Absolut, det håller jag med om. Arketyperna ser jag som en grund för att enklare kunna skapa intressanta karaktärer men det räcker inte för att sätta igång direkt.RasmusL;n15510 said:Om jag ska sätta mig ner och lira direkt vill jag hellre ha namn, situation i livet och agendor väldigt handfast och jordnära snarare än svepande arketyper. Om jag har tid att diskutera/workshoppa fram en roll kan en abstrakt arketyp vara bra men inte för pick up and play.
I allmänhet tror jag på politiska motsättningar i ett svenskt flyktingläger och att använda karaktärernas politiska övertygelser för att skapa Sanningar åt dem. Till exempel kanske sverigedemokraten tvingas konfronteras med sina främlingsfientliga åsikter (och kanske agera i enlighet med sin Lögn). AFA-aktivisten vars Sanning bygger på någon sorts klassanalys av samhället hamnar i någon situation där klass visar sig helt irrelevant. I ett flyktingläger kan jag t.ex. tänka mig att vi förlorar eventuella fördelar av tidigare positioner i samhället. En intressant fråga är ju om en ny situation växer fram där nya personer hamnar på toppen av hierarkin.