Botulf
Hero
Jag misstolkade dig nog.Ja, det är så jag tolkar det citat jag gav tidigare.
hmm kanske ett inte helt välriktat uttryck för trötthet kring somliga saker rörande ämnet som fick mig reagera antar jag.Jag är lite osäker på vad du vill säga?
Men för att svara på din huvudpost på vad som är bra med OSR för mig:
Det gör D&D återigen faktiskt attraktivt att spelleda i praktiken. Det jag gillar med OSR har mindre med spelstil eller ideal kring design att göra, utöver att göra nya spel/äventyr inspirerade av gamla. Det ger support till gamla spel som är för bra för att glömmas bort. Och många fall utvecklar dem till något bättre, men behåller samma enkla grund. Helt enkelt är OSR något jättepositivt då det gör D&D roligt och lättillgängligt att bara plocka upp och spela igen. Nyare versioner kan också vara underhållande, men för mig på tok för överarbetade och komplexa eller tar för lång tid att spela. Eller kräver en sådan stor hängivenhet jag inte är beredd att lägga på det(man vill ju orka spela annat ibland). OSR utforskar också aspekter och sätt att lira D&D som försvann någonstans på vägen. Eller intressanta idéer, både om regler och settings, om vad som kunde varit men inte skedde när det begav sig. Men ytterst för mig handlar det om simplicitet***. Det som spelas enklare spelas oftare. Samt allt material och coola settings som finns tillgängligt som man ofta kan konvertera i en handvändning. Plus en trötthet kring väldigt regeltunga spel med mycket detalj i allmänhet. Snabbt och abstrakt är en feature för mig.Vad är styrkan med OSR? Vad är det OSR gör som är lockande?
***Dock är många OSR spel inte alltid särskilt simpla eller regeltunna egentligen. Men det är lättare att själv sätta nivån. Komplexitet som man själv lägger till efterhand är alltid enklare(för mig).