Nekromanti Vad betalar du din illustratör?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Betalt för hemmabyggen?

Nå, givet att ingen tvingas jobba gratis.

Om alla som "hjälper till" med våra hemmabyggesspel skall ha betalt så kommer vi nog inte att se så mycket gratis/indie-spel, eller iaf inte lika bra grejjer. Jag vill inte på något vis förringa tecknarens arbete (jag gjorde en handfull bilder till Höstdimma själv innan jag fick tag på Sara, så jag vet vad jag pratar om), men gör inte speltestaren, korrläsaren, layoutaren eller konventsdemonstratören ett lika viktigt arbete? Var och en behöver kunskap och erfarenhet inom sitt område.

Nightowl

Champion
Re: Betalt för hemmabyggen?

Det är till och med så att den som skriver får ännu sämre betalt än tecknaren. Jag har varit ned om att tecknare får (uselt, men ändå) betalt för att medverka i fansin, men ingen får betalt för att skriva in fansin.

Erik

Bjorn

Hero
Att teckna själv.

[ QUOTE ]
Sen är det lite hårigt att säga, liksom: jag har ett bra jobb, men jag skulle fortfarande inte ha råd att betala för vad de egentligen är värda. En svartvit kvartssida för 200 bananer - vilket är ett lågt pris - per uppslag i en typisk 200-sidig regelbok är trots allt 20 papp, vilket är i storleksordningen för trycket. Och med tanke på att jag knappt har råd med den biten så är det svårt att betala för illustratörer.

Det är i slutändan orsaken till att jag tecknar själv.

[/ QUOTE ]

En annan fördel som jag ser det med att antingen författaren eller någon annan som är närstående till spelskapandet är att man nästan med automatik får illustrationer som "går i takt" med det skrivna materialet.

Som spelkonsument föredrar jag helt klart något mer amatörmässiga illustrationer som går helt i samklang med regler, världsbeskriving etc än mer proffisgt snygga komersiella ilustrationer vars estetik går på tvärsen mot spelets känsla och beskrivningar.

Sedan är jag rätt så tveksam till den vikt man bland "källarspelskapare" lägger på illustrationer. Med undantag för ett snyggt omslag (som antagligen påverkar försäljningen en del) känns det som att det skrivna materialet är typ hundra gånger viktigare. Känns som att man faller i fällan att uppvärdera det bara för att man inte kan själv.

/Bjorn

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Att teckna själv.

Sedan är jag rätt så tveksam till den vikt man bland "källarspelskapare" lägger på illustrationer. Med undantag för ett snyggt omslag (som antagligen påverkar försäljningen en del) känns det som att det skrivna materialet är typ hundra gånger viktigare. Känns som att man faller i fällan att uppvärdera det bara för att man inte kan själv.
Inte för alla.

För mig ger illustrationerna inspiration och känsla för spelet. Dåliga illustrationer har gjort att jag hoppat över flera kommersiella spel. Jag bedömer att 70% av anledningen till att jag köper ett spel är snygga illustrationer, om inte konceptet är helt sjukt klockrent.

(sedan finns det spel som Gestalt, som har både skitsnygga illustrationer och ett klockrent koncept... Men det är en annan sak)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Att teckna själv.

Mmm, i denna internethandelns tidsålder så har iaf jag köpt huvuddelen av mina spel baserat på hur fina omslag de har. Inlagan påverkar möjligen mitt intryck av spelet när det väl är på plats, och om jag faktiskt spelar det eller ej. (Spel som jag köpt men inte spelar pga fula bilder är tex CP2020 och rätt mycket av mina GURPS-prylar, motsatser är Västmark, som bara var en plantextfil, eller 1001 Nights som var en html-sida utan bilder, hmm.. båda mina motexempel är betaspel, nå, det påverkade iaf inte mitt intryck av dem.)

ro83rt

Swordsman
Vad jag vill ha betalt...

En summa som jag hört och varit ett arvode för ett av de mer etablerade rollspelen i sverige var några hundralapper per illustration. Då snackar vi alltså interiörbilder. De flesta hemmasnickare kommer aldrig att kunna betala de summorna.

Jag körde ett tag på Lady Silverwolfs linje och krävde betalning för att teckna bilder. Nu har jag dock lagt ner det eftersom det känns lite meningslöst. Det kommer ändå aldrig att finnas en marknad för mer än kanske max 10 illustratörer inom rollspelsbranchen som får ett schysst arvode för det arbete som läggs ner. Är man inte tillräckligt bra, som jag, så kommer det ändå aldrig att bli några pengar. Då förlorar jag dessutom möjligheten att få mitt ego smekt med hur bra och snäll jag är.

