Rymdhamster;n213016 said:Så, nått istill med segmenträkningen i Mutant 2, kanske?
RasmusL;n213017 said:AW=Apocalypse World och det är på djupet traditionellt även om ytan ter sig en aning annorlunda!
Ett sånt här system har jag försökt få att funka till mitt rollspel. Tanken var då att det helt enkelt går ett visst antal segment mellan ens egna handlingar istället för att man nollställer rundan efter sig. Bokföringen av hur många segment som gått var främst det som satte stopp för mig. Testade det för mig själv vid några tillfällen bara och tyckte det kändes helt okej så länge det bara var 2-3 individer i striden. Sen blev det lite lurigare, och speciellt när det var uppåt 8 individer eller fler. Det finns säkerligen något bättre sätt att bokföra segmenten dock, och jag är fortfarande sugen på att implementera den här varianten igen, även om det kräver några omskrivningar av andra regler om man tar bort stridsrundan som begrepp. Skon klämmer dock ganska hårt vid krångligheten för tillfället. Sen kommer nästa fråga; hur många segment ska det gå mellan olika individers handlingar för att det ska bli rättvist och kul?Tre solar;n213025 said:[...]
Exempel: A agerar vid 11, 22, 33, 44 osv och B agerar vid 15, 30, 45.
Tre solar;n213025 said:Vad i stridsrundor är det du inte vill ha? I någon mån har de flesta (alla?) spel stridsrundor, I betydelsen "det finns en gräns för hur mycket du får göra innan det är nästa persons tur att slå tillbaka".
AW har till exempel inte stridsrundor i namnet, men såväl moves som den genomgripande designen fördelar ordet: du säger nåt, sen säger nån annan nåt. Det ger en rundliknande struktur.
Sen finns det fighting fantasy-spel där man har stridsrundor men närstrid händer samtidigt, eller HEX där man - om jag minns rätt - bara har en löpande initiativordning. Exempel: A agerar vid 11, 22, 33, 44 osv och B agerar vid 15, 30, 45.
Jag har försökt med liknande och kommit till ungefär samma slutsats. Jag är i och för sig inte främmande för rollspel som kräver datorstöd för spelledaren och då skulle ett sådant system kunna fungera.da_bohz;n213032 said:Ett sånt här system har jag försökt få att funka till mitt rollspel. Tanken var då att det helt enkelt går ett visst antal segment mellan ens egna handlingar istället för att man nollställer rundan efter sig. Bokföringen av hur många segment som gått var främst det som satte stopp för mig. Testade det för mig själv vid några tillfällen bara och tyckte det kändes helt okej så länge det bara var 2-3 individer i striden. Sen blev det lite lurigare, och speciellt när det var uppåt 8 individer eller fler. Det finns säkerligen något bättre sätt att bokföra segmenten dock, och jag är fortfarande sugen på att implementera den här varianten igen, även om det kräver några omskrivningar av andra regler om man tar bort stridsrundan som begrepp. Skon klämmer dock ganska hårt vid krångligheten för tillfället. Sen kommer nästa fråga; hur många segment ska det gå mellan olika individers handlingar för att det ska bli rättvist och kul?
?Fördelen med det hade varit att man kunde räkna tiden i segment istället för rundor och att de som är snabba nog kommer hinna agera fler gånger på ett givet antal segment än någon som är långsam.
?Efter att ha läst detta kom jag att tänka på ett system jag läste om nånstans för något år sen eller mer (tror det var en tråd på rpg.net, men är inte säker alls).Zadrith;n213033 said:Jag har alltid haft stridsrundor i alla system jag gjort och är mest nyfiken på vad det finns för lösningar där ute, kanske för att använda något men framför allt bara för att höra vad som finns och allmänbilda mig själv lite.
Har funderat på att använda ett system där varje handling tar en viss tid så om du handlar på segment 23 så kan du göra ett snabbt anfall och då kommer du att få handla igen på segment 33 eller så gör du ett kraftfullt anfall och då får du handla igen på segment 38. Kom dck fram till att det skulle bli för grötigt i synnerhet när man kommer in på sådant som att använda två vapen som då skulle hamna på olika segment eller om man förflyttade sig och gjorde något annat samtidigt så just nu lutar det åt att jag kommer att fortsätta med stridsrundor om det inte dyker upp någonting bättre i den här tråden.
?Intressant! Men vad gör man när samtliga parter har spenderat allt sitt initiativ? Måste man avvakta då?Pirog;n213038 said:I mina egna rollspel använder jag ständigt ett initiativbräde. Störst influerat av Noir och Twilight 2013 skulle jag tro. [etc.]
Ah var otydlig där. När man når noll börjar man helt enkelt om. Lägger ihop belastning + initiativ + ett tärningsslag. Tills striden anses vara över.da_bohz;n213040 said:?Intressant! Men vad gör man när samtliga parter har spenderat allt sitt initiativ? Måste man avvakta då?
Nu kanske jag är trög, men i min värld handlar det bara om design och preferens. Nåda uppfyller väl exakt samma sak? Och min personliga preferens är att det känns enklare och mer logiskt att räkna från en summa ned till noll, än från X till ett fast "högsta" värde, tills man går "i mål".Gurgeh;n213043 said:Ett initiativbräde är intressant, men den enklaste implementationen borde vara en spelplan med en cirkulär bana från noll och uppåt. (Som poängplanen i Carcassonne. Se bild.).