Nekromanti Vad borde jag köpa för brädspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag funderar på vad för brädspel jag borde köpa härnäst... Jag har snöat in på såna där lite större brädspel. Såna som tar tiiiid. Typ Arkham Horror, Twilight Imperium.

Jag gillar verkligen co-opaspekten i Arkham Horror.

Jag gillar spel med tema, rena abstrakta spel är trista. Helst ska det finnas små plastpluppar som föreställer saker eller kanske rentav riktiga, färdigmålade figgar a' Tannhauser.

Jag gillar höga produktionsvärden. Snygga illustrationer, awesome lådor.

Jag har väldigt lite till övers för illustrationer och spel som försöker vara "roliga". Jag vill ha spel som tar sig själva på allvar.

Jag är inget större fan av fantasy. Jag föredrar skräck, SF och alternativhistoria. mechas och nazister är plus, ninjas är minus.

Jag äger Tannhauser, Twilight Imperium, Arkham Horror, Mutant Chronicles miniature game, Battletech och nya Space Hulk.

Bland "lättare" spel uppskattar jag Red November och Roborally.

Det är roligt med välkonstruerade spel med fungerande val, och om de innehåller ett element av att allt blir kaos mot slutet så är det ännu bättre. Se t.ex just Red November och Roborally. Det ska bli mer dramatik mot slutet, inte mindre.

Spel där spelare kan slås ut innan spelet är slut och få sitta tjurandes bredvid medan övriga fortsätter ha kul anser jag vara felkonstruerade. Att alla spel som är obalanserade eller som avgörs tidigt är kassa ser jag som självklart.

Jag sitter ju och funderar på bl.a Dust, Android, Starcraft, Battlestar Galactica, Doom, Ad Astra... Alla från Fantasy Flight.

Nå: det är absolut inte bråttom eller så, men jag vill bli rekommenderad brädspel. Vad borde jag köpa när lönen kommer?

EDIT: Rättade mitt pinsamma skrivfel av "Arkham Horror".

Och förresten så håller jag på och ropar hem Kampen om Citadellet (som saknar några figgar, men ändå). Det är också ett schyrre spel, tycker jag.

Tibbelin

Warrior
Jag går själv och funderar på Battlestar Galactica, får se hur länge jag kommer stå emot frestelsen nu när jag för första gången på många år på vardaglig basis kommer befinna mig i samma stad som en SF-bokhandelbutik.

Jag har dock inte läst så mycket alls om spelet men jag är helsåld på serien och tja.. jag har köpt spel för mindre än så tidigare.

krank

Tibbelin said:
Jag har dock inte läst så mycket alls om spelet men jag är helsåld på serien och tja.. jag har köpt spel för mindre än så tidigare.
Enda anledningen till att jag låtit bli hittills är just för att jag hatar franchises och sånt. Parfymer som blir jeans, böcker som blir rollspel, TV-serier som blir datorspel. Det känns så smutsigt när de försöker sälja mig spel eller nåt inte på sina egna premisser utan genom fula reklambilder på skådespelare i TV-serien...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Horus Heresy? (edit)

Utan att ha provat det själv så verkar det uppfylla dina premisser: Horus Heresy.

Fast jag vet inte om du gillar 40K-temat.

Edit: trailer
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/lyyLeUvewTc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/lyyLeUvewTc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

krank

Re: Horus Heresy?

Vitulv said:
Fast jag vet inte om du gillar 40K-temat.
Temat funkar. Jag skulle dock gärna höra från nån som spelat det först =)

Ond bråd död

Swashbuckler
Middle-earth Quest tycker jag är trevligt. Det är bäst på 2 eller 3 spelare med två hjältar. Det är iofs fantasy. En del kan ha invändningar mot att slumpen spelar för stor roll.

Prophecy är också ett bra fantasyspel. Talisman fast välgjort och med resurshantering kan man väl säga. Lämpar sig bäst med tre spelare och man bör spela förkortade versionen, annars blir det lite segt.

Foggmock

Myrmidon
Du behöver inte oroa dig, BSG-brädspelet är ett solitt brädspelshantverk, och passar flavourn/settingen perfekt. Det är vad jag hade tänkt att rekommendera baserat på dina beskrivningar.

Ett annat köttigt spel är A game of thrones som jag också kan rekommendera trots din aversion mot fjantasy.

Arfert

Facit
A Game of Thrones är väl inte direkt fjantasy... snarare Rosornas krig möter Sopranos med väldigt små inslag av magi. En "historisk" setting, med andra ord.

Sodivra

Champion
Foggmock said:
Du behöver inte oroa dig, BSG-brädspelet är ett solitt brädspelshantverk, och passar flavourn/settingen perfekt. Det är vad jag hade tänkt att rekommendera baserat på dina beskrivningar.

Ett annat köttigt spel är A game of thrones som jag också kan rekommendera trots din aversion mot fjantasy.
Jag är fett sugen på BSG-brädspelet, men på BoardGameGeek så är det många människor som säger att det har en optimal spelrutin som man lär sig efter ett tag, så det tappar stunsen när man spelat det tillräckligt många gånger. Tankar om detta?

Sodivra

Champion
krank said:
Jag sitter ju och funderar på bl.a Dust, Android, Starcraft, Battlestar Galactica, Doom, Ad Astra... Alla från Fantasy Flight.
Varnar för Doom! Spelbalansen är en total katastrof, och den svänger från scenario till scenario så det är ett rent helvete att försöka korrigera den. Nå, spelet gör skäl för namnet iallafall. Marines är dömda från början... :gremsmile: (Även om första uppdraget är bedragfullt lätt) Med expansionen så ska det nog bli spelbart, dock.