Allvarligt talat, en levande hobby tycker jag är viktigare än att hålla på sitt skrå. Därför ritar jag en del gratis. Fördelen är ju att jag själv väljer vad jag vill rita. Kommer käcka förslag på att rita ett fältslag så kan man alltid kontra med att då får beställaren komma hem och måla ens hus, samt betala färgen, och då brukar kraven sjunka och bli två gubbar som slåss. Den bilden klarar man på en kväll. Vill man som spelskapare göra något kan man väl köpa en flaska sprit, eller kanske ett par Lovikavantar, som en symbolisk ersättning. Det är alltid trevligt men är inget jag ställer som krav.

Mogger

Hipsteranka
Följdfråga

Vilka illustratörer har vi här och vad vill de ha för sitt jobb? Vi är väl några som när mer eller mindre rimliga drömmar om att ge ut ett eget spel någon dag. Det borde gå att baka en ganska god kaka med lite samarbete.

krank

Re: Följdfråga

Vilka illustratörer har vi här och vad vill de ha för sitt jobb?
Här känner jag mig böjd att ta åt mig, eftersom jag upprepade gånger bjudit ut mig.

Just nu sitter jag och sliter med kollage åt ett projekt relaterat till Bortom: Lögnens Slöja, och det gör jag alldeles gratis.

Det skulle jag nog göra för andra projekt också. Det tar tid för mig att skapa en illutstration, men det är inte jobb. Att överhuvudtaget få synas med namn och bilder är nog för mig.

Det enda hindret jag möjligen ser är att jag helst skulle se att alla bilder jag överhuvudtaget gör ska betraktas som public domain - använd, tjäna pengar på, gör vad fan ni vill så länge ni inte hindrar varandra - men å andra sidan kanske det inte är något problem egentligen nu när jag tänker efter...

Så - den som är ute efter en illustratör som gör skumma svartvita kollage, kolla mina bilder på http://scriptura.omegarpg.dyndns.org - vill du ha egna bilder? No problem, säg till så fixar jag det om du lyckas väcka mitt intresse för projektet =)

ro83rt

Swordsman

Inte speciellt mycket alls. Tips finns här. Annars är mitt enda krav att jag tycker det är tufft. Är jag då bra nog att illustrera just ditt rollspel? Klicka på länken och kolla.

G

Guest

Guest

Jag kan rita vapen... måttligt i alla fall :gremlaugh:

Enkelskottspicka

Hagelbraka

Någon modern autospruta

Quadrante

Grisbonde

Vart hittar du bilderna till dina collage? :gissa: Lite här och var, på nätet och i böcker... hmn --fotografier har ett starkare skydd upphovsmässigt vilket gör att dina bilder i så fall balanserar farligt nära gränsen-- Men, du jag säger det bara, jag klagar inte - snygga alster !

krank

Vart hittar du bilderna till dina collage? :gissa: Lite här och var, på nätet och i böcker...
Väldigt mycket från ställen som http://www.imageafter.com/ , faktiskt. Sedan blir det väl en och annan mindre detalj jag inte finner där, men i stort sett har jag tre huvudkällor:

1. egna fotografier
2. copyfria foton
3. porrsiter, som aldrig - någonsin - vare sig kommer att känna igen eller bry sig.

Och ja, jag vet hur det är med copyright. Det är fördjävligt att kollagekonst i praktiken blir omöjligt - försök spåra upp ägaren till 150+ bilder... =)

krank

Sant, men det är nog så att ägare till bit 56 och 47 känner igen sin och sen... ja du vet =€
Det är därför man spegelvänder, lägger på filter, kombinerar småbilder, etc...

Men som sagt, sjämv använder jag numera mestadels gratis copyrightfria bilder från imageafter och egna fotografier. Det är helt enkelt CP att man är tvungen att hitta upphovsrättsinnehavarten av alla smådelar av bilder man använt för att vara helt laglig:

"OK, jag använde en bröstvårta från bild X - hur i hela helvete ska jag hitta den egentliga ägaren?"

det är det som är mitt problem, och anledningen till att jag numera använder 100% gratis eller egentagna bilder. Det blir sämre resultat, men jag slipper iaf leta efter ägaren till 150+ bilder...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Betalt för hemmabyggen?

See my point...

Jag betalar gladeligen mer för ett rollspel!

:gremsmile:

Jag var också inne på att det finns ett problem mellan kostnad, använd tid och vad folk vill betala... (somliga vill ju inte betala något :gremfrown: )

Jag vill på inget sätt förringa folk som bygger egna rollspel, som korrar spel, layout, konventsdemo, speltestar etc etc. De är oundvikligt JÄTTEVIKTIGA!

