regler för dem från gamla mutant, glada 12-åringar som vi var. Så det är nog framförallt mitt personliga Mutant 2089 som begöver rensas upp från muterade djur. Dock borde en tydligare klassskillnad mellan mutanter och norm:er införas. Motsättningarna fanns där men som jag minns det så fanns mutanter på rätt höga poster trots allt. Mer klasskrig som i M:UA!

Paal

Imaginär fantast
Peter;n202419 said:
T.ex. i Ypsilon 5 :)
Var det inte med utomjordingar i Drakens öga med? Ganska säker på att minst två äventyr hade med aliens.

Khan

Kondottiär
Grisodlar'n;n202416 said:
Och sen vill jag se Partisan, med utomjordiska invasioner och motståndsrörelser á la V.
Det känns som något som skulle kunna funka. Ett sådant spel har jag inte sett förr, i alla fall inte med svenska förutsättningar. Dessutom är ju Partisan redan mytomspunnet, så det finns ju alla möjligheter att sälja det dessutom.

]
Måns said:
Skriver också under på "Nya Mutant". Tror jag har 10 googledocs med mer eller mindre utförliga beskrivningar av framtiden år 2089. Fast egentligen skulle det bara behövas ett uppdaterat system, sedan kan man använda DaiTokyo och Berlin som de är beskrivna.

Klassisk Bladerunner-cyberpunk. Så som den var på 80-talet. Inget post-cyberpunk-trams!
Det verkar som om kärleken till Mutant -89 är rätt stark. För min del var det spelet min första introduktion till genren cyberpunk och jag skulle hemskt gärna se en ny version av det.Men då ska det vara retro-sci fi. Sladdar! Stora bildrör! Det är något speciellt med att ge sig ut i en förbjuden zon i Mutant -89 där man har miljoner coola cyberprylar och vapen och ÄNDÅ inte kan gå säker för all skit som zonen kan kasta på en. Just det behovet täcker ju i och för sig Rotsystem rätt bra - har Krank några planer på en Mutant: Krank edition?

Tsianphiel

Swordsman
Krille;n202190 said:
Annars skulle jag gärna se att någon tog upp James Bond 007 igen. Regelmässigt vet jag inte riktigt vad som behövs göras. Jag är framförallt ute efter är känslan av en high-end-produktionsäventyr med box och bra handouts, och inte bara en sketen bok.
James Bond står i hyllan hemma och jag håller med, det vore fantastiskt om någon kunde göra en lite mer modern remake. Även om reglerna håller hyfsat är det ändå såååå åldrat när det kommer till gadgets och grejer.

Annars hase jag nog gärna sett en återkomst av Run Out the Guns som jag bara har som startbox men som är ett himla fint piratrollspel som utspelar sig på 16- och 1700-talen. Lite som Pirater!

Mundo

Myrmidon
Neotech och Kult.

Båda är ju unde produktion, så snart kanske mina förhoppningar bemöts!

PAX

Jordisk Äventyrare
Era lata jävlar! :cool:

Spelen finns ju redan. Spela dem! Nya kostymer kommer ändå inte passa alla. Oavsett.

Spela spelen med de regler ni föredrar, lägg till och anpassa för den egna spelgruppen. Nytt bakgundsmaterial, fluff, med mera, skapar ni naturligtvis själva. Allt eftersom ni spelar.

Jag har inte James Bond RPG, har aldrig spelat, men idén att (som Cthulhu, med olika tidsperioder) kunna spela tidig eller senare Bond, alltefter smak, vore skoj.

Krille

Super Moderator
PAX;n202880 said:
Era lata jävlar! :cool:

Spelen finns ju redan. Spela dem! Nya kostymer kommer ändå inte passa alla. Oavsett.

Spela spelen med de regler ni föredrar, lägg till och anpassa för den egna spelgruppen. Nytt bakgundsmaterial, fluff, med mera, skapar ni naturligtvis själva. Allt eftersom ni spelar.

Moderering:

PAX: vi har faktiskt en regel om sådana poster.

Reglerna said:
4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
(min understrykning)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Khan;n202428 said:
Men då ska det vara retro-sci fi. Sladdar! Stora bildrör! Det är något speciellt med att ge sig ut i en förbjuden zon i Mutant -89 där man har miljoner coola cyberprylar och vapen och ÄNDÅ inte kan gå säker för all skit som zonen kan kasta på en. Just det behovet täcker ju i och för sig Rotsystem rätt bra - har Krank några planer på en Mutant: Krank edition?
Tja, finns det några hinder för att spela M89 med reglerna från Rotsystem? Rotsystems regler är ju strömlinjeformade och sjukt enkla att modda till precis vad som helst.

Så... Vad skulle egentligen behövas? Vad saknas? Jag kan säkert skriva ihop en PDF av något slag (med avfilade serienummer, så att jag inte inkräktar på Mutant-varumärket). Eller, helst skulle jag väl vilja att nån med lite bättre koll på originalet skrev. Jag kan kirra illustrationer om det behövs, layouta och sånt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
IcarusDream;n202916 said:
MUTANT: Krank Noll Alfa
Eller bara MUTANT: Krank Omega.

(Inte roligt? För få som fattar referensen? OK...)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
En ny version av Flashing Blades hade fått mina pengar. Det hade inte behövt vara så himla märkvärdigt, bara lite snyggare och fräschare än det gamla spelet.

Jag hade gärna sett en ståry-nåw-ig version av Pendragon, men det kommer inte att ske. Utgåva 5.2 är just på väg, en 6 utgåva är långt borta och i vilket fall har Stafford sagt att det är bakåtkompabilitet som gäller. Pendragon har i princip haft samma regler sedan början av 90-talet och så lär det förbli så länge han är i livet. Och Pendragon är kanske sitt system så mycket att en radikal ändring av systemet hade blivit ett annat spel i vilket fall.

En mer OSR-ig variant av Drakar och Demoner - då menar jag både regler och estetiskt - hade jag också velat se, alltså DoD modell tidigt 80-tal gjort med moderna BRP-regler (eller något än mer radikalt; det är vad jag hade gjort om jag ägt namnet). Det finns ett dussin personer på det här forumet som hade kunnat göra DoD till ett genomtänkt, snabbt och retro-snyggt spel. Synd bara att Riotminds inte har vett nog att använda sig av dem. Mina förväntningar på nya DoD är noll, så kanske, kanske, blir jag positivt överraskad?

(I teorin jobbar jag själv på de två senare spelen, men i nuvarande tempo lär jag inte få klart dem förrän någon gång nästa århundrade).

PAX

Jordisk Äventyrare
Voldstagg13;n202914 said:
Jag har inte James Bond RPG, har aldrig spelat, men idén att (som Cthulhu, med olika tidsperioder) kunna spela tidig eller senare Bond, alltefter smak, vore skoj.

Jo det vore kanske en av de största IP att bygga en ny version på. Splatbooks för olika tidsepokrar, Spectre, med mera. Har spelet i hyllan här hemma men inte läst det så noga. Spycraft låg väl ganska nära JB när det begav sig.

Finns det något JB rollspel - inofficiellt - på nätet? Frågan är väl om det inte är bättre att skapa ett nytt "spygame" med känslan av JB och en del andra kända karaktärer? Bourne, Hamilton, Mission Impossible.