Nekromanti Vad bojkottar du?

anth

Vetefan
Hur obstinat är du egentligen? Vilka tvångssyndrom och fobier har du? Kort sagt, vilka saker tok-vägrar du?

Det kan vara rollspel, film, en plats, en maträtt, klädesplagg, en affär eller whatevar.

För tillfället består min bojkott-lista mest av film: samtliga Hobbit-filmer, Game of Thrones och nya Mad Max.
Hur ser din lista ut?
Det är inte nödvändigt att förklara sin bojkott, men kan ändå vara kul för andra läsare att få en inblick i ditt förvridna psyke.
Jag bojkottar filmerna för att det är kommersiell skit. Tacka vet jag kvalitetsfilm som Kung Fury, Trolljägaren och Iron Sky. :)

Krille

Super Moderator
Mina bojkotter har mest med Fejsbok att göra: "du kommer aldrig att tro vad som hände sen", "delta i utlottningen av YADA-970-grafikkort", "posta vidare för tur i kärlek", "97 % kommer aldrig att posta vidare det här", "visa mina elever hur snabbt saker kan spridas" osv. Och alla reklamlänkar, om jag kan känna igen dem.

Cassius

Hero
Jag bojkottar egentligen bara en enda grej.

Bacardi.

Det har jag gjort sen jag var 15(vilket berättar lite om min alkoholkonsumtion som tonåring). Anledningen var från början att företaget är sjukt reaktionärt. Idag är det mest av vana.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet inte om jag är så obstinat i mitt bojkottande; jag tror ju bekvämt nog inte på bojkott som politisk metod... Det finns saker jag känner avsmak inför och undviker, men det är ju inte så mycket uttalad bojkott.

Jag undviker iofs att köpa Barilla-pasta efter att deras chef uttalat sig homofientligt, men jag är inte så seriös med den bojkotten och den kostar mig inte så mycket.

Sen undviker jag, likt Krille, mycket spamskit på Facebook men det är ju inte så mycket bojkott som en ovilja att slösa min tid på den sortens grejer...

anth

Vetefan
Ah, det glömde jag: Fejsbok står ju på min bojkottlista.
Bara för att det är så kommersialiserat och alla andra använder det.

Ond bråd död

Swashbuckler
Hobbitfilmerna och starwars 1-3 skulle jag inte kalla bojkott. Snarare har jag sett första filmen i serierna och insett att det inte är något för mig. Facebook är väl det som är närmast en bojkott, men det handlar mer om att jag inte är så förtjust i hur informationen om mig används och för att jag är allmänt paranoid (vill inte ha mitt namn i rollspel jag kickstartar t ex). Å andra sidan använder jag ju Google utan att tveka, så jag är väl inte helt konsekvent.

Jocke

Man med skägg
Jag bojkottar så mycket biodynamiskt odlat som möjligt. Om någon ska förtrolla min mat så ska det vara jag eller någon annan person i min närhet.

annars är det nog inget.
Jo: jag är jävligt skeptisk till fantasy i litteratur och på tv. Det är den enskilt sämsta genren och saker måste vara extra bra för att jag ska klara av dem. I tvspspel, rollspel och brädspel berör dåligheten mig inte alls av nån anledning.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jocke;n95100 said:
Jag bojkottar så mycket biodynamiskt odlat som möjligt. Om någon ska förtrolla min mat så ska det vara jag eller någon annan person i min närhet.

annars är det nog inget.
Jo: jag är jävligt skeptisk till fantasy i litteratur och på tv. Det är den enskilt sämsta genren och saker måste vara extra bra för att jag ska klara av dem. I tvspspel, rollspel och brädspel berör dåligheten mig inte alls av nån anledning.

Håller med om fantasy. Jag går t o m så långt att jag undviker de serier, filmer och böcker som nördar rekommenderar. Nördar har oftast usel smak.

Eksem

Champion
Jag är vegetarian, det är väl det närmsta jag kommer en aktiv bojkott.

Conan

انتفاضة
Jag bojkottar ekologisk mat eftersom jag blir så irriterad på vurmande för det när det sällan är nyttigare eller bättre för miljön.

Eksem

Champion
Evokee;n95118 said:
Jag bojkottar ekologisk mat eftersom jag blir så irriterad på vurmande för det när det sällan är nyttigare eller bättre för miljön.

Av ren nyfikenhet, vad baserar du det på? Inte menat som någon slags angrepp alltså, jag har ingen jävla aning, jag bara undrar var man kan läsa mer om saken.

