Ram;n78906 said:
Jag vill verkligen inte prata om dig. Jag är helt okunnig om det området. Jag vill prata om teorier varför demografin runt män och kvinnor som spelar ser ut som den gör.
Varför är det så löjligt...? Om man i stället för "min" ovan sätter in tjejer/kvinnor?
Jag hävdar absolut inte att biologi är en stor sak, jag tror väldigt mycket på miljö som anledning till demografin. De saker som jag funderar över är till exempel sådana saker som (detta är saker som jag tycker mig se och skall inte ses som att jag hävdar fakta) att pojkar utvecklas långsammare än flickor och är mer våldsbenägna. Jag tror att det i viss grad leder till att de mer sannorlikt kan börja läsa fantasy då böcker av den typen innehåller hjältar som slåss och de är kvar i den "mogradsgraden" när de börjar lära sig läsa tillräckligt bra. Jag tror även att de lockas till rollspel (trad-spel) av samma anledning, att de är mer för "kontaktsporter"/våld samt viljan att vara en hjälte. Killar känns som de är mer fokuserade på att vara -ast. Stark-ast, snabb-ast, vig-ast, ...
Med andra ord tror jag att pojkar kan sugas in i rollspel och fantasy tidigare, innan det kritiska samhället tycker att det är "löjligt" så som fantasy och superhjälteserier sågs på för 10-20 år sedan och att det sedan leder till att de blir kvar i genren/området. Att börja med en icke-mainstream-hobby tror jag är mycket svårare än att bara luffa kvar lite i den fåran.
Som sagt, jag tror inte att det är någon huvudorsak, men jag tror att det påverkar och jag tror också att det påverkat mer tidigare.
Jag betvivlar att du har några som helst belägg för att det är mer killar som läser våldsam fantasy än tjejer och efter att ha tittat lite på vilka som befinner sig vid hyllorna med fiction på SF-bokhandeln en genomsnittlig dag så skulle jag hävda att målgruppen för vanlig fantasy är minst 50/50 eventuellt övervikt av tjejer.
Faktum är att det är väldigt få spel som tjejer tycker är tråkiga när de väl testar dem, precis som att det är mycket få spel som killar tycker är tråkiga när de väl testar dem. Tröskeln är att få folk att testa och att inte skrämma bort dem med en gamerkultur som är exkluderande. Biologi och vem som gillar vad är helt befängt att ge sig in på när det finns mycket enklare förklaringsmodeller. Låt mig illustrera.
När jag var 15 hade förmodligen jag och mina kompisar betett sig som freaks om det hade kommit en tjej och spelat med oss. Vi hade inte varit aggressiva, mer stirrande, lätt obehagliga och obekväma Golums. Det hade inte spelat någon roll om sagda tjej gillade min ganska uppfinningsrika och coola Drakar & Demonervärld som vi spelade i på den tiden, för hon hade inte velat umgås med oss på ett mer personligt plan.
Under tonåren och tidiga tjugoårsåldern lärde jag känna 30+ rollspelare som jag spelade med under någon längre tid. 20 av dem spelar jag fortfarande med av och till. Av dem är en enda en tjej, som dessutom numer bor i New York. Nyrekrytering till rollspelskretsar går långsamt efter 30. Hur är det tänkt att de 19 killar, som jag känner nu, och jag ska rekrytera nya spelare när nya spelare oftast rekryteras i tonåren eller på sin höjd tidiga tjugoårsåldern. Vi är nu 35+ nästan allihop. Vi är numer rätt städade, ändå upplever folk det som svårt att ta plats i vår gemenskap och upplever det faktum att vi är 5+ killar som är stora, skäggiga och väger över hundra kilo som rätt intimiderande.
Anledningen till att tjejer inte går med i vår grupp bara sådär är för att de som faktiskt kan bli nyrektryterade är 15+ år yngre än vi, uppfattar oss som gubbiga och har hundra anledningar att inte känna sig bekväma i vår närvaro, inte att tjejer gillar Western, men inte Dungeons & Dragons.