Nekromanti Vad behöver omstövlas?

Leon

Leo carcion
Rymdhamster;n202250 said:
ALLA mutant?

Året är 3790. Ondskans horder har krossat megakorporationerna, och bombarderat det som finns kvar av jorden med röda pestens loppor. Titanmakter som Capitol, Elyisum och Brödraskapet är allt som finns kvar av de forntida korparna - dolda i enklaver, härskande över en handfull överlevande megastäder och med en väldig megapol på månens baksida.

På jorden har mutanter och trasiga robotar långsamt försökt återbygga livet i de utbombade zonerna. I mutantskandien har ett rike uppstått under titankonglomeratet Bauhaus-Elysiums hemliga beskydd. Pyrisamfundet skapades när Kejsar Maximilian iklädd forntrooperrustning besegrade symmetrimästaren Hydran och hans mutantlegionärer med sin skarprättardeathlockdrum.

Samtidigit vaknar människor från tiden innan rymdkrigen, muskulösa biotroniska mördarrobotar bekämpar biologiskt modifierade människor i den förtunnade luften bland venus döende djungler och megastaden Berlin hörs klangen av dueller mellan mishimaninjor och skotska grävlingar.

Välkommen till Mutant MAX - spelet där allt är möjligt.

Nu måste jag gå och tvätta mitt tangentbord med garvsyra

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skriver under på Nya Mutant. Å andra sidan skulle ju ett sånt spel fullkomligt krossa mitt egna lilla 80-tals-cyberpunkrollspel... =)

Jag skulle vilja se en reboot av Mutant Chronicles. Den utgåva som finns ute nu är jätteful och har ett skitdåligt regelsystem, även om de gjort en del intressant med världen. Jag gillade idéerna jag hörde från COG Games, men de visade sig ju vara oförmögna att leverera. Ett MC med något slags Gumshoe-tänk, det vore nå't...

Jag skulle vilja se en reboot av Engel, med en mer scenarioskaparfokuserad spelvärldsbeskrivning och ett regelsystem som varken var det endimensionella tyska med tarotkorten eller det i sammanhanget skitdåliga d20. Kanske powered by the apocalypse, eller någon söndermörbultad variant av detta som faktiskt tillåter scenarioskrivande i traditionell mening? Men Moves och sånt, absolut.

Jag skulle också vilja se en reboot av Mechanical Dream - samma sak där egentligen: ett rimligt regelsystem och fokus på hjälp till SL att konstruera intressanta scenarier i spelvärlden (och inte bara stridsencounters).

Jag väntar också fortfarande på ett Nobilis powered by the Apocalypse. Jag tycker rätt illa om AW generellt, men för just den spelvärlden får jag väldigt mycket hand-i-handskekänsla.

Sapient

Swashbuckler
Peter;n202252 said:
ALLA mutant?
I love it.

Men jag förutser vissa problem - jag är säker på att det skulle vara omöjligt att hitta en spelgrupp som kan skapa rollpersoner utan att dessa rimligen borde börja förinta varandra omedelbart.

Leon

Leo carcion
Sapient;n202274 said:
I love it.

Men jag förutser vissa problem - jag är säker på att det skulle vara omöjligt att hitta en spelgrupp som kan skapa rollpersoner utan att dessa rimligen borde börja förinta varandra omedelbart.
Givet, och hur balanserar man ett system där man kan spela doomtroopeer, SVOT-cyborg eller muterad mungo ;)

Sapient

Swashbuckler
Peter;n202315 said:
Givet, och hur balanserar man ett system där man kan spela doomtroopeer, SVOT-cyborg eller muterad mungo ;)
De som inte spelar muterad mungo får skylla sig själv! Den som gör dåliga val kan inte skylla på någon annan.

:)

luddwig

Lawful evil
Jag tänkte spontant på Alternity, ett spel som jag aldrig spelat men som en kompis till mig hyllat oerhört mycket. Sedan tittade jag runt lite och upptäckte att det faktiskt ska komma en ny version av Alternity till 2017. Omstövling pågår alltså.

