Nekromanti Vad beror könsfördelningen på?

anth

Vetefan
Eksem;n78346 said:
/me läste Cissis inlägg och insåg att ganska mycket av speltiden i den kampanj jag spelar i går ut på att shoppa saker och typ bada i varma källor eller bli inpackade i lera.
Beror inte det mer på att vi gör allt vi kan för att inte komma vidare i äventyret? :)

Radioaktiv

Hero
OBD: Alltså, det faktum att du just sade att det finns en biologisk anledning till att killar och tjejer gillar olika spel? Jag ser ingen anledning att ens fortsätta diskussionen efter det. "Separate but equal", no thanks.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Übereil;n78055 said:
Då de flesta inom hobbyn är män så är det för det mesta män som måste räkna ut hur de ska få in kvinnor ifall de vill ha in mer kvinnor i hobbyn.
Ett alternativ vore förstås att fråga en faktisk kvinna …

Korpen

Hero
Radioaktiv;n78111 said:
Obd: Klart det behövs källor! :) Plus att om det där är något du vill hävda så kan man ju prata om att de som köper det som du talar om är män mellan 45 och 60, (om jag inte missminner mig helt, jag läser historia på SU så vi fick se statistiken dårå...), så det gäller verkligen inte alla män. Historieintresset är dock lika stort mellan män och kvinnor, även om äldre kvinnor hellre släktforskar än läser om Hitler. Om vi dock kollar på oss som pluggar historia just nu så är vi lite fler tjejer än killar, så det ändras. Det är mer en generationsfråga. Yngre kvinnliga historieforskare tar mer och mer fram information om kvinnor och deras roll i krig, kvinnor som bärsärkar och så vidare. Det finns exempelvis ett stort intresse hos kvinnor om kvinnor i krig, det har tagits med i utställningar på bland annat Armémuseum. Sedan så förflyttas ju historieforskningens perspektiv allmänt från krig till mer strukturtänk. I allmänhet sådär.
Sanning med modifikation. Om man tittar på specifikt området militärhistoria så är män en överväldigande majoritet både bland studenter och bland forskare. På FHSs grundkurser i Militärhistora så är det de senaste åren runt 85% män bland studenterna. Den skillnaden ökar om man ser utanför Sverige och tittar på resten av Europa, då är ofta under 10% av de som forskar som är kvinnor.
Varför det ser ut så på forskarnivå är inte så konstigt; militärhistoria har ofta ganska låg status på de klassiska universiteten, dels pga. att det finns ett så stort populärvetenskapligt intresse, dels på grund av historisk koppling till olika militära institutioner.

Om man flyttar sig till trådstartarens fråga så är det nog som med nästan all annan mänsklig aktivitet; det handlar om social status och bekräftelse. Om de flesta av dina vänner inte inte vet vad handlar så finns ingen bekräftelse att få. Rollspel är i det som vilken annan hobby som helst, flugfiske, bowling, curling, fotboll, skriva poesi, knyppling eller hemslöjd. Människor börjar inte med dem om de inte kommer i kontakt med dem, främst genom personer de redan känner. Det är en stor anledning till att spel-sverige är så hårt etniskt rensat, det handlar inte om att folks skräms iväg så mkt som att de inte ser varför de skulle vilja vara med eller skulle få ut något av att vara med överhuvudtaget.

Übereil

Swashbuckler
Dante;n78537 said:
Ett alternativ vore förstås att fråga en faktisk kvinna …
Jag tror å andra sidan inte att man kommer kunna åstakomma någon bred medvetenhet om problemet av att individuella medlemmar frågar andra individuella kvinnor om deras individuella syn på varför det är så få kvinnor inom hobbyn. Kvinnlig input är förvisso högst välkommet (det har lagts fram en hel del gissningar baserat på lösa grunder hittils, skulle jag säga), men problemet är att det är lite svårt att få till - i alla fall här på forumet.

Übereil

nyvinter

Illustrationist
Lägg också till det tyvärr vanliga beteendet med gatekeeping ibland nischade nördgrupperingar. Om en tjej säger sig gilla serier så kommer tjugo följdfrågor och krav på en skriven uppsats om kronologin i X-men för bestämma ifall hon ljuger eller inte. Säger en kille att han gillar serier så blir det bara ett "gött mos."

