Nekromanti Vad behöver omstövlas?

Khan

Kondottiär
I denna tid av nyutgivningar, omskapningar och gamla licenser som får nytt liv funderar jag på vad som fattas. Vilken licens behöver ett nytt försök? Vilket spel önskar du att någon plockar upp från forna dagar och ger ny dräkt? Vilken licens vill du se få ett nytt liv med Story Now-tänk, eller en modern regelmotor? En Fiasco-modul anpassad till NeoViking?

Själv skulle jag hemskt gärna se någon plocka upp Chronopia igen och göra det bra. Den stora staden är en bra idé som plats, men världen behöver definitivt balanseras om och göras spelbar. Dessutom inbjuder den till att använda något liknande motorn i Svavelvinter (Hej Fria Ligan! Ni har inget annat för er, va? ;) ) för att skapa ett intrigspel mellan stadens olika makthavare. Över stadskartan läggs ett raster av möjliga influensområden, där makthavarna krigar och skickar ut rollpersonerna på uppdrag. Skulle kunna bli riktigt fint.

anth

Vetefan
Castle Falkenstein.
Det var bra länge sedan jag såg den i tryck.

Vilken campaign setting som helst till nya Dungeons & Dragons utom Forgotten Realms.
Nu har DnD5 funnits ute i över två år och det enda som kommit är en bok om Svärdkusten i Faerun.
Jag har inte några specifika önskemål längre, bara precis vad som helst förutom Forgotten Realms.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag funderar ibland på hur Vampire skulle kännas om det hade ett spelsystem med regler för politik, intriger och maktövertagande och inte bara regler för att slåss och använda coola förmågor.

Lukas

Mannen i Gult
Jag skulle vilja se ett modernt Rolemaster som försökte ha kvat den gammla känslan men ändå kändes som ett modernt spel.

Krille

Super Moderator
anth;n202184 said:
Castle Falkenstein.
Det var bra länge sedan jag såg den i tryck.
+1 på Castle Falkenstein, så länge de inte överger korten. För det är bara skumrasket och buset och möjligen den där utbölingen Napoleon III som spelar tärningsspel. Men ingen gentleman befattar sig med tärningar, och nämner inte ens tärningar i närheten av en dam!

---

Annars skulle jag gärna se att någon tog upp James Bond 007 igen. Regelmässigt vet jag inte riktigt vad som behövs göras. Jag är framförallt ute efter är känslan av en high-end-produktionsäventyr med box och bra handouts, och inte bara en sketen bok.

Jovian Chronicles skulle jag också gärna se att någon tog upp igen, med ett action-orienterat system snarare än Fuzion eller det senare Silhouette. Kanske typ Cortex Plus Heroic skulle passa.

Och medan vi ändå talar om saker som gör sig bättre utanför Fuzion, en PbtA-baserad Usagi Yojimbo – eller varför inte en baserad på Hjältarnas tid? – med ungefär samma sidekonomi som den första Fuzion-versionen av Greg Stoltze. Det skulle sitta fint som snus!

Jocke

Man med skägg
Ett Planescape-spel som med regler som är mer Planescape än D&D.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hade hyvlat kortet samma sekund som en nyutgåva av Nya Mutant utannonserades. Inte för att jag behöver fler böcker, jag har redan allt jag behöver, men det hade varit kul att stötta.

En ny utgåva av Classic Traveller hade varit kul. Samma spel som tidigare, men modernare presentation.

Gemini dryper av 90-tal. Men det håller nog än idag.

cogitare

Swashbuckler
Gurgeh;n202186 said:
Jag funderar ibland på hur Vampire skulle kännas om det hade ett spelsystem med regler för politik, intriger och maktövertagande och inte bara regler för att slåss och använda coola förmågor.
Har vi tur så blir det något sådant i Vampire 5th edition som planeras av White Wolf nu...

Cog.

mirandir

Veteran
wilper;n202193 said:
Jag hade hyvlat kortet samma sekund som en nyutgåva av Nya Mutant utannonserades. Inte för att jag behöver fler böcker, jag har redan allt jag behöver, men det hade varit kul att stötta.