Android köpte vi och spelade en gång. Tuuuuuungt och låååååångsamt. Kanske blir det bättre om man ger det en andra chans, men... det har jag inte orkat.

Vill du ändå ha spelen så kan du få köpa dem av mig. Androidplupparna är sorterade och klara, och några doomfigurer är målade.

MrG

Swashbuckler
BSG-brädspelet var överraskande bra och låter som det skulle passa dig bra. Co-op med en eller två som visar sig spela på andra sidan. Lagom med pryttlar och det som finns är snyggt. Ett plus om man gillar tv-serien, men det är primärt ett bra brädspel.

Det Arvid nämnde om att spela sig slut på spel tror jag beror på hur mycket gamer du är, jag har för många spel och för liten tid för att ha en chans att göra det (plus att jag primärt är rollspelare).

Innan du nämnde det så tänkte jag först på Pandemic, grymt bra co-op-spel och när jag bara sätt titeln på tråden tänkte jag ropa Dominion (visserligen har det inget bräde, men så grymt bra spel)

-Gunnar (som annars brukar hylla Roborally som spelet som borde finnas i alla spelares hyllor)

Sodivra

Champion
MrG said:
Innan du nämnde det så tänkte jag först på Pandemic, grymt bra co-op-spel och när jag bara sätt titeln på tråden tänkte jag ropa Dominion (visserligen har det inget bräde, men så grymt bra spel)
Åååh, Pandemic är lysande. Känns enormt enkelt och lättillgängligt att plocka fram, men har också ett tematiskt djup. Vi brukar lyfta upp känslan genom att spela i ett mörkt rum med skrivbordslampan över brädet och musiken från UFO Aftermath. (Kan laddas ner här.)

Jag har hört samma sak om det på BGG (Att man kan spela slut på det), men då kan man köpa expansionen. :gremsmile:

krank

Arvidos said:
Varnar för Doom! Spelbalansen är en total katastrof, och den svänger från scenario till scenario så det är ett rent helvete att försöka korrigera den. Nå, spelet gör skäl för namnet iallafall. Marines är dömda från början... :gremsmile: (Även om första uppdraget är bedragfullt lätt) Med expansionen så ska det nog bli spelbart, dock.
Då väntar jag nog lite med Doom. Jag kände mest att det verkade ganska likt Space Hulk till utseendet och så, vilket ju kändes awesome...

Arvidos said:
Android köpte vi och spelade en gång. Tuuuuuungt och låååååångsamt. Kanske blir det bättre om man ger det en andra chans, men... det har jag inte orkat.

Vill du ändå ha spelen så kan du få köpa dem av mig. Androidplupparna är sorterade och klara, och några doomfigurer är målade.
Android känns väl isåfall mest intressant för min del. Säg nåt lämpligt pris så fixar vi det när månaden drar mot sitt slut...

krank

Foggmock said:
Låter awesome! Känns som att flera här har rekommenderat det, så det åkte upp på nära nog första plats...

Foggmock said:
Hm. Kanske. Får läsa på lite om det. Arfert säger att det inte är fantasy utan mer historiskt; men historiska settings har jag ännu svårare för än fantasysettings. Om det inte är typ 1800-tal eller senare, då. och även då vinner settings på en extra twist eller tre.

Sodivra

Champion
krank said:
Hm. Kanske. Får läsa på lite om det. Arfert säger att det inte är fantasy utan mer historiskt; men historiska settings har jag ännu svårare för än fantasysettings. Om det inte är typ 1800-tal eller senare, då. och även då vinner settings på en extra twist eller tre.
Det är fantasy där det dröjer tre böcker innan någon använder magi, och istället för att dräller runt en massa dvärgar och skit så viskar folk om skogsfolket. Och så finns det ingen huvudperson med en profetia, utan ett gäng karaktärer med agendor.

krank

Arvidos said:
Åååh, Pandemic är lysande. Känns enormt enkelt och lättillgängligt att plocka fram, men har också ett tematiskt djup. Vi brukar lyfta upp känslan genom att spela i ett mörkt rum med skrivbordslampan över brädet och musiken från UFO Aftermath. (Kan laddas ner här.)

Jag har hört samma sak om det på BGG (Att man kan spela slut på det), men då kan man köpa expansionen. :gremsmile:
Pandemic verkar intressant... Inte så jättedyrt heller.

krank

När jag sökte efter Pandemic hittade jag 1960: Making of a President. Är det något att ha? Jag gillar ju överhuvudtaget 60- och 70-tal rätt mycket, både politiken då och ungdomskulturen.

- "Stay away from needle drugs. The only dope worth shooting is Richard Nixon." - Abbie Hoffman

EDIT: Läste i Fenix om nåt spel där man byggde en jättestor stad... Tematiskt verkade det awesome, men mekaniken sades vara hopplöst trist eftersom det inte gick att planera (spelet var för oförutsägbart). Nån som vet mer?

Ond bråd död

Swashbuckler
Pandemic är bra.

1960: making of the president är ok. Jag har en del invändningar mot en del av spelmekaniken, främst debattdelen som känns för kaotisk och oftast slutar ganska oavgjort. Ett trevligt spel är det iaf, men bara för två spelare.

rjonas

Hero
krank said:
Arvidos said:
Då väntar jag nog lite med Doom. Jag kände mest att det verkade ganska likt Space Hulk till utseendet och så, vilket ju kändes awesome...
Jag gillade Doom som tusan. Vi har dött flera gånger under det "lätta" första uppdraget. Det är kul att man som ababvakt är dömd, för det kan få vuxna män fnittra och grina som småtjejer.