Jag har inte sett sådant beteende i rollspelssammanhang — men jag är å andra sidan väldigt periferisk. Men om jag blev utsatt för sådant här skulle jag i varje fall dra mig för att homogeniska nischer oavsett om gatekeeping förekommer eller inte (man vet ju inte förrän det händer).

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, grej ett: Nu är det kanske för att jag bott i Kina, men den arketypiska mahjongspelaren är för mig en kvinna i medelåldern. Jag hade gissat att majoriteten spelare var kvinnor, men jag vet ju inget om hur hobbyn ser ut här. Frisör är ju ett mansyrke i Kina och ett kvinnoyrke i Sverige, så det behöver ju inte matcha.

Med det sagt så tycker jag inte att det behöver vara så kontroversiellt att säga att kvinnor i allmänhet är mindre intresserade av grottröj, axelskydd och att få vara Conan. Oavsett om den skillnaden är biologisk eller social så tycker jag att det finns tecken på att den finns, och att fråga kvinnorna på forumet ger ju en ganska skev bild, eftersom de kvinnor som reggat sig på WRNU är just de som faktiskt gillar rollspel. Jag tror att andelen kvinnliga spelare är något större i indiespelkretsar, och de spelen tenderar ju att fokusera mer på relationsdrama och mindre på orchslakt.

Sedan fortsätter ju rollspel att framställas som något mansnördigt, framförallt i USA, som är vår viktigaste kulturella influens (speciellt i nördkretsar, eftersom nördhobbyn lika amerikansk som McDonalds). Big Bang Theory lyckas få mig att skämmas för att säga att jag sysslar med rollspel, och det är väldigt tydligt att kvinnorna i serien inte är aktuella som spelare.

Ond bråd död

Swashbuckler
Radioaktiv;n78461 said:
OBD: Alltså, det faktum att du just sade att det finns en biologisk anledning till att killar och tjejer gillar olika spel? Jag ser ingen anledning att ens fortsätta diskussionen efter det. "Separate but equal", no thanks.
Ok. Det är tydligen något väldigt udda att tro att biologi spelar någon som helst roll för hur en person är. :)

Arfert

Facit
Såg du Vetenskapens värld härom kvällen? Där diskuterades biologi vs miljö. Och svaret var, inte oväntat: båda påverkar, men inte så mycket som man tror när det gäller vissa saker, och mer när det gäller andra.

Dock svarade programmet hur det är med rollspel.

Min gissning: De flesta tjejer inser hur monumentalt barnsligt det här är. Fantisera att man är en Anka med svärd? Väx upp! :)

Übereil

Swashbuckler
Ond bråd död;n78627 said:
Ok. Det är tydligen något väldigt udda att tro att biologi spelar någon som helst roll för hur en person är. :)
Det är rätt stor skillnad mellan att påstå att biologi påverkar hur personer är och att biologi påverkar hur män och kvinnor är. Ena påståendet generaliserar betydligt mer än det andra påståendet, t ex.

Übereil

Ond bråd död

Swashbuckler
Übereil;n78640 said:
Det är rätt stor skillnad mellan att påstå att biologi påverkar hur personer är och att biologi påverkar hur män och kvinnor är. Ena påståendet generaliserar betydligt mer än det andra påståendet, t ex.

Übereil

Ja, det är det senare jag menade. En persons biologiska kön påverkar hur den är.

Radioaktiv

Hero
OBD: Saker jag tycker är urlöjliga: Att vad jag har mellan benen på något sätt skulle bestämma om jag gillar att mörda troll eller inte.

Ram

Skev
Radioaktiv;n78667 said:
OBD: Saker jag tycker är urlöjliga: Att vad jag har mellan benen på något sätt skulle bestämma om jag gillar att mörda troll eller inte.
Jag tror iofs inte att OBD har pratat om just dig...

Jag tror att biologi är en ganska stor del av hur vi är funtade. Vad tror du?

Ond bråd död

Swashbuckler
Nej, Ram har rätt. Och jag tycker också att det är strawman-argument att börja tala om könsorgan istället för kön också.