Vad jag svär över är att vi (som en stor helhet) inte vill betala det som faktiskt går ner i ett "konstverk" som ett rollspel faktiskt är, text, tankar och bilder är ju delmoment för att få fram ett bra rollspel... där dessvärre det sista hampar ner i klass - behöver vi dem verkligen?

Ok?

Så... är vi tillbaka problemet med att ge ut gratissaker... de som verkligen vill satsa och få tillbaka åtminstone tryckkostnad eller andra kostnader kommer ju hamna i dilemmat att andra ger ut saker gratis.

Som konsument älskar jag det, speciellt som min inkomst är icke existerande. Men som producent är det inte så kul. :gremfrown:

Så, nej, jag vill verkligen inte köra över alla andra som gör sitt till för hobbyn och kräva att de ska ta betalt för sitt slit... Men jag ser gärna att man tänker två gånger... iofs hör ju rollspelshobbyn till en av de smalaste genrer som Svedala äger - därav så är det inte en möjlig Födkrok för fulltidsjobb eller??? Känner någon, någon rollspelstillverkare/illustratör/korrläsare/layoutare etc som faktiskt kan leva på sitt verk? (i Sverige alltså)

kängtrollson

Veteran

Enligt en vän som pluggat grafisk design och dessutom är nära vän med en Advokat, så gäller följande regler. Gör du om en bild så får du själv copyright på bilden. Exempel: Om du tar en bild från en bok om Andra världskriget och kopierar up den, lägger till röda hjärtan på den och skriver "Make love not war" över hela bilden, blir det ett konstverk och du har upphovsrätten. Så länge du inte använder originalbilden som en illustration, eller tecknar en 90% exakt kopia, är det ditt eget verk. Bara så ni vet :gremlaugh:

Eva Florén

Swashbuckler

I nuläget ca 200 pengar för en enklare svartvit blyertsteckning (ca A5 ibland större), dvs för ett orginal. För tryck så får du inte orginalet med utan en datafil i juste (den upplösning du önskar) upplösning.

Färgbilder varierar i stor utsträckning (beroende på om du vill ha akryl, data, akvarell - tiden det tar att göra - storleken på verket) men en akvarell i ca A5 går på ca 300 i orginal.

Tryckrättigheterna och upphovsrättigheter är en knepig bit och det är där kostnaden kommer in. En stor upplaga kostar mer helt enkelt - om än icke i förhållande till antalet i upplagan om man säger.

Nu har jag iofs bara haft tillfälle till att sälja till tryckta rollspelssaker en gång. :gremfrown:

Och att ha folk som Robert som konkurrenter i det hela gör inte saken lättare. För där Goda Vänner har ni en grym illustratör som jobbar för Jordnötter. :gremfrown: En sådan som Jag aldrig kan konkurrera med, jag är på tok för dålig och tar på tok för mycket kosing.

Ok, nu är det ju alltid så att även jag säljer mig för ett tårdrypande hundöga och ger bort illustrationer för billiga pengar.

Så allt handlar om förhandlingsförmåga, goda förslag och bra returer från publiken. :gremsmile:

mvh
Eva Florén

Eva Florén

Swashbuckler

Klassisk problematik

Det hela handlar om Verkshöjd...

Dvs, är bilden tillräckligt förändrad gentemot orginalet så att det verkligen står som ett eget verk?
OM inte så är det kört.

Och hm, copyright vet jag iofs inte så mycket om ... svensk upphovsrätt ska tydligen skilja sig rätt mycket från copyright - eller hur var det nu? Ni som kan?

krank

Enligt en vän som pluggat grafisk design och dessutom är nära vän med en Advokat, så gäller följande regler. Gör du om en bild så får du själv copyright på bilden. Exempel: Om du tar en bild från en bok om Andra världskriget och kopierar up den, lägger till röda hjärtan på den och skriver "Make love not war" över hela bilden, blir det ett konstverk och du har upphovsrätten. Så länge du inte använder originalbilden som en illustration, eller tecknar en 90% exakt kopia, är det ditt eget verk. Bara så ni vet
Åhå?

Enligt de källor jag kollat upp skulle det förhålla sig precis tvärtom - varje liten del av ett foto man använder är copyrightat, eftersom det inte finns någon motsvarande "citaträtt" för fotografier...

Tidigare har jag lutat mig mot det faktum att det inte finns en chans i helvete att någon känner igen och kan inför en jury bevisa äganderätten över en bild när jag är klar med den, men på sistone har jag blivit mycket mer laglig och noga med att använda lagliga källor.

Skulle det visa sig att det är som du säger - fantastiskt, men tills jag har mer konkreta bevis fortsätter jag att vara försiktig...