En ny utgåva av Classic Traveller hade varit kul. Samma spel som tidigare, men modernare presentation.
Precis exakt vad jag hade tänkt skriva. Så jag nöjer mig med ett citat och ett "dito!".

anth

Vetefan
Krille;n202190 said:
Annars skulle jag gärna se att någon tog upp James Bond 007 igen. Regelmässigt vet jag inte riktigt vad som behövs göras. Jag är framförallt ute efter är känslan av en high-end-produktionsäventyr med box och bra handouts, och inte bara en sketen bok.
+1 på James Bond.

Vilket fick mig att tänka på ett annat gammalt spel, GangBusters, som jag haft mycket kul med.
Jag bläddrade nyligen igenom GangBusters och kan bara konstatera att när jag var yngre, på 1980-talet, så hade jag inte så höga krav på regler. Så regelmotorn får nog göras om rejält om man ska ge ut GangBusters igen.

Paal

Imaginär fantast
Artesia: Adventures in the Known World RPG, med ett smidigare system och utgivet av ett lite större förlag under Mark Smylies överseende som kunde få ut lite världsböcker. När Smylie ska göra allting själv blir det ju aldrig klart.

cogitare

Swashbuckler
wilper;n202193 said:
Snacka om! Nya Mutant (svarta lådan, 2089, kärt barn har många namn...) var mitt första rollspel inköpt i den lokala leksaksaffären. Hade varit ett måste att köpa eller crowdfunda om det dök upp :D

Chronopia som setting hade jag gärna sett en re-make på. Det fanns mycket potential där tyckte jag. En del saker blev lite fånigt (wongoser som ras-stereotyp, gobliner porträtterades som comic relief ganska mycket t.ex.) men överlag så hade jag gett pengar till ett sådant projekt också.

Nu när Warhammer inte hålls av FFG längre så skulle någon kunna plocka upp den bollen och springa med den. Trean blev väl aldrig någon succé direkt och WH2 var länge sedan (nej jag tycker inte Zweihänder är någon värdig uppföljare).

Cog.

Paal

Imaginär fantast
cogitare;n202217 said:
Snacka om! Nya Mutant (svarta lådan, 2089, kärt barn har många namn...) var mitt första rollspel inköpt i den lokala leksaksaffären. Hade varit ett måste att köpa eller crowdfunda om det dök upp :D
Känner igen mig fullständigt!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Paal;n202214 said:
Artesia: Adventures in the Known World RPG, med ett smidigare system och utgivet av ett lite större förlag under Mark Smylies överseende som kunde få ut lite världsböcker. När Smylie ska göra allting själv blir det ju aldrig klart.
Vad än som krävs för att Smylie skall gå tillbaka och göra klart Artesia-serien är jag för.

Paal

Imaginär fantast
wilper;n202220 said:
Vad än som krävs för att Smylie skall gå tillbaka och göra klart Artesia-serien är jag för.
Älskar den serien. Någon borde visa honom hur Kickstarter fungerar. Sen slänger jag gladeligen massor med pengar på honom.

Leon

Leo carcion
Mutant 2189 - Äventyr i Megaberlin

- Spela mutant, psimutant, robot eller norm - givetvis med cybernetik
- Rollspelssveriges längsta vapen- och fordonslista
- Utforska solsystemet i Luna City och Kolonin Europa
- Bekämpa megakorpar som AlphabetBruckhausDeringer och Nissinkraft
- Polisprocedurals bland de skumma gatorna i Kreuzkölln Megadom, gängkrig i fristaten Spandau

Mogger

Hipsteranka
Skriver också under på "Nya Mutant". Tror jag har 10 googledocs med mer eller mindre utförliga beskrivningar av framtiden år 2089. Fast egentligen skulle det bara behövas ett uppdaterat system, sedan kan man använda DaiTokyo och Berlin som de är beskrivna.

Klassisk Bladerunner-cyberpunk. Så som den var på 80-talet. Inget post-cyberpunk-trams!