När det gäller Mutant skulle jag gärna se nyutgåvor av 1984 års version plus Mutant 2, den senare bearbetad så att den blir mer spelbar.

Mogger

Hipsteranka
Jag hade inte blivit ledsen om det dök upp ett Mouse Guard på 68-sidor. Lika snyggt och stämningsfullt, men tightare och mer flexibelt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Peter;n202225 said:
Mutant 2189 - Äventyr i Megaberlin

- Polisprocedurals bland de skumma gatorna i Kreuzkölln Megadom
Det var typ det som var Nya Mutant för mig de sista åren. RP hörde till mord-roteln på en underfinansierad polisstation i nöjeskvarteren.

Murder of the week, äventyren skrev sig själva.

Mogger

Hipsteranka
wilper;n202373 said:
Det var typ det som var Nya Mutant för mig de sista åren. RP hörde till mord-roteln på en underfinansierad polisstation i nöjeskvarteren.

Murder of the week, äventyren skrev sig själva.

Samma här. Fast kampanjen höll inte flera år. Snarare några månader eller så.

Wyldstorm

Swordsman
The riddle of steel, oWoD (mestadels mage är prio för mig), Ars magica (skitregler), pendragon.
Typ regelmekanik prio, men tRoS behöver en värld också.

Leon

Leo carcion
Wyldstorm;n202382 said:
Ars magica (skitregler)
Ett omskrivet Ars Magica vore grymt - inte bara reglerna utan även världen. Mer Umberto Eco och mindre Vampire. Har aldrig förstått poängen med att ha magikerklaner (hus)

P.s. Och ja, jag vet att det snarare är Ars Magica som påverkade Vampire...

Paal

Imaginär fantast
Måns;n202235 said:
Skriver också under på "Nya Mutant". Tror jag har 10 googledocs med mer eller mindre utförliga beskrivningar av framtiden år 2089. Fast egentligen skulle det bara behövas ett uppdaterat system, sedan kan man använda DaiTokyo och Berlin som de är beskrivna.

Klassisk Bladerunner-cyberpunk. Så som den var på 80-talet. Inget post-cyberpunk-trams!
Hade lite tankar för något år sedan om att plocka utvalda delar av regelsystemet från Eclipse Phase (som är ett något uppdaterat BRP) och strömlinjeforma ihop det med Mutant 2089, behålla världen till 90%, uppdatera lite småsaker och fokusera mest på städerna och minimera zonutforskning och de muterade djuren. Blev inte mer än lite tankar och anteckningar, men hade älskat en liknande uppdatering.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Peter;n202388 said:
Ett omskrivet Ars Magica vore grymt - inte bara reglerna utan även världen. Mer Umberto Eco och mindre Vampire. Har aldrig förstått poängen med att ha magikerklaner (hus)

P.s. Och ja, jag vet att det snarare är Ars Magica som påverkade Vampire...
Poängen var att det skulle vara lätt för spelare att välja vilken typ av magiker de ville vara om jag minns rätt. Jonathan Tweet snackade en del om det när han pratade spelmakande på GothCon för ett gäng år sen. De hade varit så nöjda med hur det funkade så Mark Rein-Hagen tog med sig det till sitt nya spel Vampire.

Det sagt: mer Umberto Eco och mindre Vampire låter ganska smarrigt. Jag har aldrig spelat Ars Magica ordentligt, men det är ett av de där spelen som jag gillar på princip (även om jag kanske tycker att det bästa med Ars går att stjäla och stoppa in i nästan vilket spel som helst).

Leon

Leo carcion
Mhm. Något halvvägs mellan Ars Magica och Song of Ice and Fire Roleplaying. Varje spelare har en familjemedlem, en hushållsmedlem och en tjänare. Och en gemensam entitet a la Ars Magica eller Mutant år Noll som motsvarar borgen eller handelshuset.

Järn har ju mycket av det här också.