Det allmängiltiga svaret är "helheten", men det är för luddigt, så jag ska försöka bryta ner det genom att följa Krilles resa genom en slumpvist vald spelbutik.
Först, utsidan ska fånga. Antingen ska Krille känna igen titeln genom licens eller gott rykte, eller vara så snyggt och coolt att Krille inte kan låta bli att öppna, eller åtminstone läsa baksidan.
Krille öppnar boken, och slås av det allmäna intrycket av formgivningen. Här är det inte så mycket att det ska se bra ut, utan att det inte ska se fel ut. Fula illustrationer, inga teckningar, kass typografi, fel motiv på illustrationerna. Just nu talar spelet visuellt till Krilles reptilhjärna och säger hur cool spelvärlden är, och pratar det fel så ställer Krille tillbaka spelet. Här misslyckades till exempel Diaspora, genom att knappt ha några illustrationer alls utom tekniska rymdskeppsbilder - och det trots att jag vet att det finns mekanismer som jag skulle vilja sno.
Krille letar upp vad man gör. Hittar inte Krille detta så ställs boken tillbaka, för då vet författaren förmodligen inte det själv. Det behöver inte vara nyskapande, men så länge författaren vet vad han gör så är risken stor att han har såpass mycket självinsikt att han gör det bra. Exempelvis klarade Saga av det här galant: "Jag vill göra ett spel som kräks DoD på åttitalet, fast utan box."
Därefter letar Krille upp spelvärlden och ser om det finns krokar som tilltalar Krille. Typiska sådana krokar är "anime-iga stårylines", "intressanta kvinnliga personer", "zeppelinare", "vanlig hederlig gammal fantasy", "superhjältar" et cetera. Det finns även en möjlighet att Krille snubblar över saker som Krille inte gillar. Här faller till exempel "angst", "grimdark", "hopplöshet", "fjortisondska", "vampyrer", "Sven Ingvars", "diskbänksrealism" och "Lars Norén". Om sådana krokar är i övervikt så är risken stor att boken ställs tillbaks nu. Engel klarade det här testet.
Krille letar upp rollformuläret. Det kommer trots allt vara i Krilles händer större delen av kvällen och användas, så det bör vara praktiskt användbar och snyggt och i spelets stämning. Helst inte i färg, heller, eller åtminstone inte kräva färg. Och är det mer än två sidor så är risken rätt stor att det åker tillbaks. Anima: Beyond Fantasy ha åkt tillbaka, men köptes ändå av någon anledning. Kanske var animé-igheten för stor. (Om någon vill ha ett, så kan jag sälja det för en billig penning)
Med en tumme på rollformulärssidan så letar Krille upp handlingsresolution och rollpersonsgenerering och försöker få ett hum om hur mekaniken funkar. Tärningspölar gör Krille skeptisk, så använd helst inte såna. Många härledda värden är också en avtändare. Men har Krille kommit så här långt så kan det mycket väl hända att Krille köper det ändå. Återigen har vi Saga som exempel.
Ett sista test är om Krille hittar någon ball mekanism i reglerna som är ovanlig. Då kan han få för sig att köpa det även om det finns en massa avtändarkrokar som Krille avskyr, bara för att plocka isär den mekanismen och sno den. Typexempel är The One Ring, som hade reseregler, eller Trail of Cthulhu som har GUMSHOE.
Det finns en genväg runt det här: ha ett bra spel med dig på GothCon, och tala om för Krille hur awesome det är. Risken finns att han köper ett bara för att stödja dig som spelskapare - såvida det inte finns något annat som talar emot.
Men det absolut säkraste sättet att fånga Krilles intresse är med krokarna som tilltalar Krille. Och jag kan avslöja en hemlis: Krille är gubbsjuk nog att anse att tuttar är bra krokar.