Mogger
Hipsteranka
Spelskaparnas ambitioner.PAX;n160251 said:Vad tänker du på då?
Spelskaparnas ambitioner.PAX;n160251 said:Vad tänker du på då?
Det viktigaste med Fate är aspekter, som är korta beskrivande fraser/ord om saker (framför allt rollpersoner, men kan även gälla områden, tingestar, eller vad som helst egentligen). Aspekter kan vara både positiva och negativa, och helst både ock. Som spelare kan du spendera Fate Points för att aktivera dina aspekter vid lämpliga tillfällen, och då få en bonus. SL kan också försöka aktivera en spelares aspekter för att ge ett avdrag eller ställa till problem - då får spelaren välja om hen går med på det och får en FP för besväret, eller nekar och då får betala en FP.PAX;n160220 said:Beskriv kort Fate och AW för oss stackare som inte vet grunderna i systemen.
Då hoppas jag på ett Neotech utan tärningsslag...Måns;n160279 said:Spelskaparnas ambitioner.
Dyrka dörrar och slå ihjäl goblins brukar det väl vara?PAX;n160512 said:Det som är intressant i den här diskussionen är att alla funderar kring vad för spelsystem som blir nästa hype. Inte vad spelen kommer handla om.
Det är för att det är spelsystemet som är grejen. Apocalypse World har ju ingen revolutionerande setting, men hade antagligen blivit lika uppmärksammat om det varit ett fantasy-spel eller ett cyberpunk-spel eller ett western-spel eller något annat.PAX;n160512 said:Det som är intressant i den här diskussionen är att alla funderar kring vad för spelsystem som blir nästa hype. Inte vad spelen kommer handla om.
Det måste ju vara helgerån på detta forum. Ett system som kan användas för alla settings...Gurgeh;n160532 said:Det är för att det är spelsystemet som är grejen. Apocalypse World har ju ingen revolutionerande setting, men hade antagligen blivit lika uppmärksammat om det varit ett fantasy-spel eller ett cyberpunk-spel eller ett western-spel eller något annat.
Ha ha, det har du ju rätt i... AW-trenden går emot allt som var sant och riktigt tidigare! System doesn't matter, tydligen.Det måste ju vara helgerån på detta forum. Ett system som kan användas för alla settings...
Jag tycker det verkar följa samma mönster som de flesta spel som anpassas till olika settings: vissa anpassningar blir bättre än andra, och ofta är bästa receptet att låta systemet fortsätta göra det som det är designat för.Arfert;n160615 said:Ha ha, det har du ju rätt i... AW-trenden går emot allt som var sant och riktigt tidigare! System doesn't matter, tydligen.
Det där är bara sant om man är obekant med vad "system does matter" innebär, eller har en egen definition. Men att använda olika settings till samma system har absolut inget med innebörden att göra.Arfert;n160615 said:Ha ha, det har du ju rätt i... AW-trenden går emot allt som var sant och riktigt tidigare! System doesn't matter, tydligen.
Du menar: "Det blev ett legendariskt spel som även blev rätt populärt utomlands trots att systemet inte alls passade spelet, och trots att systemet inte ens verkar ha använts i t.ex. de flesta konventsscenarier"...Arfert;n160733 said:Do menar: "Det blev ett legendariskt spel som även blev rätt populärt utomlands"?
På vilket sätt blir upplevelsen en annan?Måns;n160634 said:Det där är bara sant om man är obekant med vad "system does matter" innebär, eller har en egen definition. Men att använda olika settings till samma system har absolut inget med innebörden att göra.
Istället handlar det om vilken typ sv spelande som uppmuntras av systemet, så att man som spelgrupp kan spela MED systemet istället för MOT det.
Men det här tycker jag att vi vet vid det här laget. Vi förväntar oss inte att alla spel ska bygga på "en duktig SL" eller att system kräver högvis med husregler. Nya spel levererar hela upplevelsen och är ganska duktiga på att berätta det.
Som exempel: det är stor skillnad på att spela orginal-Kult och Helmgast-Kult, trots att settingen är snarlik. Upplevelsen blir en helt annan.
Edit: när första Kult skrevs slängdes därför ett system in för att man behövde ett system. De tänkte att "system doesnt matter", och så blev det som det blev.
Prova så får du se.Magnamund;n160743 said:På vilket sätt blir upplevelsen en annan?
Nej, jag menar att det blev ett spel som, hur nyskapande, utmanande och populärt det än var, fick ett system som passade dåligt till spelet.Arfert;n160733 said:Do menar: Det blev ett legendariskt spel som även blev rätt populärt utomlands?
Jag upplever att AWs setting är unikt väl anpassad för spelet. Det finns till exempel en fullständig överensstämmelse mellan att spelarna skapar världen ur sina egna erfarenheter och popkulturella referenser och att rollpersonerna bygger sitt samhälle ur spillrorna av vårt. Jag tror inte det är en slump att Dungeon World är 100% keffare.Gurgeh;n160532 said:Det är för att det är spelsystemet som är grejen. Apocalypse World har ju ingen revolutionerande setting, men hade antagligen blivit lika uppmärksammat om det varit ett fantasy-spel eller ett cyberpunk-spel eller ett western-spel eller något annat.
Måns;n160751 said:Prova så får du se.