Re: Vad i systemet gör OSR till OSR? [OT]
Sapient said:
Du använder ord som "handlar om" på ett sätt som beskriver avsikter, som inte finns. Man använder inte "resurser" i OSR. Man lappar till något med sin trästav - end of story.
Det var då sjutton vad jag förklarar dåligt. Vad jag menar är ett spel där man gör följande beskrivning.
"Jag drämmer min trästav i huvudet på honom."
Mer än så behövs inte. På rollformuläret står det en trästav noterad under utrustning. Vad jag snackade om vad att forma ett tankesätt som hjälper spelledaren att hantera reglerna.
Dock så...
Du skriver: "Robin D Laws gör regler som formar spelstilar på ett mycket ypperligt sätt."
Ja, men jag vill inte ha min "spelstil" formad av spelat jag spelar. Jag vill att det ska handla om vad jag gör. Avsaknad av regler som är i vägen, är mycket viktigare än hitta rätt regler. Det ger mig frihet att vara smart. Att "bygga upp ett regelsystem som handlar om effekterna av vad rollpersonerna vill uppnå" är inte det.
...vill jag mest tacka för din snillrika förmåga att vara klarsynt och presentera dina tankar på ett bra sätt. Det är så skönt när du kommer in i en tråd och säger helt klockrena saker.
Ja, det här hade jag inte fattat. Sedan kan man diskutera huruvida det är ett bra sätt eller inte (jag baserar
min ståndpunkt på OSG-primerns födelse), men jag får själv inse att mitt tycke och smak inte alls stämmer överens med OSR-principen som du förklarade.
/
Han som funderar kring om
Cthulhu Dark kan klassas in i OSR-genren (som för övrigt, med insanity, är ett annat exempel på hur man använder en resurs i spel)