Conan

انتفاضة
Eksem;n95120 said:
Av ren nyfikenhet, vad baserar du det på? Inte menat som någon slags angrepp alltså, jag har ingen jävla aning, jag bara undrar var man kan läsa mer om saken.
There is insufficient evidence to support claims that organic food is safer or healthier than conventional food. While there may be some differences in the nutrient and anti-nutrient contents of organically and conventionally produced food, the variable nature of food production and handling makes it difficult to generalize results.[SUP][3][/SUP][SUP][4][/SUP][SUP][page needed][/SUP][SUP][5][/SUP][SUP][6][/SUP][SUP][7][/SUP] Claims that organic food tastes better are generally not supported by evidence.[SUP][4][/SUP][SUP][page needed][/SUP][SUP][8][/SUP]

http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_food

Jocke

Man med skägg
Jag bojkottar också lagsport. Särskilt att titta på lagsport men jag är också mot iden att nån som jobbar som atlet är värd mer än tex en tullare och att nån som jobbar som chef för os eller annan tävlingstkommitté är värd mer än en mellanchef på Elon.

Enmanssporter, eller prestandasporter (typ truppgymnastik eller bob) har jag mycket mer till övers för. Sporter där djur deltar är också ok. Sport som händer inomhus, med folk som står ganska still, som indoor bowl, snooker eller så är bäst.

Eksem

Champion
Evokee;n95202 said:
There is insufficient evidence to support claims that organic food is safer or healthier than conventional food. While there may be some differences in the nutrient and anti-nutrient contents of organically and conventionally produced food, the variable nature of food production and handling makes it difficult to generalize results.[SUP][url]http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_food#cite_note-2014meta-3[3][/URL][/SUP][SUP][url]http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_food#cite_note-Blair1-4[4][/URL][/SUP][SUP][page needed[/URL]][/SUP][SUP][url]http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_food#cite_note-MagkosSafety2006-5[5][/URL][/SUP][SUP][url]http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_food#cite_note-Smith-Spangler2012-6[6][/URL][/SUP][SUP][url]http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_food#cite_note-FSA-7[7][/URL][/SUP] Claims that organic food tastes better are generally not supported by evidence.[SUP][url]http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_food#cite_note-Blair1-4[4][/URL][/SUP][SUP][page needed[/URL]][/SUP][SUP][url]http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_food#cite_note-Bourn-8[8][/URL][/SUP]

http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_food
Har du nåt om miljöpåverkan också? (Böndernas ekonomiska förhållanden och relativ miljöpåverkan är det som skulle få mig att välja ekologiskt, om det nu hade en meningsfull skillnad). Lite snabbgooglingar antyder att miljöeffekterna är försumbara också?

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Electronic Arts.
Jag vägrar röra någonting deras smutsiga labbar förstört.

Conan

انتفاضة
Eksem;n95227 said:
Har du nåt om miljöpåverkan också? (Böndernas ekonomiska förhållanden och relativ miljöpåverkan är det som skulle få mig att välja ekologiskt, om det nu hade en meningsfull skillnad). Lite snabbgooglingar antyder att miljöeffekterna är försumbara också?
Jag vet egentligen inte så mycket om skillnaderna i klimatpåverkan, men konstaterar att folk som köper ekologisk gärna köper ekologisk mat från långtbortistan istället för att köpa närodlat. Så jag tror det är bättre för miljön med närodlad ick-ekologisk mat än den är med importerade ekologiska produkter.

chrull

Stockholm Kartell
Jag avstår en hel del saker i mitt liv, men att hitta en ordentlig bojkott är svårare. Men de här två kanske duger:

Snus. Jag har aldrig snusat och har inga planer på att göra det. Hur full och röksugen jag än har varit har jag alltid tackat nej till snus. Jag behöver färre, inte fler beroendeframkallande saker i mitt liv så jag tänker fortsätta bojkotta snuset.

MDMA/Ecstasy. Det var ett tag sedan som jag hade anledning till att bojkotta det, men ändå. Knarket som sabbar din musiksmak och får dig att vilja krama svettiga främlingar på dansgolvet. Helt klart inte för mig.

Krille

Super Moderator
Eksem;n95227 said:
Det jag har läst om saken (nej, jag har inga länkar just nu) är att det går på ett ut: taget på eko-industrin som helhet så är avkastningen från ekologiskt jordbruk mindre per areal, så det går åt motsvarande mer bränsle för att producera. En luris i sammanhanget är att en hel rad bekämpningsmedel som är mindre miljöpåverkande är förbjudna i ekologisk odling. De tillåtna bekämpningsmedlen är inte heller lika effektiva, så man tar i mer istället, vilket i sin tur ger mer miljöpåverkan netto.

Sen finns det massor med specifika undantag, men det är helt omöjligt att överblicka, så man får köpa gårdsnära om man ska ha någon form av koll på om det ekologiska jordbruket faktiskt är ekologiskt eller inte.

Vilket för mig till en annan sak som jag bojkottar på riktigt: ägg från burhöns.