Nekromanti Vad betalar du din illustratör?

Krille

Super Moderator
Re: Följdfråga

Hur går det ihop med alla kändisfotografier som publiceras överallt? Jag tvivlar på att Brittney har godkänt alla bilder på henne som publicerats.
Det är journalistik. Det finns till och med ett undantag i PUL för det.

Åkej, jag betraktar det som "journalistik" med hörbara dubbelfnuttar, men lagen håller tyvärr inte med mig.

Mogger

Hipsteranka
Annan kanal?

Jag är helt säker på att vi pratar om olika saker. vad jag menar är att porrbilder som Krank vill använda i kollage är helt ok att klippa från eftersom det får vara ett förbannat unikt porrjobb för att det ska räknas som samma verk som innan Krank började klippa i det. Så fort krank klipper ut bröstvårtan skapar han ett nytt verk, med ny verkhöjd.

jag är väldigt osäker på vad du pratar om, men svaret på din fråga är att de inte kan. precis som jag sa.

Troberg

Sinister eater

Som Wilper skrev, offentlig person är ett av de där undantagen jag nämnde. Det sagt så innebär det inte att man kan använda bilder på dem heller hur som helst, de har en "äganderätt" på sitt utseende. Du kan tex inte ta en bild på en känd person och skapa en produktlogga från den.

Mogger

Hipsteranka

Men så här då. Om jag använder dina semsterfoton, utan ditt medgivande, och skapar ett konstverk (i laglig mening) av dessa, vilken lag gäller då? mitt verk har ju egen verkshöjd och dina fotografier är bara skyddade i sitt orginalutförande.

Funkar det så?

Troberg

Sinister eater

Men så här då. Om jag använder dina semsterfoton, utan ditt medgivande, och skapar ett konstverk (i laglig mening) av dessa, vilken lag gäller då? mitt verk har ju egen verkshöjd och dina fotografier är bara skyddade i sitt orginalutförande.

Funkar det så?
Vet inte. Jag tror det måste prövas i rätten för att få ett definitivt svar.

Arfert

Facit

Modebilder som kan kännas generiska anses ha verkshöjd.
Svartvita författarporträtt som kan kännas generiska anses ha verkshöjd.
Generiska hiphopvideos anses ha verkshöjd.

o...ch så vidare.

På samma sätt har porr verkshöjd, om man ansträngt sig någotsånär.

Arfert

Facit

nej det kan man inte... då kommer man in på "lagen om namn och bild i reklam"...

..skvallerblaskor är skyddade av det fria ordet, precis som andra tidningar, och kan publicera bilder på folk lite hur de vill... men man får inte använda sig av en känd persons nylle (eller vem som helst egentligen) i reklam utan medgivande. Eller namn. Jag får inte kalla ett nytt tvättmedel för "Paris Hilton" (även innan hon registrerade sig som varumärke i andra sammanhang).

Mogger

Hipsteranka

Absolut. jag pratar om Kranks kollagekonst. Verkshöjden måste vara ganska hög (om man nu använder ordet så) för att konstverket inte ska kunna användas på något annat sätt i något annat verk. Det är ju inte innehållet som sådant som är skyddat utan framställningen av innehållet.

Arfert

Facit

ok.. då bero det på kranks verkshöjd, skulle jag tro... "Konst" har ju ofta mer spelrum än reklam till exempel, vid bedömningar.

Troberg

Sinister eater

Jag får inte kalla ett nytt tvättmedel för "Paris Hilton" (även innan hon registrerade sig som varumärke i andra sammanhang).
Ett hotell då?

Arfert

Facit

Hon är ju en Hilton.. DEN familjen Hilton. Så det är nog OK. ;-)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jag tror det finns vissa andra undantag också, men överlag så ska man vara försiktig med bilder där personer kan identifieras.
Bara för att ge ett konkret exempel på bilder jag faktiskt gjort, så vi vet vad det är vi egentligen snackar om:

http://scriptura.omegarpg.dyndns.org/imgs/trueforms/authorities.jpg

Bröst, axlar, mage, det stora såret på magen, benen och huvudet kommer från olika källor. Därtill kommer huvudet från (såvitt jag minns) tre olika källor, även om det kanske ser ut som Sinead O' Connor.

