Jag saknar inte verktyg för att skapa förberedelserna utifrån. Men det tar tid och ork att göra de förberedelserna. Framför allt om man vill att det ska vara en välkonstruerad, sammanhängande struktur och man inte vill behöva improvisera ledtrådar eller personer.
Ja, om man inte vill improvisera så blir ju väldigt mycket inom rollspel svårt, då nära nog allt rollspel förväntar sig i vart fall en viss mängd improvisation.
Men jag tror samtidigt att jag förstår vad du menar.
Säg att man har strukturen hyffsat klar: Mordgåta skall lösas, målet är att ta reda på vem mördaren är (säg att vi skippar själva jakten på mördaren, när utredarna har ett namn och adress kan de ge denna till polisen).
Mellan mordoffer och avslöjad identitet på mördare finns massa ledtrådar, platser och personer. Dessa befinner sig i ett nätverk av noder där spelarna kan välja olika vägar framåt och inte måste välja en specifik väg, de kan få tillgång till olika typer av information i olika ordning, äventyret tillåter att de skapar teorier, och utmaningen ligger i att lista ut hur informationen sitter ihop.
Rätt få färdigskrivna äventyr erbjuder både denna strukturen
och samtidigt faktiskt fyller ut noderna (platserna har ordentliga beskrivningar och kartor, ledtrådskedjan är komplett och tydlig, SL-karaktärerna är definierade etc). De finns såklart, men äventyrsförfattare verkar ofta tycka det är roligare att skriva i vilken ordning saker
ska utspela sig och bara fylla i information om det. Vilket ju gör att om man skall bygga om ett linjärt äventyr till ett nodbaserat så kräver det nästan lika mycket jobb som att skriva det själv.
Edit:
Sedan är
mitt föredragna sätt att spela att
också ha aktörer med agendor i det. Att händelseförloppet inte är något som skett tidigare och sen upptäcks av spelarna, utan att det är ett pågående händelseförlopp där spelarnas agerande påverkar hur andra aktörer agerar, och att "noderna" förändras dynamiskt utefter vad som sker vart och när. Men det innebär ju både improvisation och att jag mellan spelpass går in och gör om i strukturen utefter vad som hände under ett spelmöte mm. Men det är ju en fråga om smak bara, det går ju att spela i en nodstruktur helt utan sånt.