Re: Följdfråga
Fast min poäng är att de som gör det skapar identiska bilder. Porr har inget konstnärligt värde för alla bilder ser likadana ut.
Det finns en anledning till att "proffsporr" ser helt annorlunda ut än hemmagjord amatörporr. Det är många som snackar skit om porrbranschen, men tro inte för ett ögonblick att det inte kräver talang hos såväl aktörer som fotografer. Om man plåtar enligt turistmetoden (bara sikta och skjut på allt som ser intressant ut) så ser de flesta människor i bästa fall blyga ut näck, i sämsta fall blir det attans osmickrande bilder. Det kräver att man kan hantera kameran, att man kan ljussätta och att man vet hur man ska ge motivet bästa möjliga framställning. Detsamma gäller för modellen, man måste veta hur man ska posera för att det inte ska bli veck på fel ställen, magen inte ska se uppsvälld ut, leenden inte ska se konstlade ut osv. Tror man att man kan rigga en videokamera vid sängen och sedan pippa som vanligt och få ett porrmästerverk så misstar man sig.
Så nog finns det åtminstone ett hantverk (och då menar jag inte hos betraktaren...), om än kanske inte nyskapande konst.
Nu snackar jag iofs bara från antaganden utifrån vad jag fotograferat, och jag har aldrig haft förmånen att plåta nakenmodeller. Tyvärr, måste jag säga, det är ett tacksamt motiv, speciellt om man leker lite med ljus och skugga så att formerna framhävs, speciellt då kvinnliga former. Men, jag är för blyg för att fråga potentiella modeller (och vill inte åka på en snyting...), och ingen har frågat mig om jag vill plåta dem, så det lär väl inte hända.