Och den som påstår sig kunna känna igen herrarna på sidan... Vafan, lägg av.

Min slutsats, som tidigare: I'm in the clear, eftersom jag generellt aldrig nöjer mig med ett ansikte eller en kropp som den ser ut, utan blandar ansikten med varandra och kroppar tills det jag skapar passar ihop med det jag ser i mitt huvud.

Så vad sägs - hur stor verkshöjd uppnår jag?

Troberg

Sinister eater

Bara för att ge ett konkret exempel på bilder jag faktiskt gjort, så vi vet vad det är vi egentligen snackar om:
Spontant skulle jag säga att du är säker, men jag är ingen jurist. Låt mig säga som såhär, risken du tar är mindre än risken att hamna i fängelse för att gå mot röd gubbe.

Jäkligt snyggt gjort! Finns det någonstans man kan se mer av det du gjort?

Du skulle visat vad du kan göra när du hade ekonomiskt trubbel, sådant hade jag varit beredd att betala för!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jäkligt snyggt gjort! Finns det någonstans man kan se mer av det du gjort?
http://scriptura.omegarpg.dyndns.org/

Där finns en del grejer jag gjort... Alltihop illustrationer till mitt kommande skräckrollspel Scriptura.

Du skulle visat vad du kan göra när du hade ekonomiskt trubbel, sådant hade jag varit beredd att betala för!
Heh... Jag trodde att jag skrutit tillräckligt =)

Mina tjänster är fortfarande tillgängliga - presentera ett projekt jag tycker verkar coolt, och jag arbetar gratis (men långsamt). Annars får man betala vad man tycker att arbetet är värt, helt enkelt =) Jag gör både hela projekt och enskilda bilder. Hör gärna av dig om du vill ha nå't. =)

//Krank, som fortfarande ligger i den nedre delen av den ekonomiska trivselskalan

Nightowl

Champion

Porr har inget konstnärligt värde för alla bilder ser likadana ut
Fullständig bullshit. Eftersom den som konsumerar porr kan skilja på bilderna och tycka att en är bättre än en annan (det gör man, ser du) så är de olika.

Saken är bara den att du uppenbarligen inte konsumerar porr, och därför inte vet vad du pratar om, helt enkelt.

Erik

Nightowl

Champion
Porrmastern uttalar sig

Annars hade fotografen inte kunnat sälja sina bilder till porrtidningarna.
Följande är inte ovanligt: X betalar för porr på sajt Y och lägger upp dem på bild-förvaringssajt Q, varpå han postar en länk på bildbytessajten Z.

Personen W, som hänger på listan, öppnar brevet en dag efteråt, kan inte se någon av bilderna, och skriver ett brev med lydelsen "plz post agin cuz the px are gone!". De har nämligen plockats bort efter klagomål - ibland för att de *är* just porr, men faktiskt också för att de är upphovsskyddade och att någon märkt dem som äger dem.

Något som mer sällan händer är att listmastern skriver ett brev och säger "Men för helvete! Posta inte bilder som inte är fria, era ämlans koprofiler!" Det händer dock faktiskt på bildbytarforum för porr - "Ge fan i att posta bilder från sajt XXX som inte en del av deras reklam, för de kan bli sura på mig!"

Folk som producerar porr på "amatörvis", t.ex. ritar snuskiga bilder och lägger upp, brukar bli extremt arga om folk inte hänvisar till vem som gjort dem om de postar dem någon annan stans.

Det här handlar alltså om i första hand hyfs, i andra hand lagar, men begreppet finns definitivt - oavsett om man tycker porr är smaklöst, oetiskt eller kvinnoförnedrande eller inte.

Erik

Mogger

Hipsteranka

Alternativt att jag uttryckte mig luddigt och att du inte orkade läsa igenom resten av tråden innan du bestämde dig för vad jag tycker?

Så läs om, läs rätt, men för att hjälpa dig på traven kan jag påpeka att jag försöker lista ut vad lagen säger om Kranks konst.

Men nej, jag anser inte att porr är konst trots att jag är fullt medveten om att det är skillnad på en bild och en annan. Men som sagt, det är inte vad tråden handlar om.