Übereil

Swashbuckler
Ond bråd död;n78680 said:
Nej, Ram har rätt. Och jag tycker också att det är strawman-argument att börja tala om könsorgan istället för kön också.
Att könsorganet påverkar ens intressen är i stort vad påståendet "ens biologiska kön påverkar ens intressen" betyder. Visst, det är en förenkling då det även skiljer lite vad man har för interna organ samt lite andra fysiska förutsättningar, men vad du säger är att de här fysiska förutsättningarna har en icke-negligerbar påverkan på människors psyke.

Om man inte tycker det påståendet är urlöjligt så kan man testa att istället byta ut män och kvinnor mot ljus och mörkhyade och se var man landar.

Übereil

Übereil

Swashbuckler
Ram;n78677 said:
Jag tror iofs inte att OBD har pratat om just dig...

Jag tror att biologi är en ganska stor del av hur vi är funtade. Vad tror du?
Det är, som sagt, stor skillnad på påståendet att vår biologi spelar roll för hur vi är som individer och att våran könstillhörighet spelar roll för hur vi är som individer. Det senare är ett mycket mer kontroversiellt påstående än det tidigare.

Übereil

Ram

Skev
Übereil;n78710 said:
Det är, som sagt, stor skillnad på påståendet att vår biologi spelar roll för hur vi är som individer och att våran könstillhörighet spelar roll för hur vi är som individer. Det senare är ett mycket mer kontroversiellt påstående än det tidigare.
Mjo, så är det säkert...

Asså, i ärlighetens namn har jag inget alls att basera detta på, men jag tror faktiskt att vår könstillhörighet har en hel del att göra med hur vi (generellt vi, inte person x) blir som individer. Jag har ingen aning om hur mycket eller på vilka sätt.

Wyldstorm

Swordsman
Radioaktiv;n78667 said:
För att förekla lite, en liten skillnad i testosteron (som delvis faktiskt produceras i testiklarna) gör en sjuhellvettes skillnad i beteende.
Skulle en kvinna få hormonerna från en (frisk) mans testiklar skulle denna kvinna bete sig MARKANT mer "manligt" inom kort.
"Manligt" såsom aggressivare, (kåtare), mer hyperaktiv & en del annat. (tänk anabolamissbrukande muskelbyggare..)
Därefter (beroende av i vilken fysisk mognad personen har) börjar snabbt tecken på kroppsändringar ske... Det finns gått fog att klassa testosteron som dopning, om vi säger så. SPECIELLT för kvinnor, då ni normalt har så lite..

RasmusL

Champion
Wyldstorm;n78723 said:
För att förekla lite, en liten skillnad i testosteron (som delvis faktiskt produceras i testiklarna) gör en sjuhellvettes skillnad i beteende.
Skulle en kvinna få hormonerna från en (frisk) mans testiklar skulle denna kvinna bete sig MARKANT mer "manligt" inom kort.
"Manligt" såsom aggressivare, (kåtare), mer hyperaktiv & en del annat. (tänk anabolamissbrukande muskelbyggare..)
Därefter (beroende av i vilken fysisk mognad personen har) börjar snabbt tecken på kroppsändringar ske... Det finns gått fog att klassa testosteron som dopning, om vi säger så. SPECIELLT för kvinnor, då ni normalt har så lite..

Det finns något fantastiskt ocharmigt i att berätta för någon annan hur hen egentligen fungerar och tänker. Jag vet att medicinska modeller är ett vetenskapligt legitimt sätt att analysera sådant här på men de är inte för mig och de blir gräsligt generella och därmed rätt opraktiska att applicera på enskilda individer ("en kvinna"). Över ett större urval kan du säkert visa på skillnader men frågan är om skillnaderna mellan könen klår skillnaderna mellan individerna när det kommer till hobbypreferenser. Jag tror inte det.

Feuflux

omjonasson.se
Liten kommentar om att män och kvinnor är olika:

Ja det är vi. Jag är man och gillar fotboll (typiskt manligt!) och ogillar matlagning och heminredning (typiskt kvinnligt!), men hey, jag ogillar snickeri och motorer (typiskt manligt!) och gillar att bygga lego/duplo/klossar och läsa barnböcker/berätta sagor med mina barn (typiskt kvinnligt att hänga med sina barn!). Så det kan ju finnas en del överlapp här...

(Sen är jag en klen mysis som bara gillar våld på film och i rollspel så jag lider bergis av testosteronbrist, fler kvinnopoäng till mig!)